C30, broms-/luftssystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

C30, broms-/luftssystem

Inlägg av M224 »

Är det någon här som har koll på hur C30s bromssystem fungerar? Har vagnarna ens någon kompressor? Jag har åkt med C30 nu många gånger men kan varken höra eller känna något. Bromsar de bara med elbroms?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: C30, broms-/luftssystem

Inlägg av Stefan Widén »

Om sju dagar hade jag svarat ...

Med hjälp av vagnarnas mekaniska bromsklossar verkade direkt på rälen, kan tåget stanna utan ryck. Klossarna ruggar även rälen vid ex lövhalka varför även det problemet är löst.

:D
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Antar att dessa skiljer sig rätt mycket från C20.

C30 har knappt några ljud alls av luftryck. Fick du svar på om vagnarna har någon kompressor? :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Antar att dessa skiljer sig rätt mycket från C20.

C30 har knappt några ljud alls av luftryck. Fick du svar på om vagnarna har någon kompressor? :)
Jag skrev ett svar men glömde kanske trycka på sänd. De har luftbroms ungefär som på C20. Lite tystare ventiler bara.
Skriv svar