I facebook-gruppen Avgiftfri kollektivtrafik 2025 så tas det ofta upp frågan om effektiv kollektivtrafik i landsbygden. Klagomålen är ofta att den är undermålig och att landsbygsborna som saknar bil hamnar i utanförskap utifall kollektivtrafiken skulle bli 100% skattefinansierad.
Så jag ställde en frågeställning där som jag även tänkte ställa här:
"Det är mycket debatt om landsbygdsatrafiken och att den är dålig! I digitaliseringens tidsålder så har marknaden tagit fram appar och lösningar för samåkning osv. Bussföretagen kontrar med att experimentera med "Bus-on-demand". Ett jätteintressant koncept. Det skulle bli bättre nytta om boende i landsbygden laddade ner en app till sin mobil, besöker en hemsida på datorn eller ringer på telefonen och beställer en buss till sin adress i god tid (man kan också lägga upp att denna tid varje måndag-fredag vill jag ha en buss hit, som ska gå dit). På så vis så kan planerarna lägga upp en rutt baserat på de beställningar man får in så får bussföraren köra runt och plocka upp resp. lämna av kunder i ett visst område. Det är nya tider nu!
Eller har ni bättre förslag? Diskutera!"
//ADDE
I Digitala tidsålderns spår!
Lösningar för effektiv kollektivtrafik i landsbygden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: Lösningar för effektiv kollektivtrafik i landsbygden
Appar osv är nog bra men då krävs att man i förväg vet när man skall åka.
Jag skulle förespråka att man på jämna avstånd har busshållplatser med infartsparkering Har man underlag kan dessa utvecklas till att få viss service ex mataffär och pizzeria. De som bor utmed linjen kan ju kliva på på mellanliggande hållplatser men de som bor tvärs är detta kanske lösningen. Man kan ju cykla, åka spark eller annat som alternativ till bilen. Har man som mål att ha max ca 5 km till hållplatsen så är det kanske tillräckligt. På vägen hem kan man handla vilket gynnar de lokala handlarna och får bygden att leva. För de som bosätter sig längre från kommunikationer gör ju ett val. Själv tycker jag 8 min promenad till tunnelbanan är lite långt.........men det är ju jag.
Stefan
Jag skulle förespråka att man på jämna avstånd har busshållplatser med infartsparkering Har man underlag kan dessa utvecklas till att få viss service ex mataffär och pizzeria. De som bor utmed linjen kan ju kliva på på mellanliggande hållplatser men de som bor tvärs är detta kanske lösningen. Man kan ju cykla, åka spark eller annat som alternativ till bilen. Har man som mål att ha max ca 5 km till hållplatsen så är det kanske tillräckligt. På vägen hem kan man handla vilket gynnar de lokala handlarna och får bygden att leva. För de som bosätter sig längre från kommunikationer gör ju ett val. Själv tycker jag 8 min promenad till tunnelbanan är lite långt.........men det är ju jag.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Detta tillhandahålls väl redan av flera regioner sen ett bra tag tillbaka i form av s.k. närtrafik som kör på beställning i områden som saknar ordinarie kollektivtrafik. Dock är det väl oftast telefon man beställer med och inte nån app. I Östergötland (där konceptet införts efter att landsbygdslinjerna avvecklats) har trafiken dock kritiserats för att man inte kan resa på månadskort, och man kan endast resa under lågtrafik, således ingen fullgod ersättning till ordinarie trafik i sin nuvarande utformning.ADDE skrev:beställer en buss till sin adress i god tid (man kan också lägga upp att denna tid varje måndag-fredag vill jag ha en buss hit, som ska gå dit). På så vis så kan planerarna lägga upp en rutt baserat på de beställningar man får in så får bussföraren köra runt och plocka upp resp. lämna av kunder i ett visst område.
Det kan ju dock vara så att man bosätter sig nära kollektivtrafik för att sen får se sin busslinje försvinna efter några år.Stefan Widén skrev:För de som bosätter sig längre från kommunikationer gör ju ett val.
Den stora nackdelen är att man måste planera mer inför när man ska åka. Beställningstrafik fungerar nog bäst som ett komplement såsom närtrafiken fungerar på många ställen idag. Där brukar det dock vara en blandning mellan att man måste ringa innan och att det bara är att ställa sig vid vägen där bussen kör.
Detta är alltid en risk man får ta om man bosätter sig så att man är beroende av andra för att ta sig någonstans. Detta är inget unikt för bussar utan gäller även spårtrafiken.X12 skrev:Det kan ju dock vara så att man bosätter sig nära kollektivtrafik för att sen får se sin busslinje försvinna efter några år.Stefan Widén skrev:För de som bosätter sig längre från kommunikationer gör ju ett val.
- Stefan Isaksson
Anropsstyrd trafik är i själ och hjärta taxitrafik.
Att det skulle bli effektivare bygger på förutsättningen att resandet är så litet så att trafik med ordinarie avgångar vållar i huvudsak tomma fordon.
Så kan det vara, men om resandet är lite större så kan man råka ut för att en resande vill åka klockan 10:00 medan en annan vill åka 10:10
Nu kan man tycka att båda får maka på sig och åka 10:05, men säg att den som vill åka 10:10 gör det för att arbetet inte medger tidigare resa medan den som vill åka 10:00 vill göra det för att det är senaste tidpunkten för att passa en läkartid. I det fallet kan båda resenärerna se sig oförmögna att utnyttja en förbindelse jämkad till 10:05. (Själva tiderna ska inte tas alltför högtidligt, det är principen jag är ute efter.)
Om man inte tänker sig för är det ett recept för oberäkneliga och möjligen galloperande kostnader, rent förutom att det ingalunda passar alla att i förväg bestämma en avresetid.
SI
Att det skulle bli effektivare bygger på förutsättningen att resandet är så litet så att trafik med ordinarie avgångar vållar i huvudsak tomma fordon.
Så kan det vara, men om resandet är lite större så kan man råka ut för att en resande vill åka klockan 10:00 medan en annan vill åka 10:10
Nu kan man tycka att båda får maka på sig och åka 10:05, men säg att den som vill åka 10:10 gör det för att arbetet inte medger tidigare resa medan den som vill åka 10:00 vill göra det för att det är senaste tidpunkten för att passa en läkartid. I det fallet kan båda resenärerna se sig oförmögna att utnyttja en förbindelse jämkad till 10:05. (Själva tiderna ska inte tas alltför högtidligt, det är principen jag är ute efter.)
Om man inte tänker sig för är det ett recept för oberäkneliga och möjligen galloperande kostnader, rent förutom att det ingalunda passar alla att i förväg bestämma en avresetid.
SI
-
Nära mig finns det byar och små samhällen som helt saknar kollektivtrafik. Ett ställe kunna gå att fixa genom att lägga om några turer med ändrad linjesträckning, andra blir i stället med anropsstyrd trafik läs taxi.
Jag bor så fint att t. o. m. SJ-tåg stannar här i min lilla håla, tror att det var över 50 år sedan sist
Jag bor så fint att t. o. m. SJ-tåg stannar här i min lilla håla, tror att det var över 50 år sedan sist