Nu i helgen invigs spårvägen i Lund. Pompa och ståtet blev inställt pga yttre omständigheter men nu funderar jag lite på vad som händer sen.
Vad är nästa naturliga utveckling av spårvägstrafiken i Lund, om man tänker att man har en bas att stå på nu. Enligt min filosofi om agil utveckling så är det för mig naturligt att man kan ta saker ett steg åt taget, och i detta fall, en hållplats åt taget.
Jag är inte insatt i hur Lunds stadsuppbyggnad är, men när jag tittar på stadskartan så verkar ju Stortorget som en naturlig första utbyggnad. Men förutom det, vad finns det för expansionsmöjligheter i framtiden?
Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
I förra översiktsplanen fanns idéer om utbyggnad (Se "förändringskarta" här: https://www.lund.se/trafik--stadsplaner ... an-op2010/ ). Tyvärr har FNL:s intåg i styret gjort att dessa strukits eller ersatts med svammel om "tungt kollektivtrafikstråk" i ÖP 2018.Odd skrev:Nu i helgen invigs spårvägen i Lund. Pompa och ståtet blev inställt pga yttre omständigheter men nu funderar jag lite på vad som händer sen.
Vad är nästa naturliga utveckling av spårvägstrafiken i Lund, om man tänker att man har en bas att stå på nu. Enligt min filosofi om agil utveckling så är det för mig naturligt att man kan ta saker ett steg åt taget, och i detta fall, en hållplats åt taget.
Jag är inte insatt i hur Lunds stadsuppbyggnad är, men när jag tittar på stadskartan så verkar ju Stortorget som en naturlig första utbyggnad. Men förutom det, vad finns det för expansionsmöjligheter i framtiden?
Dessa idéer har varit:
- Förlängning söderut förbi Stortorget (dagens stora stadsbussnod är Botulfsplatsen, vilket ligger bredvid) mot Stora Råby.
- Förlängning från Solbjer runt östra Lund mot Dalby.
- Förlängning söderut mot Staffanstorp.
- Senare möjlig förlängning från ESS mot Södra Sandby.
Vi får väl se vad det kan bli.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Mycket beror säkerligen på hur stor framgång den hittills byggda linjen blir. Om resandetalen överträffar förväntningarna vänder säkert den delvis negativa opinionen och alla kommer att tävla om utbyggnadsförslag. Går det hackigt får motståndarna vatten på sin kvarn och allt läggs på is. Återstår att se.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Förlängning till Gustaf Adolfs Torg i Malmö, inte mer orealistiskt än förslaget att bygga tunnelbana mellan Sverige och Danmark.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
En annan kittlande tanke är ju att Lunds spårvägslinje skulle kunna vara början på det som i USA kallades för "interurban".
Några av linjerna skulle ju kunna trafikera såväl trafikverkets spår på stamlinjerna, och snirkla omkring i samhällena. För andra sträckor så skulle ju befintliga sträckor som nu är nedlagda kanske kunna väckas till liv igen med nya strömförsörjningstekniker som el/batterihybrid.
Löddeköpinge, Bjärred, Lomma, Staffanstorp, Dalby, Södra Sandby, Furulund/Kävlinge och liknande samhällen skulle få fantastiska kommunikationer. Eller vad sägs om Lund-Dalby-Genarp-Sturup-Svedala och sen på järnvägen sista biten in till Malmö? Inte otänkbart...
Några av linjerna skulle ju kunna trafikera såväl trafikverkets spår på stamlinjerna, och snirkla omkring i samhällena. För andra sträckor så skulle ju befintliga sträckor som nu är nedlagda kanske kunna väckas till liv igen med nya strömförsörjningstekniker som el/batterihybrid.
Löddeköpinge, Bjärred, Lomma, Staffanstorp, Dalby, Södra Sandby, Furulund/Kävlinge och liknande samhällen skulle få fantastiska kommunikationer. Eller vad sägs om Lund-Dalby-Genarp-Sturup-Svedala och sen på järnvägen sista biten in till Malmö? Inte otänkbart...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Efter Lunds spårvägsinvigning - Vad är framtiden?
Varför inte dra Lundaspårvägen hela vägen till Kongens Nytorv?Hechtwagen skrev:Förlängning till Gustaf Adolfs Torg i Malmö, inte mer orealistiskt än förslaget att bygga tunnelbana mellan Sverige och Danmark.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.