Sida 1 av 1

SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: torsdag 25 mars 2021 10:59
av LÅ1
"Region Stockholm provar världens första elektriska bärplansfartyg i kollektivtrafiken till sjöss."

Tur inte detta meddelandet kom onsdag i nästa vecka! :D
Bärplansbåtar måste väl hålla en relativ hög fart för att plana upp på bärplanen. Alltså flera miljömässiga fördelar samt kortare restid. Om nu allt kommer att fungera som tänkt.

Re: SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: torsdag 08 april 2021 20:40
av dr Cassandra Nojdh
Såvitt jag vet är det högst 12 knop som gäller från Blockhusudden och västerut, inte minst på Riddarfjärden https://pasjon.eniro.se/#map=13.9/59.32302/18.04364
som visionsbilden verkar föreställa.

Re: SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: torsdag 08 april 2021 21:45
av Odd
Det beror väl även på vad aktuell hastighetsbegränsning har för syfte. Om syftet är att minska på våghöjd och stranderosion och en bärplansbåt inte orsakar signifikanta vågor i högre hastighet så finns det väl alla möjligheter att ha en differentierad hastighet?!

Det finns för övrigt idag, en del farleder har olika hastighetsbegränsning beroende på fartygsstorlek så jag ser inte att det skulle vara något som helst hinder att skylta upp en farled för högre hastighet i "bärplansläge".

Re: SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: fredag 09 april 2021 18:19
av nb
Jag vet inte vad hastighetsbegränsningarna beror på, men skulle kunna tänka mig att det inte bara handlar om svall utan också för att kunna köra vettigt. Det är mycket tät trafik i området och om hastighetsskillnaderna mellan fartygen skulle tillåtas bli för stora skulle det bli svårt att korsa, eftersom ett fartyg från styrbord har företräde oberoende av hastighet eller storlek. Men om man själv är så långsam eller svårmanövrerad kan det vara svårt att hitta en lucka, det blir lite som att göra en vänstersväng på en tättrafikerad motortrafikled med en traktor. Det kan redan vara svårt i dagsläget. Ett undantag skulle ju troligtvis vara storleksberoende / teknisk beskaffenhet , vilket innebär att alla småbåtar, alla planande för köra fort. Jämför att man på landsvägar också gärna sänker hastigheten till 50 eller 70 i "knepiga" korsningar.

Tydligen har SL redan ansökt om dispens men fått avslag:
5.6.1 Fartrestriktioner Saltsjön, och framförallt Mälaren, råder fartrestriktioner för fartyg. Trafikförvaltningen har hos Länsstyrelsen ansökt om dispens för att få framföra fartyg i 15 knop på en 12 knopssträcka. Ansökan avslogs av anledningarna att en farthöjning skulle innebära negativ miljöpåverkan (svall och vågor), förhöjd säkerhetsrisk, och att en dispens bara bör ges om den inte görs operatörsberoende för att inte snedvrida konkurrensen.

Källa: https://sammantradeshandlingar.sll.se/s ... nage18.pdf

Re: SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: fredag 09 april 2021 22:59
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Det beror väl även på vad aktuell hastighetsbegränsning har för syfte. Om syftet är att minska på våghöjd och stranderosion och en bärplansbåt inte orsakar signifikanta vågor i högre hastighet så finns det väl alla möjligheter att ha en differentierad hastighet?!

Det finns för övrigt idag, en del farleder har olika hastighetsbegränsning beroende på fartygsstorlek så jag ser inte att det skulle vara något som helst hinder att skylta upp en farled för högre hastighet i "bärplansläge".
Nä, men det var ju tydligen andra som såg hinder för detta (se ovan). Det är som synes differentierade fartgränser redan idag, 7 knop för större fartyg och 12 knop för mindre. Säkerhetsaspekterna överväger. Det är trångt i Stockholms hamnfarvatten, och det räcker med vattenskotereländet och andra buskörare. Jag har personligen sett en motorbåt som tagit en för snäv sväng i (för) hög fart och kört rätt upp på en pontonbrygga, med dödsoffer som följd.

Iofs. tror jag naturligtvis inte att dessa bärplansbåtar skulle göra just några sådana bravader - de ska ju framföras av utbildat fartygsbefäl.

Re: SL provar elektriska bärplansfartyg

Postat: söndag 18 april 2021 20:08
av NerdBoy
Det som tidigare var Waxholmsbolaget är i stort sett borta och de samlade erfarenheterna är spridda för vinden. I Trafikförvaltningens värld är fartyg och bryggor numera fordon och hållplatser. I kunskapsvakuumet flockas företagen som vill sälja in fantastiska konstruktioner och politikerna sväljer glatt argumenten. I vintras fick fyra fartyg skador när de försökte bryta is med plastskrov, vem kunde ha anat att det var en dålig idé? :roll: