Jag hittade intressanta bilder från MTA's två stora centralverkstäder i en Facebook-grupp. Det är full fart i dessa verkstäder och påminner om hur det såg ut i Hammarby under 60-00-talet. Fast i mycket större skala.
Men vad gör man egentligen för arbeten i Hammarby idag? Behövs verkligen en centralverkstad när ex Cx är på väg bort och C20 uppgraderas i Västerås. Hur många jobbar i Hammarby idag?
Hammarbyverkstan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Hammarbyverkstan
Tungt underhåll görs i Hammarby på nästan alla SL:s normalspårsfordon, ja inte X60 förstås. Underhållsbehovet försvinner inte för att man skaffar nya vagnar!
Re: Hammarbyverkstan
Och vad är tungt underhåll? Boggies och revision av dörrar?
Re: Hammarbyverkstan
Jag skulle snarare definiera det som ungefär ”underhåll som utförs av fordonsinnehavaren” (alltså inte ingår i trafikentreprenaden) men gränsen är väl inte sådär knivskarp.M224 skrev:Och vad är tungt underhåll? Boggies och revision av dörrar?
Det är ju också rätt viktigt som trafikhuvudman att tänka strategiskt och ha en viss kontroll; exemplet från Lund visar hur det går när man litar till andra.
Re: Hammarbyverkstan
Jo Lund är ju ett skräckexempel på när det dumsnålas. 

Re: Hammarbyverkstan
Ett ensiffrigt antal vagnar är inte underlag för egna resurser för något mer omfattande underhåll. Lund har egentligen inte ens underlag för periodisk översyn på första steget över daglig översyn. Full trafik enligt plan torde generera ungefär en översyn per vecka, som tar högst en dag. Då måste man alltså ha annan sysselsättning för personalen resten av veckan. Underhåll som behövs mer sällan får man räkna med att köpa vid behov. men man bör förstås se till att ha kontakter och eventuellt ett ramavtal med lämplig leverantör.
Re: Hammarbyverkstan
Det har man, med vagnleverantören. Som har laddat upp med ett mangrant team som väntar på att vagnarna ska komma ut i trafik så att de kan komma in med nya stoppande fel, höll jag på att sägaHarald skrev:Ett ensiffrigt antal vagnar är inte underlag för egna resurser för något mer omfattande underhåll. Lund har egentligen inte ens underlag för periodisk översyn på första steget över daglig översyn. Full trafik enligt plan torde generera ungefär en översyn per vecka, som tar högst en dag. Då måste man alltså ha annan sysselsättning för personalen resten av veckan. Underhåll som behövs mer sällan får man räkna med att köpa vid behov. men man bör förstås se till att ha kontakter och eventuellt ett ramavtal med lämplig leverantör.

Men när man har en flotta på över 1000 vagnar (Cx- och A30-koefficienter) blir det rätt farligt att inte ha en egen stor verkstad, det är det jag försöker säga.
Re: Hammarbyverkstan
Man vill skicka en del av underhållet på komponenter till Hammarbyverkstaden från pendeln..Det har de uttryckligen sagt.. Var själv med när de orden yttrades!daniel_s skrev:Tungt underhåll görs i Hammarby på nästan alla SL:s normalspårsfordon, ja inte X60 förstås. Underhållsbehovet försvinner inte för att man skaffar nya vagnar!