Kul tråd som speglar flydda tider!
Tillåt mig att få representera bussidan, kanske inte ett "jämt årtal", utan för 65 år sedan, nästan på dagen;
tisdagen den 9 mars 1956. Måhända kan en "bild" kompensera för detta:

- BSBV-tj-13.jpg (100.09 KiB) Visad 3031 gånger
Tjänst 13 var min "favvo-tjänst"; då den innehöll tre olika vagntyper, roliga linjer samt möjligheter till läxläsning.

- BSBV---Björknäsgaraget-x.jpg (46.65 KiB) Visad 3031 gånger
Samtidigt var jag kommenderingens favvo, eftersom de kunde lita på att jag garanterat stämplade in i arla morgonstund vid femtiden.
Vi plockade ut en 150-vagn (
spring) som var förarnas favorit med sin kraftiga motor (
vid Borgmästargatan väntade en fullastad och tung släpvagn) och gjorde en halvsväng på "Spiken" (linje 1 från Centralplan).

- BSBV---150-vagn-x.jpg (75.53 KiB) Visad 2901 gånger
Förutom släpet väntade några kärror med morgontidningar, småpaket och postsäckar. Hade jag tur var det inte så många passagerare på avgången på linje 19 till Stavsnäs, varför jag kunde sortera tidningar m.m. på de tomma sätena.
Den här turen var en tidig variant av "
Pressens Morgontjänst". Att stanna vid hållplatserna var bara för amatörer. Föraren saktade in och öppnade bakdörren där jag sedan hivade ut tidningarna. Efter mycket träning och noga beräknad projektilbana i bussens färdriktning hamnade blaskorna oftast riktigt snyggt vid hållplatsstolpen.
I avvikande fall, satt det en röd lapp på stämpelkortet "
Personalavdelningen vill prata med 1402". Prenumeranterna uppskattade understundom inte att plocka upp sin morgontidning ur ett vattenfyllt dike.
Under resan mot Stavsnäs matade vi även andra linjer med passagerare, vilket krävde en flora av lösa pappskyltar och de eländiga "övergångssedlarna" där använda kontantbiljetters nummer skulle noteras för att möjliggöra kontroll.
Som framgår av tjänsten, väntade i Gustavsberg bussar linje 20/21 Eknäs/Tranarövägen, 18 Saltarö samt linje 16/25 Lillsved/Stenslätten. Vid garaget i Grisslinge övergång till linje 15 Kalvsvik;

- BSBV-Grisslingegaraget.jpg (97.81 KiB) Visad 2901 gånger
Vi fortsätter till Ramsmoraviken där passagerare skulle visas till färjan över till Djurö där bussen på linje 29 Sollenkroka väntade. Mycket att hålla i huvudet för en 16-årig kondis. Som även förväntades göra honnör när de galant uniformerade postiljonerna utefter linjesträckorna kvitterade "förpassningssedlarna" vid utbyte av postsäckar.
Uppehållet vid Ramsmoraviken kunde ta tid när massor av gods framför allt till butikerna på Djurö och Vindö skulle lastas ut och varje fraktsedel kontrolleras och signeras. Ni kan inte ana hur tunga köttlådorna var. Och i nutid med obruten "kylkedja" vill man nog inte ens "ana" vad som pågick inne i de understundom läckande trälådorna. När det gäller "tunggods" var nog min fasa när landsortsbiograferna bytte repertoar och de blytunga paketen med filmrullar skulle baxas in i bagagerummet.
Nere i Stavsnäs Vinterhamn väntade SÅA:s båt till Södermöja (Söa) samt ankommande båt från Sandhamn och vissa dagar Nämdö.
Sedan var det att dra järnet tillbaka med regleringstid 08:00 i Gustavsbergs Hästhagen. Föraren körde sedan ner vagnen till parkeringen på Katarinavägen och avslutade sitt förmiddagspass.
Jag som konduktör fick redovisa min kassa och fylla på med rabatt- och kontantbiljetter och leta upp en förare från tjänst 3 som just lastat en 170-vagn plattformen full med gods till 09:15-turen linje 12 Lagnö Brygga. Här väntade på oss båten till Tynningö.
Att de stora 170-vagnarna gick på en medellång linje var det enstaka undantaget. Men uppskattades när jag kunde pusta ut i det bekväma konduktörsbåset och läsa friexemplaret av Dagens Nyheter.
Kl. 10:30 blir vi avlösta vid Centralplan av tj 15 och jag stämplar ut 10:40.
Åker hem till Finntorp för lunch och en liten lutare.
"ev v i St" inträffar inte så ofta, eftersom andra delen av tjänsten skall köras med någon av "
Den Sanne Diggarens" absoluta favoriter; en icke ombyggd Scania/Boxer ur 90-serien där den enda pass.-dörren sitter på mitten. Och de var väl milt skrivet inte i bästa kondition och sparades för nästan larvigt korta linjer.

- BSBV - Borgmästargatan.jpg (115.17 KiB) Visad 3031 gånger
Vi började med ett varv på linje 8 Vikdalen/Augustendal samt därefter två svängar på linje 2 Duvnäs. Sista varvet slutar vid Duvnäsvägen där vi överlämnar passagerarna till linje 1 från Centralplan.
Sedan tomma till Björknäs med ett stopp vid bränslepumpen.
Jösses, trots att jag ansträngde mig blev det en lång litania. Tack för att Ni hängde kvar.
Hälsar / 1402 Lena