Gröna linjen och avsaknaden av samordning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Gröna linjen och avsaknaden av samordning

Inlägg av Enceladus »

För någon timme sedan startades en tråd om att Saltsjöbanans upphöjning pausas. Det är ett vettigt projekt, men det lider av att det inte samordnas med relaterade projekt som "Stomlinje Söderort-Nacka". Utan samordning är det oklart vilka behov som faktiskt finns på sträckan, t.ex. om Nacka station behövs som spårvägshållplats.

Dessvärre har avsaknaden av samordning blivit regel snarare än undantag i Stockholmsregionens trafikplanering. Gröna linjen är kanske värst drabbad. För närvarande finns det en stor obalans på gröna linjen: belastningen är betydligt högre söderifrån än västerifrån. Denna obalans ger dålig trafikekonomi och bör elimineras.

Två förslag på att ta bort obalansen har vunnit gehör: gröna linjen för en gren mindre i söder samt en gren mer i väster. Vart och ett av dessa förslag hade löst problemet med gröna linjens obalans, men tillsammans åstadkommer de en ny obalans som skapar exakt samma problem. Avsaknaden av samordning är uppenbar.

Hur kommer gröna linjens trafikering egentligen att se ut? Hässelbygrenen som startar vid Odenplan kommer att bli Stockholms tyngsta gren. Grenen behöver mycket mer trafik än den genomsnittliga tunnelbanegrenen. Detta innebär att det kommer att behövas väldigt mycket trafik på gröna linjen till Gullmarsplan som just avlastas av blå linjen.

Avsaknaden av samordning blir ännu mer uppenbar i den så kallade stomnätsplanen. Där föreslås en stomlinje som går mellan Gullmarsplan och Hagastaden via T-Centralen, trots att det är just denna sträcka som kommer att ha ett överutbud! Det är som om olika delar av trafikplaneringen görs helt oberoende av varandra...