Köpa bostad nära en tvärbana. Orolig.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Köpa bostad nära en tvärbana. Orolig.
Hej!
Hoppas att ni kan hjälpa mig med det här och att jag har hittat rätt. Jag är ute efter en lägenhet som finns på Gamla Enköpingsvägen i Ursvik. Enligt https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund så kommer tvärbanan att löpa hyfsat nära lägenheten jag har tänkt köpa (Gamla Enköpingsvägen 180), så det verkar vara ca 200 meter ifrån tvärbanan. Det sägs att det ska byggas ytterligare en byggnad intill tvärbanan som kanske blockar ljudet.
Min fråga är, kommer ljudet av tvärbanan att vara störande eller är det tillräckligt med distans?
Mvh
Hoppas att ni kan hjälpa mig med det här och att jag har hittat rätt. Jag är ute efter en lägenhet som finns på Gamla Enköpingsvägen i Ursvik. Enligt https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund så kommer tvärbanan att löpa hyfsat nära lägenheten jag har tänkt köpa (Gamla Enköpingsvägen 180), så det verkar vara ca 200 meter ifrån tvärbanan. Det sägs att det ska byggas ytterligare en byggnad intill tvärbanan som kanske blockar ljudet.
Min fråga är, kommer ljudet av tvärbanan att vara störande eller är det tillräckligt med distans?
Mvh
- Hechtwagen
Re: Köpa bostad nära en tvärbana. Orolig.
Du kommer inte besväras av ljudet från tvärbanan. Åk och provlyssna längs med den befintliga tvärbanan.Bostad skrev:Hej!
Mvh
Hur mycket stör biltrafiken vid nya lägenheten vid jämförelse?
Jag bor tyvärr i en annan stad där det inte finns tvärbana, så har inget att jämföra. Den tvärbanan som löper längs den lägenheten är inte redo än, den kommer att vara redo ca 2022.Hechtwagen skrev:Du kommer inte besväras av ljudet från tvärbanan. Åk och provlyssna längs med den befintliga tvärbanan.Bostad skrev:Hej!
Mvh
Hur mycket stör biltrafiken vid nya lägenheten vid jämförelse?
Jag bor 30 meter från tunnelbanan i en lägenhet med glas från 1950. Jag störs inte så mycket. Men det kan vara jobbigt på sommaren när jag har öppen balkongdörr. I ditt fall, 200 meter och nybyggt hus så skulle jag inte vara orolig.
Det är lite det som oroar mig. Jag är ljudkänslig samt att jag har nästan alltid öppen fönster, även under vintern. Därför så undrar jag om ljudet kan bli störande i längden.M224 skrev:Jag bor 30 meter från tunnelbanan i en lägenhet med glas från 1950. Jag störs inte så mycket. Men det kan vara jobbigt på sommaren när jag har öppen balkongdörr. I ditt fall, 200 meter och nybyggt hus så skulle jag inte vara orolig.
Jag är också det och vill påstå att spårtrafikljud är helt annorlunda än t ex ljud från biltrafik i detta avseende. Jag känner t ex en som bodde i en orenoverad 50-talslägenhet vid en tunnelbaneväxel och hade från första natten (eller andra!) inga problem att sova där trots att tågen gick förbi en gång i kvarten på helgerna och skramlade rätt bra i korsningarna. Lite senare i en nyrenoverad innerstadslägenhet med ljudtäta fönster var det däremot hopplöst att sova pga luftventilerna som släppte in ljuden från genomfartsgatan en bit bort där taxibilarna passerade med ojämna mellanrum. Så jag var rätt bekymrad när sådana luftventiler skulle installeras hemma hos mig men det gick bra då jag har fönster mot gården. Hoppas du slipper sådana för då får du nog problem med bilarna, däremot lär knappast spårvagnarna bli något problem.Bostad skrev:Det är lite det som oroar mig. Jag är ljudkänslig samt att jag har nästan alltid öppen fönster, även under vintern. Därför så undrar jag om ljudet kan bli störande i längden.M224 skrev:Jag bor 30 meter från tunnelbanan i en lägenhet med glas från 1950. Jag störs inte så mycket. Men det kan vara jobbigt på sommaren när jag har öppen balkongdörr. I ditt fall, 200 meter och nybyggt hus så skulle jag inte vara orolig.
- Stefan Widén
Hejsan
Kikade på kartan och du har i stort lika långt till Enköpingsvägen som till tvärbanan och då skulle jag säga att det är vägbullret du kommer att märka av (även möjligen från 279an). Därifrån har du i stort en konstant buller matta medan från tvärbanan har vagnpassage med ett par minuters mellanrum i maxtrafik. Det verkar heller inte vara någon tvär kurva närmast dig och då torde ljudet från vagnarna väldigt lite påverkande.
Du har heller inte långt till hållplatsen och det får du räkna in på plussidan vilket höjer värdet på lägenheten.
Själv bor jag mellan tunnelbanan och Huddingevägen ca 50 m till båda och biltrafiken är det som verkligen stör.
Hoppas du trivs i lägenheten.
Stefan
Kikade på kartan och du har i stort lika långt till Enköpingsvägen som till tvärbanan och då skulle jag säga att det är vägbullret du kommer att märka av (även möjligen från 279an). Därifrån har du i stort en konstant buller matta medan från tvärbanan har vagnpassage med ett par minuters mellanrum i maxtrafik. Det verkar heller inte vara någon tvär kurva närmast dig och då torde ljudet från vagnarna väldigt lite påverkande.
Du har heller inte långt till hållplatsen och det får du räkna in på plussidan vilket höjer värdet på lägenheten.

Själv bor jag mellan tunnelbanan och Huddingevägen ca 50 m till båda och biltrafiken är det som verkligen stör.
Hoppas du trivs i lägenheten.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Om du inte har samma otur som i Årsta, där en typ av bullriga växlar ligger precis utanför fönstret, så skall det nog inte vara något problem.
Som en bonus kanske du kan sätta upp en livestream webbkamera som visar spårvägstrafiken
Som en bonus kanske du kan sätta upp en livestream webbkamera som visar spårvägstrafiken

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag bodde i Ruddammen en gång och hade mitt fönster rakt ut mot Roslagsbanan, med 4-växeln på uppspåret.
Jag har generellt sett svårt att sova så tågens dunkande gjorde inte saken bättre för mig. Så det var otroligt skönt när det var sommaravstägningar. Men då fanns det ingen byggnad emellan, utan det var rakt ut bara.
Jag har generellt sett svårt att sova så tågens dunkande gjorde inte saken bättre för mig. Så det var otroligt skönt när det var sommaravstägningar. Men då fanns det ingen byggnad emellan, utan det var rakt ut bara.
- Nils Carl Aspenberg
Jo nærmere man bor fra en bane, jo lettere er det å reise kollektivt. Jeg har T-bane og stasjon rett utenfor mitt hus og mine barn må gå opp en trapp for å ta T-banen til skolen. Skolen ligger ved T-banen og man går rett fra plattform og inn i skolegården. Mine barn har verdens tryggeste skolevei. Det er plagsomt når jeg på sommeren sitter på terrassen. Når et seksvognstog kjører forbi trenger vi ikke å prate før toget er borte. Men jeg bor i et murhus, så det er lite vi hører inni huset. Før bodde jeg 10 minutter fra T-banen. Det kostet meg 20 minutter pr. dag, eller 100 minutter pr. uke. Det blir mer enn tre døgn pr. år. I løpet av et helt liv blir det nesten et helt år. Så flytt så nær som mulig.
Som boende nära både järnväg och motorväg skulle jag säga att biltrafikens konstanta bullermatta lättare friteras bort än järnvägens mer ojämna och stötvisa buller.Stefan Widén skrev:Hejsan
Kikade på kartan och du har i stort lika långt till Enköpingsvägen som till tvärbanan och då skulle jag säga att det är vägbullret du kommer att märka av (även möjligen från 279an). Därifrån har du i stort en konstant buller matta medan från tvärbanan har vagnpassage med ett par minuters mellanrum i maxtrafik.
Jag visste att det grillas mycket där i villaområdena i Stollenuna men att ni friterade visste jag inte, men det är väl det nya.
Nu är det lite skillnad i hur det låter från tåg som kör i 160 och spårvagnar i kanske 50, det där öronbedövande suset finns inte riktigt.

Vad du har friterat vet jag inte men det verkar vara "bra grejer". Relevansen i ditt inlägg förstår jag dock inte.daniel_s skrev:Jag visste att det grillas mycket där i villaområdena i Stollenuna men att ni friterade visste jag inte, men det är väl det nya.Nu är det lite skillnad i hur det låter från tåg som kör i 160 och spårvagnar i kanske 50, det där öronbedövande suset finns inte riktigt.
Det viktigaste är påpekandet att spårvagnar som kör i låga hastigheter låter mindre än tåg som kör i höga hastigheter.
För övrigt kan du ju testa med att läsa ditt eget förra inlägg lite noggrannare

- dr Cassandra Nojdh
Det kanske är friseras som avses. Ibland kan det vara lite pårt med pråketdaniel_s skrev:Det viktigaste är påpekandet att spårvagnar som kör i låga hastigheter låter mindre än tåg som kör i höga hastigheter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Bättre vore nog om du läste inlägget en gång till och än mer om du förstod det hela. Det senare kanske är för mycket att önska sig från dig dock.daniel_s skrev:Det viktigaste är påpekandet att spårvagnar som kör i låga hastigheter låter mindre än tåg som kör i höga hastigheter.
Helt orelaterat, förutom att det också handlar om Ursvik och bostadspriser: https://www.mitti.se/ettsthlm/bron-till ... q9g0XyQHJ4
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag har läst ditt inlägg en gång till och blir nyfiken på hur det går till när en bullermatta friteras bort:BSB101 skrev:Bättre vore nog om du läste inlägget en gång till och än mer om du förstod det hela. Det senare kanske är för mycket att önska sig från dig dock.daniel_s skrev:Det viktigaste är påpekandet att spårvagnar som kör i låga hastigheter låter mindre än tåg som kör i höga hastigheter.
BSB101 skrev:Som boende nära både järnväg och motorväg skulle jag säga att biltrafikens konstanta bullermatta lättare friteras bort än järnvägens mer ojämna och stötvisa buller.