Sida 1 av 1
Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: lördag 12 december 2020 18:14
av Odd
Nu i helgen invigs spårvägen i Lund. Pompa och ståtet blev inställt pga yttre omständigheter men nu funderar jag lite på vad som händer sen.
Vad är nästa naturliga utveckling av spårvägstrafiken i Lund, om man tänker att man har en bas att stå på nu. Enligt min filosofi om agil utveckling så är det för mig naturligt att man kan ta saker ett steg åt taget, och i detta fall, en hållplats åt taget.
Jag är inte insatt i hur Lunds stadsuppbyggnad är, men när jag tittar på stadskartan så verkar ju Stortorget som en naturlig första utbyggnad. Men förutom det, vad finns det för expansionsmöjligheter i framtiden?
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: lördag 12 december 2020 18:28
av august
Odd skrev:Nu i helgen invigs spårvägen i Lund. Pompa och ståtet blev inställt pga yttre omständigheter men nu funderar jag lite på vad som händer sen.
Vad är nästa naturliga utveckling av spårvägstrafiken i Lund, om man tänker att man har en bas att stå på nu. Enligt min filosofi om agil utveckling så är det för mig naturligt att man kan ta saker ett steg åt taget, och i detta fall, en hållplats åt taget.
Jag är inte insatt i hur Lunds stadsuppbyggnad är, men när jag tittar på stadskartan så verkar ju Stortorget som en naturlig första utbyggnad. Men förutom det, vad finns det för expansionsmöjligheter i framtiden?
I förra översiktsplanen fanns idéer om utbyggnad (Se "förändringskarta" här:
https://www.lund.se/trafik--stadsplaner ... an-op2010/ ). Tyvärr har FNL:s intåg i styret gjort att dessa strukits eller ersatts med svammel om "tungt kollektivtrafikstråk" i ÖP 2018.
Dessa idéer har varit:
- Förlängning söderut förbi Stortorget (dagens stora stadsbussnod är Botulfsplatsen, vilket ligger bredvid) mot Stora Råby.
- Förlängning från Solbjer runt östra Lund mot Dalby.
- Förlängning söderut mot Staffanstorp.
- Senare möjlig förlängning från ESS mot Södra Sandby.
Vi får väl se vad det kan bli.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: lördag 12 december 2020 19:27
av Anders Hanquist
Mycket beror säkerligen på hur stor framgång den hittills byggda linjen blir. Om resandetalen överträffar förväntningarna vänder säkert den delvis negativa opinionen och alla kommer att tävla om utbyggnadsförslag. Går det hackigt får motståndarna vatten på sin kvarn och allt läggs på is. Återstår att se.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: söndag 13 december 2020 21:17
av Hechtwagen
Förlängning till Gustaf Adolfs Torg i Malmö, inte mer orealistiskt än förslaget att bygga tunnelbana mellan Sverige och Danmark.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: söndag 13 december 2020 23:38
av Odd
En annan kittlande tanke är ju att Lunds spårvägslinje skulle kunna vara början på det som i USA kallades för "interurban".
Några av linjerna skulle ju kunna trafikera såväl trafikverkets spår på stamlinjerna, och snirkla omkring i samhällena. För andra sträckor så skulle ju befintliga sträckor som nu är nedlagda kanske kunna väckas till liv igen med nya strömförsörjningstekniker som el/batterihybrid.
Löddeköpinge, Bjärred, Lomma, Staffanstorp, Dalby, Södra Sandby, Furulund/Kävlinge och liknande samhällen skulle få fantastiska kommunikationer. Eller vad sägs om Lund-Dalby-Genarp-Sturup-Svedala och sen på järnvägen sista biten in till Malmö? Inte otänkbart...
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Postat: måndag 14 december 2020 15:51
av twr
Hechtwagen skrev:Förlängning till Gustaf Adolfs Torg i Malmö, inte mer orealistiskt än förslaget att bygga tunnelbana mellan Sverige och Danmark.
Varför inte dra Lundaspårvägen hela vägen till Kongens Nytorv?
