Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågan om pendeltåg till Fagersjö brukar utredas med jämna mellanrum. Nu har det gjorts ännu en utredning. Slutsatserna blev följande:
De slutsatser man kan dra för Fagersjö är att utifrån de antaganden som gjorts i detta arbete så skulle det vara lönsamt att anlägga en station med förutsättningarna att 2000 bostäder exploateras intill stationen, samt att “skip-stop” tåg ej angör stationen. Dock så råder det många osäkerheter kring huruvida ett sådant projekt skulle vara genomförbart och resultatet från detta arbete kan därav inte ge något definitivt svar på huruvida en station bör eller kommer att anläggas i Fagersjö.
Med ökad exploatering i närområdet och snabbtåg som inte stannar överallt kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt att anlägga en station i Fagersjö. Har det nya snabbtågsupplägget förändrat kalkylen för pendeltåg till Fagersjö? Tidigare utredningar konstaterade ju att restidsförlusten för övriga resenärer var större än restidsvinsten för boende i Fagersjö.
På många andra ställen är det inte ovanligt att man trafikerar små stationer med färre tåg, så varför inte samma här. Då har man möjlighet att rampa upp antal stopp efter behovet.
twr skrev:Går det att lägga till ett stopp på stomtågen utan att även påverka snabbtågen?
Med dagens 15-minuterstrafik kan snabbtågen gå nio minuter snabbare än stomtågen, givet att tågen behöver ha tre minuters mellanrum. Således är marginalerna tillräckligt stora för ett ytterligare stopp på stomtågen, även om störningskänsligheten kan öka. Med 10-minuterstrafik går det däremot inte. Å andra sidan kan ju snabbtågen börja stanna i Skogås...
(Skogås är faktiskt större än samtliga stationer som tidigare hoppades över på Ostkustbanan.)
Frågan om pendeltåg till Fagersjö brukar utredas med jämna mellanrum. Nu har det gjorts ännu en utredning. Slutsatserna blev följande:
De slutsatser man kan dra för Fagersjö är att utifrån de antaganden som gjorts i detta arbete så skulle det vara lönsamt att anlägga en station med förutsättningarna att 2000 bostäder exploateras intill stationen, samt att “skip-stop” tåg ej angör stationen. Dock så råder det många osäkerheter kring huruvida ett sådant projekt skulle vara genomförbart och resultatet från detta arbete kan därav inte ge något definitivt svar på huruvida en station bör eller kommer att anläggas i Fagersjö.
Med ökad exploatering i närområdet och snabbtåg som inte stannar överallt kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt att anlägga en station i Fagersjö. Har det nya snabbtågsupplägget förändrat kalkylen för pendeltåg till Fagersjö? Tidigare utredningar konstaterade ju att restidsförlusten för övriga resenärer var större än restidsvinsten för boende i Fagersjö.
Är texten du citerar skriven av någon med total brist på språkkänsla? Det väl inte 2000 bostäder som ska exploateras? "Många osäkerheter" osv.
Nä den texten hade min svensklärare rättat hårt med rödpennan!