Tur inte detta meddelandet kom onsdag i nästa vecka!
Bärplansbåtar måste väl hålla en relativ hög fart för att plana upp på bärplanen. Alltså flera miljömässiga fördelar samt kortare restid. Om nu allt kommer att fungera som tänkt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det beror väl även på vad aktuell hastighetsbegränsning har för syfte. Om syftet är att minska på våghöjd och stranderosion och en bärplansbåt inte orsakar signifikanta vågor i högre hastighet så finns det väl alla möjligheter att ha en differentierad hastighet?!
Det finns för övrigt idag, en del farleder har olika hastighetsbegränsning beroende på fartygsstorlek så jag ser inte att det skulle vara något som helst hinder att skylta upp en farled för högre hastighet i "bärplansläge".
Jag vet inte vad hastighetsbegränsningarna beror på, men skulle kunna tänka mig att det inte bara handlar om svall utan också för att kunna köra vettigt. Det är mycket tät trafik i området och om hastighetsskillnaderna mellan fartygen skulle tillåtas bli för stora skulle det bli svårt att korsa, eftersom ett fartyg från styrbord har företräde oberoende av hastighet eller storlek. Men om man själv är så långsam eller svårmanövrerad kan det vara svårt att hitta en lucka, det blir lite som att göra en vänstersväng på en tättrafikerad motortrafikled med en traktor. Det kan redan vara svårt i dagsläget. Ett undantag skulle ju troligtvis vara storleksberoende / teknisk beskaffenhet , vilket innebär att alla småbåtar, alla planande för köra fort. Jämför att man på landsvägar också gärna sänker hastigheten till 50 eller 70 i "knepiga" korsningar.
Tydligen har SL redan ansökt om dispens men fått avslag: 5.6.1 Fartrestriktioner Saltsjön, och framförallt Mälaren, råder fartrestriktioner för fartyg. Trafikförvaltningen har hos Länsstyrelsen ansökt om dispens för att få framföra fartyg i 15 knop på en 12 knopssträcka. Ansökan avslogs av anledningarna att en farthöjning skulle innebära negativ miljöpåverkan (svall och vågor), förhöjd säkerhetsrisk, och att en dispens bara bör ges om den inte görs operatörsberoende för att inte snedvrida konkurrensen.
Odd skrev:Det beror väl även på vad aktuell hastighetsbegränsning har för syfte. Om syftet är att minska på våghöjd och stranderosion och en bärplansbåt inte orsakar signifikanta vågor i högre hastighet så finns det väl alla möjligheter att ha en differentierad hastighet?!
Det finns för övrigt idag, en del farleder har olika hastighetsbegränsning beroende på fartygsstorlek så jag ser inte att det skulle vara något som helst hinder att skylta upp en farled för högre hastighet i "bärplansläge".
Nä, men det var ju tydligen andra som såg hinder för detta (se ovan). Det är som synes differentierade fartgränser redan idag, 7 knop för större fartyg och 12 knop för mindre. Säkerhetsaspekterna överväger. Det är trångt i Stockholms hamnfarvatten, och det räcker med vattenskotereländet och andra buskörare. Jag har personligen sett en motorbåt som tagit en för snäv sväng i (för) hög fart och kört rätt upp på en pontonbrygga, med dödsoffer som följd.
Iofs. tror jag naturligtvis inte att dessa bärplansbåtar skulle göra just några sådana bravader - de ska ju framföras av utbildat fartygsbefäl.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det som tidigare var Waxholmsbolaget är i stort sett borta och de samlade erfarenheterna är spridda för vinden. I Trafikförvaltningens värld är fartyg och bryggor numera fordon och hållplatser. I kunskapsvakuumet flockas företagen som vill sälja in fantastiska konstruktioner och politikerna sväljer glatt argumenten. I vintras fick fyra fartyg skador när de försökte bryta is med plastskrov, vem kunde ha anat att det var en dålig idé?
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 08 april 2021 20:40
Såvitt jag vet är det högst 12 knop som gäller från Blockhusudden och västerut, inte minst på Riddarfjärden
Under lågsäsong gäller följande fartbegränsningar för Candelas elektriska bärplansfartyg (enligt Tidningen Skärgården):
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:Den 15 april kommer bärplansbåten Nova återigen att trafikera linje 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand. Sedan den 29 oktober 2024 kör Region Stockholm världens första elektriska bärplansbåt i linjetrafik. Direktlinjen går mellan Ekerö och Klara Mälarstrand och är ett pilotprojekt som testas i kollektivtrafiken fram till och med sommaren 2025.
[...]
Snabbaste restid med Nova direkt Tappström – Klara Mälarstrand: ca 30 min (med fartdispens på 22 knop från Gröndalsbron till Stadshuset) – övriga båtar på linjen direkt tar ca 45 min.
Här anges andra fartbegränsningar. Tidigare prognos för trafikstart var den 1 april (inget skämt). Passa på innan dispensen upphör att gälla den 30 april!