C30, broms-/luftssystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C30, broms-/luftssystem
Är det någon här som har koll på hur C30s bromssystem fungerar? Har vagnarna ens någon kompressor? Jag har åkt med C30 nu många gånger men kan varken höra eller känna något. Bromsar de bara med elbroms?
- Stefan Widén
Re: C30, broms-/luftssystem
Om sju dagar hade jag svarat ...
Med hjälp av vagnarnas mekaniska bromsklossar verkade direkt på rälen, kan tåget stanna utan ryck. Klossarna ruggar även rälen vid ex lövhalka varför även det problemet är löst.

Med hjälp av vagnarnas mekaniska bromsklossar verkade direkt på rälen, kan tåget stanna utan ryck. Klossarna ruggar även rälen vid ex lövhalka varför även det problemet är löst.

Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Antar att dessa skiljer sig rätt mycket från C20.
C30 har knappt några ljud alls av luftryck. Fick du svar på om vagnarna har någon kompressor?
C30 har knappt några ljud alls av luftryck. Fick du svar på om vagnarna har någon kompressor?

Jag skrev ett svar men glömde kanske trycka på sänd. De har luftbroms ungefär som på C20. Lite tystare ventiler bara.M224 skrev:Antar att dessa skiljer sig rätt mycket från C20.