Sida 1 av 1

Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 12:16
av roggek

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 12:45
av Diripsi
Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 13:54
av twr
Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.

För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 14:11
av Enceladus
twr skrev:
Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.
Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.
twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 14:21
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:
Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.
Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.
4 kommuner är med och finansierar tunnelbana.
4 kommuner är med och finansierar Roslagsbanan.
4 kommuner är med och finansierar spårväg.

Stämmer ditt påstående?
Enceladus skrev:
twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.
Ja, det borde ju ha varit självklart redan tidigare att satsa på ett system för hela tunnelbanan.

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: fredag 09 oktober 2020 15:24
av Odd
Blindtarmen gulalinjen är ju en lågt hängande frukt. Men jag antar att det är för mycket prestige inblandat i det projektet.

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: onsdag 15 juni 2022 15:48
av Enceladus
Ny färjeterminal byggs vid Slussen
DN skrev:En ny färjeterminal vid Skeppsbrokajen har varit på tal länge men planeringen har fått skjutas på framtiden. När beslutet nu fattas inleds bygget redan i maj 2023. 120 miljoner kronor senare, vilket är budgeten för bygget, ska färjeterminalen invigas i juli 2025.
Nu har ännu ett projekt återuppstått, efter upphöjningen av Saltsjöbanan.
roggek skrev: fredag 09 oktober 2020 12:16 Förlust på 3,5 Mdkr...De går bra nu... :cheesygrin:
Har inte Region Stockholm gjort miljardvinster under hela pandemin? :roll:

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: onsdag 15 juni 2022 16:10
av LÅ1
Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: onsdag 15 juni 2022 16:17
av daniel_s
LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 16:10 Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!

Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Postat: onsdag 15 juni 2022 17:51
av LÅ1
daniel_s skrev: onsdag 15 juni 2022 16:17
LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 16:10 Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!

Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!
SL hr beskrivit indragningen av Räntmästartrappan som permanent. Och det är nog rimligt när det gäller de blå bussarna. Men de röda skulle gott kunna stanna där, om man kan ordna en hållplats.