Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev:
stockholm79 skrev:Vad har Saltajöbanan för stationsavstånd?
Det är inte pendeltågmässigt (2-3km), utan mer t-banemässigt (runt 1km).
Dessutom många kurvor och låg högsta hastighet.
Att köra pendeltåg där är som att köra X2000 på pendeltågsnätet.
Dvs. den skulle vara långsammare än pendeltåget pga. sämre acceleration och längre inbromsning.
...
/or
SL C30 har en märkacceleration på 1.1m/s2. SL X60 har en märkacceleration på 1.12m/s2 i hastigheter upp till 80 km/h.
X60 har dessutom skenbromsar vilket inte C30 har.

Om jag skulle gissa vilket fordon som vinner ett spårdragrace på 1 km, så är det troligen X60 som går segrande ur loppet.
Inte för att jag vet till vems fördel det skulle vara i det här fallet, men rimligen behöver även dörrstängning räknas med för att få en bra bild. Jag gissar i alla fall att de nuvarande vagnarna är snabbare än både C30 och X60 i den grenen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Inlägg av ADDE »

Vad är accelerationsförmågan hos C10/C11 samt för A35/A36?
Enceladus
Inlägg: 11310
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 17 november 2020 12:18
Breitspurbahn skrev:Råkade på detta i arbetet; i samband med utvecklandet av "Nacka Stad" som ska bygga ut och ihop Nacka Forum med Sickla så ska man höja upp Saltsjöbanan så att den inte förblir en barriär som idag. Då kan man bygga stad runt om och vägar under banan.
Förstår varför och kan väl bli bra, men kan inte hjälpa att tänka att detta försvårar utveckling av banan. Tänker främst på eventuell förlängning till Värmdö och/eller Tyresö.
Om dubbelspåret inte räcker framtiden så finns inte riktigt plats för fler spår.

https://www.nacka.se/stadsutveckling-tr ... -startpage
Det där projektet är väl inställt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... om-skrotas
Nu har projektet återuppstått: Beslut om att ingå avsiktsförklaring om Saltsjöbanan med Nacka kommun
Trafikförvaltningen skrev:Som resultat av en upphöjning av Saltsjöbanan behöver Nacka station utgå.
Saltsjöbanan behöver inte ha så täta uppehåll, men fortsättningen på Tvärbanan/Spårväg Syd har tidigare föreslagits stanna både vid befintliga Nacka station och vid en ny station vid gångbron i Finntorp (se sidan 31). Förhoppningsvis tar projektet hänsyn till de framtidsplaner som finns. Lokalvägens busstrafik ska ju elimineras!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Inlägg av twr »

Det gäller att man ser till att bygga dubbelspår också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Saltsjöbanans upphöjning i Sickla/Järla

Inlägg av Breitspurbahn »

Bra det. Varje gång jag åker förbi där så slås man av hur det hämmar området att ha ramperna över järnvägen; man hade verkligen kunnat bygga ihop området om man höjer järnvägen.

Men man får hoppas att viadukten ges dubbelspår så att det inte blir kapacitetsbrist om några år.
Skriv svar