Pendeltågstrafik via Getingmidjan och Sthlm C fr o m 31/8
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Pendeltågstrafik via Getingmidjan och Sthlm C fr o m 31/8
Det kommer köras pendeltåg via Centralstationen och Getingmidjan fr o m den 31/8. Närmare bestämt är det avgången 10:23 från Märsta på vardagar som ska gå från Solna via Stockholms central till Älvsjö, utan att stanna vid Odenplan, Stockholm City, Stockholms södra eller Årstaberg. En fingervisning om en framtida alternativ lösning på Citybanans bristande kapacitet?
https://sl.se/ficktid/vinter/H40.pdf
https://sl.se/ficktid/vinter/H40.pdf
Re: Pendeltågstrafik via Getingmidjan och Sthlm C fr o m 31/
Den där tidtabellen verkar sakna en hel sida med tåg Södertälje - Märsta/Uppsala mellan 9.30ish till 18.00ish så därför har du missat att tåget 10.06 från Södertälje också går via Stockholm Centralstation 
Omledningen är pga arbeten med nya tunnelbanam vid Odenplan.

Omledningen är pga arbeten med nya tunnelbanam vid Odenplan.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Det här visar alltså att det är fullt möjligt att samtidigt köra pendeltåg genom Citybanan och Getingmidjan. Därmed blir det mycket svårare för regionen att bortförklara varför pendeltågen har så mycket större trängsel än tunnelbanan under rusningstid. Tidigare har ju Citybanans bristande kapacitet angetts som skäl...
Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa. Men som vanligt så ska alla trådar bröja handla om hur dålig trafik pendeln har och hur bra tunnelbanan har.Enceladus skrev:Det här visar alltså att det är fullt möjligt att samtidigt köra pendeltåg genom Citybanan och Getingmidjan. Därmed blir det mycket svårare för regionen att bortförklara varför pendeltågen har så mycket större trängsel än tunnelbanan under rusningstid. Tidigare har ju Citybanans bristande kapacitet angetts som skäl...
Att två (?) pendeltåg körs via Stockholm C beror på att det krävs en längre tidslucka vid Stockholm Odenplan för att möjliggöra arbeten för tunnelbanegrenen till Solna - troligen sprängarbeten. Som redan påpekats är detta en nödlösning som kommer att upphöra så snart som möjligt.
upplyser
Thomas K Ohlsson
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Den största trängseln är i morgonrusningen i riktning mot stan. Då tror jag att många resenärer kan tänka sig att stiga av där. Åt andra hållet finns det ingen lika enkel lösning, men lyckligtvis är behovet inte heller lika stort.Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa. Men som vanligt så ska alla trådar bröja handla om hur dålig trafik pendeln har och hur bra tunnelbanan har.Enceladus skrev:Det här visar alltså att det är fullt möjligt att samtidigt köra pendeltåg genom Citybanan och Getingmidjan. Därmed blir det mycket svårare för regionen att bortförklara varför pendeltågen har så mycket större trängsel än tunnelbanan under rusningstid. Tidigare har ju Citybanans bristande kapacitet angetts som skäl...
Enligt SL:s senaste resandestatistik har pendeltågen ett högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan (se sidorna 39-41). Samtidigt finns det ingen uttalad riktlinje om att tunnelbanan ska ha högre standard. Tamsons skyller pendeltågens usla standard på Citybanans bristande kapacitet. Det är av uppenbara skäl relevant att granska trafikregionrådets påståenden. Den här tråden tyder ju på att den usla standarden inte beror på att det inte går att köra fler tåg, utan på att regionpolitikerna inte vill göra det...
Det vore en typisk Tamsons/Enceladuslösning att börja köra pendeltåg via centralen i rusningen istället för att fixa till kapaciteten på Citybanan... dåligt för trafikanterna helt enkelt!Enceladus skrev:Den största trängseln är i morgonrusningen i riktning mot stan. Då tror jag att många resenärer kan tänka sig att stiga av där. Åt andra hållet finns det ingen lika enkel lösning, men lyckligtvis är behovet inte heller lika stort.Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa. Men som vanligt så ska alla trådar bröja handla om hur dålig trafik pendeln har och hur bra tunnelbanan har.Enceladus skrev:Det här visar alltså att det är fullt möjligt att samtidigt köra pendeltåg genom Citybanan och Getingmidjan. Därmed blir det mycket svårare för regionen att bortförklara varför pendeltågen har så mycket större trängsel än tunnelbanan under rusningstid. Tidigare har ju Citybanans bristande kapacitet angetts som skäl...
Enligt SL:s senaste resandestatistik har pendeltågen ett högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan (se sidorna 39-41). Samtidigt finns det ingen uttalad riktlinje om att tunnelbanan ska ha högre standard. Tamsons skyller pendeltågens usla standard på Citybanans bristande kapacitet. Det är av uppenbara skäl relevant att granska trafikregionrådets påståenden. Den här tråden tyder ju på att den usla standarden inte beror på att det inte går att köra fler tåg, utan på att regionpolitikerna inte vill göra det...
TF/SL kan ju börja med att beställa fler pendeltågsvagnar - det behövs om trafiken ska bli tätare!
/TKO
Det vore en typisk Tamsons/Enceladuslösning att börja köra pendeltåg via centralen i rusningen istället för att fixa till kapaciteten på Citybanan... dåligt för trafikanterna helt enkelt!Enceladus skrev:Den största trängseln är i morgonrusningen i riktning mot stan. Då tror jag att många resenärer kan tänka sig att stiga av där. Åt andra hållet finns det ingen lika enkel lösning, men lyckligtvis är behovet inte heller lika stort.Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa. Men som vanligt så ska alla trådar bröja handla om hur dålig trafik pendeln har och hur bra tunnelbanan har.Enceladus skrev:Det här visar alltså att det är fullt möjligt att samtidigt köra pendeltåg genom Citybanan och Getingmidjan. Därmed blir det mycket svårare för regionen att bortförklara varför pendeltågen har så mycket större trängsel än tunnelbanan under rusningstid. Tidigare har ju Citybanans bristande kapacitet angetts som skäl...
TF/SL kan ju börja med att beställa fler pendeltågsvagnar - det behövs om trafiken ska bli tätare!
/TKO
- Hechtwagen
Tamsons var ju oerhört indignerad när SJ körde med några tåg i HANS tunnel, vad säger han om tilltaget att köra på "någon annans" spår när hans tunnel tydligen inte håller måttet?
- Hechtwagen
Vad är meningen med att köra dessa tåg utan att stanna vid stationerna? Är det ens tåg som går i trafik eller är det tjänstetåg när allt kommer omkring?Hechtwagen skrev:Tamsons var ju oerhört indignerad när SJ körde med några tåg i HANS tunnel, vad säger han om tilltaget att köra på "någon annans" spår när hans tunnel tydligen inte håller måttet?
Edit: De ska tydligen stanna vid Stockholm C, hur betalar man om man vill kliva på där?
På samma sätt som i busstrafiken under coronapandemin. Kan det vara ett tillräckligt incitament för att få resenärerna att hitta dit även åt andra hållet?Hechtwagen skrev:Vad är meningen med att köra dessa tåg utan att stanna vid stationerna? Är det ens tåg som går i trafik eller är det tjänstetåg när allt kommer omkring?Hechtwagen skrev:Tamsons var ju oerhört indignerad när SJ körde med några tåg i HANS tunnel, vad säger han om tilltaget att köra på "någon annans" spår när hans tunnel tydligen inte håller måttet?
Edit: De ska tydligen stanna vid Stockholm C, hur betalar man om man vill kliva på där?
Det vore en typisk TKO-lösning att inte göra något alls under hela decenniet och sedan beklaga sig över att biltrafiken har ökat och att det finns en opinion för fler motorvägar... dåligt för samhället helt enkelt!TKO skrev:Det vore en typisk Tamsons/Enceladuslösning att börja köra pendeltåg via centralen i rusningen istället för att fixa till kapaciteten på Citybanan... dåligt för trafikanterna helt enkelt!
- Hans Wibacke
Tja, då blir det lättare om de nya vagnarna inte behöver passa plattformsdörrarna vid City och Odenplan... Kanske kunde TF/SL hyra in några extra vagnar för detta ändamål? Jag tar inte ställning till om detta är en bra idé eller inte.TKO skrev:TF/SL kan ju börja med att beställa fler pendeltågsvagnar - det behövs om trafiken ska bli tätare!
- Hans Wibacke
Det kanske dyker upp nån hjälpsam personal med handhållen enhet för dem som behöver blippa? Jag har än så länge ingen aning, men det vore ju en möjlighet. Fast egentligen behövs det inte. Den som måste blippa sitt kort får se till att göra det innan hen går till de få (två) pendeltåg som avgår från centralen. Eller ta ett annat tåg från city, som vanligt. Jag tycker inte man (som Enceladus) kan jämföra detta med betalningsproblemet i busstrafiken.Hechtwagen skrev:Edit: De ska tydligen stanna vid Stockholm C, hur betalar man om man vill kliva på där?
Lämpligt vore - i mitt tycke - att kontrollgruppen ser till att kliva på dessa två tåg också.
Vem har sagt något om ett "betalningsproblem" i busstrafiken? Jag menar ju tvärtom att det fungerar alldeles utmärkt som det är nu. Det är mycket smidigare att åka buss med påstigning genom alla dörrar. För att kunna sälja biljetter behöver SL givetvis ha SL-stolpar antingen på bussarna eller vid hållplatserna, men det är ju självklart. Tamsons ointresse för att ta betalt har inget med saken att göra. I det här fallet skulle det räcka med några stolpar på perrongen. Det är en väldigt liten utgift för SL.Hans Wibacke skrev:Det kanske dyker upp nån hjälpsam personal med handhållen enhet för dem som behöver blippa? Jag har än så länge ingen aning, men det vore ju en möjlighet. Fast egentligen behövs det inte. Den som måste blippa sitt kort får se till att göra det innan hen går till de få (två) pendeltåg som avgår från centralen. Eller ta ett annat tåg från city, som vanligt. Jag tycker inte man (som Enceladus) kan jämföra detta med betalningsproblemet i busstrafiken.Hechtwagen skrev:Edit: De ska tydligen stanna vid Stockholm C, hur betalar man om man vill kliva på där?
Lämpligt vore - i mitt tycke - att kontrollgruppen ser till att kliva på dessa två tåg också.
Fördelen med den här lösningen är att den kan genomföras omedelbart. Andra lösningar kräver tid, men behovet finns redan nu. Egentligen är det enda alternativet att hänvisa resenärerna till egna fordon på motorvägarna...Hans Wibacke skrev:Tja, då blir det lättare om de nya vagnarna inte behöver passa plattformsdörrarna vid City och Odenplan... Kanske kunde TF/SL hyra in några extra vagnar för detta ändamål? Jag tar inte ställning till om detta är en bra idé eller inte.TKO skrev:TF/SL kan ju börja med att beställa fler pendeltågsvagnar - det behövs om trafiken ska bli tätare!
- Hans Wibacke
Jag är en varm anhängare av öppen spärrlinje och påstigning genom valfri dörr. Men det förutsätter dels att de resenärer som behöver blippa ett kort för att betala bussresan har rimlig möjlighet att göra det, dels en utökad biljettkontroll för att upprätthålla betalningsmoralen. Just nu har vi inget av det där. Och andelen fuskresenärer i SL-trafiken har ökat med 650 procent. (Fuskresenärer, är det en person som bara låtsas resa...?)Enceladus skrev:Vem har sagt något om ett "betalningsproblem" i busstrafiken? Jag menar ju tvärtom att det fungerar alldeles utmärkt som det är nu. Det är mycket smidigare att åka buss med påstigning genom alla dörrar.
För de allra flesta bussresenärer som behöver blippa sitt kort, är dagens situation minst sagt knepig. Det blir svårt att göra rätt för sig. Jag påstår att det däremot inte är särskilt knepigt för pendeltågsresenärerna. Det är ju inte så att det saknas alternativa tåg att resa med, från Stockholm City, som vanligt. Det är trots allt bara två tåg per vardag (i mellantrafiken) som berörs.
Det du skrev beträffande hur resenärer från centralen ska betala:
tolkade jag som att det underförstått var fuskmöjligheten som skulle locka folk till centralen.Enceladus skrev:På samma sätt som i busstrafiken under coronapandemin. Kan det vara ett tillräckligt incitament för att få resenärerna att hitta dit även åt andra hållet?
Omedelbart är lite väl optimistiskt. För övrigt tar jag fortfarande inte ställning till "den här lösningen". Jag avvaktar Trafikverkets optimering av Citybanans signalsystem (hösten 2021) och hoppas att SL kan dra nyttja av den redan i T22.Enceladus skrev:Fördelen med den här lösningen är att den kan genomföras omedelbart. Andra lösningar kräver tid, men behovet finns redan nu. Egentligen är det enda alternativet att hänvisa resenärerna till egna fordon på motorvägarna...Hans Wibacke skrev:Tja, då blir det lättare om de nya vagnarna inte behöver passa plattformsdörrarna vid City och Odenplan... Kanske kunde TF/SL hyra in några extra vagnar för detta ändamål? Jag tar inte ställning till om detta är en bra idé eller inte.TKO skrev:TF/SL kan ju börja med att beställa fler pendeltågsvagnar - det behövs om trafiken ska bli tätare!
Alternativet vore väl att vända dessa tåg mot varandra i typ Älvsjö och Häggvik eller ställa in hela tåget men det hade väl inte varit nån hit bl a ur bemanningssynpunkt. Nu går det ju i varje fall att komma till stan med denna förbindelse i stället för att ställa in den!Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa.
Främst hade det inte varit någon hit ur resenärssynpunkt, om det fortfarande är något som vägs in? Visst det kommer nog inte vara så många påstigande på Stockholm C men säkert desto mer avstigande.daniel_s skrev:Alternativet vore väl att vända dessa tåg mot varandra i typ Älvsjö och Häggvik eller ställa in hela tåget men det hade väl inte varit nån hit bl a ur bemanningssynpunkt. Nu går det ju i varje fall att komma till stan med denna förbindelse i stället för att ställa in den!Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa.
Ja, exakt detta var det jag menade med sista meningen i mitt inläggBSB101 skrev:Främst hade det inte varit någon hit ur resenärssynpunkt, om det fortfarande är något som vägs in? Visst det kommer nog inte vara så många påstigande på Stockholm C men säkert desto mer avstigande.daniel_s skrev:Nu går det ju i varje fall att komma till stan med denna förbindelse i stället för att ställa in den!

Att folk kommer stiga av, det tror jag också! Om folk vågar hoppa på förstås bara längs vägen, för söker jag i reseplaneraren så ska jag byta tåg i Älvsjö säger den...daniel_s skrev:Alternativet vore väl att vända dessa tåg mot varandra i typ Älvsjö och Häggvik eller ställa in hela tåget men det hade väl inte varit nån hit bl a ur bemanningssynpunkt. Nu går det ju i varje fall att komma till stan med denna förbindelse i stället för att ställa in den!Joakim W skrev:Däremot är det ju helt värdelöst att köra tåg via centralen. Hur många resenärer kommer dessa två tåg ha som stiger på där? Ingen lär ju hålla koll på att dessa två tåg går därifrån. Att ha allt samlat i tunneln är det bästa.