Hej!
Är någon bekant med hur signaleringen är uppbyggd på spårvägar i våra grannländer? (Kollektivtrafiksignaler? Huvudsignaler? Försignalering? Växelkontrollsignaler? Hastighets- eller vägsignalering?) Det fanns tidigare en sida om Oslotrikkens signaler, men den har skattat åt förgängligheten. Vad gäller Tyskland finns förstås BOStrab, plus en Wikisida som beskriver lokala varianter där.
Om någon dessutom kan signalbilder eller har SÄO/TRI-motsvarigheter är jag idel öra; jag vill göra en tabell som jämför olika förvaltningars signaler.
Signalering på nordiska spårvägar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Signalering på nordiska spårvägar
Lite finns ju här:
https://www.ekeving.se/rt/index.html
https://www.ekeving.se/rt/index.html
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Signalering på nordiska spårvägar
I Danmark verkar man att huvudsakligen använda tyska BoStrab (Straßenbahn-Bau- und Betriebsordnung vom 11. Dezember 1987).