[Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Spännande! 7,5 på hela banan?Odd skrev:Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Fakta om SL och länet bör väl ha haft uppgifter om detta varje år. Men jag vet inte om tidigare år fortfarande finns på nätet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Den årliga rapporten om kollektivtrafiken i Region Stockholm har bytt namn till "Fakta om SL och regionen". Här är en länk till förra årets rapport ("Fakta om SL och regionen 2019"). Se sidan 35 för respektive trafikslags resandeutveckling.twr skrev:Spännande! 7,5 på hela banan?Odd skrev:Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Fakta om SL och länet bör väl ha haft uppgifter om detta varje år. Men jag vet inte om tidigare år fortfarande finns på nätet.
Under de senaste åren har Lidingöbanan ökat från 11 000 påstigande per vintervardag till 14 000 påstigande per vintervardag, vilket är en respektabel ökning. I december 2019 tangerade Lidingöbanan för första gången någonsin 15 000 påstigande per vardag (enligt SL:s månadsrapporter). Sedan dess har resandet minskat på grund av pandemin. Förra månaden (september 2020) hade Lidingöbanan 9 000 påstigande per vardag, vilket är mer än dubbelt så mycket som i april. Detta tyder på att resandet är på väg att återhämta sig.
Eftersom Lidingöbanan har fler resenärer än Nockebybanan är det rimligt att Lidingöbanan har minst samma trafikutbud utanför rusningen. I rusningen är kapacitet viktigare än turtäthet, och då har Lidingöbanans längre tåg större betydelse. Lidingöbanan begränsas också av tunnelbanans trafikutbud. Med Lidingöbanans resenärsvolym är 20-minuterstrafik helt klart ett orimligt trafikutbud under mellantrafiken. Då återstår bara 10-minuterstrafik. Det finns busslinjer som har högre turtäthet med färre resenärer, t.ex. linje 160.
Dessutom brukar det vara ganska billigt att utöka trafiken under mellantrafiken. Således är denna trafikutökning motiverad. Lidingöbanans 20-minuterstrafik har faktiskt varit ett av de mest bristfälliga trafikutbuden i Stockholms spårtrafik, tillsammans med Roslagsbanans 30-minuterstrafik på söndagar, pendeltågens 15-minuterstrafik och Saltsjöbanans 20-minuterstrafik. Det senaste trafikutbudet beror dock inte på låg ambitionsnivå, utan än så länge enbart på ofullständig infrastruktur.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Mätkligt att det inte infördes 60 meterståg efter upprustningen!Odd skrev:Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Det finns nog chans för det. När man så småningom (spekulation) skickar A36-vagnarna, tillsammans med A35orna, till någon tjeckisk firma som är specialiserad på att bygga om odugliga vagnar till dugliga vagnar, så kan man ju plocka bort den extra mellandelen och koppla dom två och två, och vips, så har man tåg som motsvarar plattformslängderna. Lite justeringar i signalsystemet här och där behövs naturligtvis.Hechtwagen skrev:Mätkligt att det inte infördes 60 meterståg efter upprustningen!Odd skrev:Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Vad är det som är odugligt men möjligt att bygga om? Trafiken flyter ju på som beställt.Odd skrev:Det finns nog chans för det. När man så småningom (spekulation) skickar A36-vagnarna, tillsammans med A35orna, till någon tjeckisk firma som är specialiserad på att bygga om odugliga vagnar till dugliga vagnar, så kan man ju plocka bort den extra mellandelen och koppla dom två och två, och vips, så har man tåg som motsvarar plattformslängderna. Lite justeringar i signalsystemet här och där behövs naturligtvis.Hechtwagen skrev:Mätkligt att det inte infördes 60 meterståg efter upprustningen!Odd skrev:Mitti rapporterar att Lidingöbanan får tätare trafik från den 13 december.
10-minutersintervall på dagen och 7,5-minutersluckor i rusningen.
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik hela dagen
Finns det tillgänglig trafik på resenärsutvecklingen sedan återöppningen? Jag förutspådde ju för många år sedan att trafiken på Lidingöbanan lätt skulle kunna fördubblas och att många tar bilen till stan för att tågen är proppfulla vissa tider.
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Trafikförvaltningen verkar dock förorda 40-meterståg på Spårväg City (se den senaste slutrapporten, sidan 3):Hechtwagen skrev:Vad är det som är odugligt men möjligt att bygga om? Trafiken flyter ju på som beställt.Odd skrev:Det finns nog chans för det. När man så småningom (spekulation) skickar A36-vagnarna, tillsammans med A35orna, till någon tjeckisk firma som är specialiserad på att bygga om odugliga vagnar till dugliga vagnar, så kan man ju plocka bort den extra mellandelen och koppla dom två och två, och vips, så har man tåg som motsvarar plattformslängderna. Lite justeringar i signalsystemet här och där behövs naturligtvis.Hechtwagen skrev:Mätkligt att det inte infördes 60 meterståg efter upprustningen!
TF skrev:Med utgångspunkt i genomförd utvärdering av de fem studerade åtgärdspaketen, samt genomförda känslighets- och riskanalyser, drar trafikförvaltningen slutsatsen att åtgärdspaketet Spår 2 innebär bäst avvägning mellan måluppfyllelse och kostnader, samt hanterar osäkerheter i resandeprognoserna. Utifrån osäkerheterna bör dock möjligheten till framtida kapacitetsförstärkningar säkras, vilket bland annat omfattar möjlighet till 60 meter långa spårvagnståg.
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen verkar dock förorda 40-meterståg på Spårväg City (se den senaste slutrapporten, sidan 3):
TF skrev:Med utgångspunkt i genomförd utvärdering av de fem studerade åtgärdspaketen, samt genomförda känslighets- och riskanalyser, drar trafikförvaltningen slutsatsen att åtgärdspaketet Spår 2 innebär bäst avvägning mellan måluppfyllelse och kostnader, samt hanterar osäkerheter i resandeprognoserna. Utifrån osäkerheterna bör dock möjligheten till framtida kapacitetsförstärkningar säkras, vilket bland annat omfattar möjlighet till 60 meter långa spårvagnståg.
Man ska nog snarare tolka det som att rekommendationen är en kombination av spår 1 och spår 2. 60m-tågen på linje 21 genom Värtan och Frihamnen är mycket effektiva i att hålla nere frekvensen i Hamngatan. Om frekvensen på kollektivtrafikfordon på Hamngatan kan hållas på en lägre nivå, så är det lättare att hålla prioriteten i trafiksignalerna. Ju mindre fordonstorlek på kollektivtrafikfordon, desto fler kollektivtrafikfordon måste köras, desto sämre blir framkomligheten. Det är effektsambandet som leder till att långa spårvårvagnståg föreslås och bussar föreslås gå på andra gator än spårvagnarna.
Samtidigt är det kanske lite för mycket att bygga en andra spårvagnsdepå för 900 MSEK. En intressant fråga blir då hur mycket spårvagnar som man kan få in i AGA om man överbelägger och/eller bygger fler uppställningsspår. Motsvarande gäller ju också Alkärrshallen och dess framtid.
Ju fler spårvagnar man kan ställa upp och underhålla, desto större trafikering/kapacitet är möjlig. Desto större efterfrågan kan tas emot. Desto mindre trängsel blir det. Eftersom osäkerheter finns i alla dessa styrande parametrar så kan det vara klokt att inte bestämma allt på samma gång.
Man ska också komma ihåg att A35/36-optionen går ut typ 2023, så man ska inte vara alltför låst i tanken till befintliga fordonskoncept. Så en spårvagn med gott om dörrar och effektivt fordonsunderhåll, som kanske inte är jättetung och är 30m som kan multipelkopplas, skulle kunna vara ett intressant fordonskoncept för SpvC-LB-systemet. De befintliga A35B/A36 bör kanske koncentreras till Ulvsunda/spårväg syd där syskonen bor. Jag tror att det är det som skulle kunna rymmas inom vad rapporten beskriver som en fordonsförsörjningsplan.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Lidingöbanan får 10-minuterstrafik mitt på dagen, men inte på kvällar eller helger. Detta motiveras troligen av att trafiken mellan rusningstopparna har lägst produktionskostnad. Men brukar det inte vara fler resenärer på kvällar och helger än mitt på dagen, speciellt på linjer som trafikerar renodlade bostadsområden?
Re: [Stockholm/Lidingö] Lidingöbanan får tätare trafik 2020
Ett riktigt antagande. När 20-minuterstrafiken börjar klockan 19.19 brukar det vara mycket folk på de närmaste avgångarna därefter, dvs många stående. Tiominuterstrafik till klockan 21 hade varit rimligt och i nya tidtabellen byte från 7,5 till 10 minuters intervall mellan klockan 19 och 21.Enceladus skrev:Lidingöbanan får 10-minuterstrafik mitt på dagen, men inte på kvällar eller helger. Detta motiveras troligen av att trafiken mellan rusningstopparna har lägst produktionskostnad. Men brukar det inte vara fler resenärer på kvällar och helger än mitt på dagen, speciellt på linjer som trafikerar renodlade bostadsområden?