Tunnelbanans C20F - kommer den bli C25F?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbanans C20F - kommer den bli C25F?
Nån som vet om C20F-vagnen också kommer renoveras till C25-nivån?
I så fall vad skulle det innebära för den, som ju är väldigt olik i konstruktionen?
I så fall vad skulle det innebära för den, som ju är väldigt olik i konstruktionen?
well known yimby
Re: Tunnelbanans C20F - kommer den bli C25F?
Enligt genomförandebeslutet från 2014 så ska samtliga 271 fordon moderniseras, och därmed ingår även C20F. Samma siffra, 271, nämns några år senare i beslutet om ett tilläggsavtal avseende uppgraderingen. Något annat som skulle antyda att även C20F rustas upp kan jag inte hitta.GustavS skrev:Nån som vet om C20F-vagnen också kommer renoveras till C25-nivån?
Undrar hur många år det kommer att ta innan alla är klara. Gör de en vagn per år? 6 år sedan genomförande beslut och snart 2021 och ännu ingen i trafik.
Den borde dock inte behöva en ny typbeteckning. Det finns ju bara en vagn ändå...
Vad står F för i litterat för?
Jag råkade åka i den vagnen två gånger senaste veckan. I går, fredag, när det var behagligt varmt ute så blev ju övriga vagnar lite varma. Eftersom jag sett vagn 2000 när tåget kom in så bytte jag vagn och insåg då att det måste finnas AC i vagnen. Lite svalt, men inte iskallt i den vagnände jag steg in i. I mittsektionen var det lite högre temperatur. Fullt acceptabelt, till skillnad från en del bussar och SJ:s X2-vagnar som ju känns nästan kylskåpskalla.
Jag råkade åka i den vagnen två gånger senaste veckan. I går, fredag, när det var behagligt varmt ute så blev ju övriga vagnar lite varma. Eftersom jag sett vagn 2000 när tåget kom in så bytte jag vagn och insåg då att det måste finnas AC i vagnen. Lite svalt, men inte iskallt i den vagnände jag steg in i. I mittsektionen var det lite högre temperatur. Fullt acceptabelt, till skillnad från en del bussar och SJ:s X2-vagnar som ju känns nästan kylskåpskalla.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
F står för Ficas som står för (Fully Integrated Carbody Assembly System).
Tack!M224 skrev:F står för Ficas som står för (Fully Integrated Carbody Assembly System).
Då gäller det bara att begripa vad som menas med integrerad vagnkorgsmonteringssystem. Eller hur det nu ska översättas.
Här finner Du svaret:LÅ1 skrev:Tack!M224 skrev:F står för Ficas som står för (Fully Integrated Carbody Assembly System).
Då gäller det bara att begripa vad som menas med integrerad vagnkorgsmonteringssystem. Eller hur det nu ska översättas.
https://stockholmtunnelbana.wordpress.c ... ntyp-c20f/
// Lena
OK!1 skrev:Här finner Du svaret:LÅ1 skrev:Tack!M224 skrev:F står för Ficas som står för (Fully Integrated Carbody Assembly System).
https://stockholmtunnelbana.wordpress.c ... ntyp-c20f/
// Lena
Det gav i alla fall en liten hint om hur vagnkorgen är producerad.
För övrigt så är det märkligt hur mycket rymligare vagnen känns, jämfört med övriga C20.Tekniken kallades FICAS, och står för Fully Integrated Carbody Assembly System, vilket är en sandwich-konstruktion där man har rostfritt stål utanför en ”foam”-kärna (extruderad polystyren).
Inte så märkligt med tanke på att väggarna på vanliga C20 nästan är 1 dm tjocka...
-
C20F känns väldigt otrivsam och kal att åka med. Och meningen var väl att man får in fler stående med den bredare korridoren. Tack och lov blev det inga fler, gissningsvis var fordonet för dyrt i förhållande till nyttan.M224 skrev:Inte så märkligt med tanke på att väggarna på vanliga C20 nästan är 1 dm tjocka...
Jag tror eventuellt att du har missuppfattat projektets syfte. Vagnen är ett rent experimentfordon som inte har upphandlats på normalt sätt och inte levererats med någon option på flera exemplar. Det hade nog inte varit möjligt att köpa in flera ens om man hade velat göra det!Lennart Petersen skrev:C20F känns väldigt otrivsam och kal att åka med. Och meningen var väl att man får in fler stående med den bredare korridoren. Tack och lov blev det inga fler, gissningsvis var fordonet för dyrt i förhållande till nyttan.M224 skrev:Inte så märkligt med tanke på att väggarna på vanliga C20 nästan är 1 dm tjocka...
Jag tycker att den är helt okej, bortsett från ljudnivån (eller kanske snarare tonen) från ventilationsutrustningen som är tämligen störande för den som befinner sig i vagnens närhet.
-
Man köper ju inte in ett (förmodligen) dyrt uddafordon om man inte har någon avsikt med detta.daniel_s skrev:Jag tror eventuellt att du har missuppfattat projektets syfte. Vagnen är ett rent experimentfordon som inte har upphandlats på normalt sätt och inte levererats med någon option på flera exemplar. Det hade nog inte varit möjligt att köpa in flera ens om man hade velat göra det!Lennart Petersen skrev:C20F känns väldigt otrivsam och kal att åka med. Och meningen var väl att man får in fler stående med den bredare korridoren. Tack och lov blev det inga fler, gissningsvis var fordonet för dyrt i förhållande till nyttan.M224 skrev:Inte så märkligt med tanke på att väggarna på vanliga C20 nästan är 1 dm tjocka...
Jag tycker att den är helt okej, bortsett från ljudnivån (eller kanske snarare tonen) från ventilationsutrustningen som är tämligen störande för den som befinner sig i vagnens närhet.
Och avsikten kan ju knappast ha varit något annat än att utvärdera om en sådan fordonstyp kan ha fördelar som väger upp nackdelar. Och tveklöst torde det vara dyrt att bygga med sådant kompositmaterial för att få det tunna skalet och större invändig volym.
Och de gånger jag åkt den har jag upplevt den som otrivsam, i C20 är jag van vid att kunna ha armbågen på fönsterkarmen och en gnutta uytrymme åt det hållet, i C20F sitter man liksom dikt mot en kal vägg. Men ATC en varm sommardag är naturligtvis bra.
Intressant att du nämner att ha armbågen mot fönsterkarmen. Det är något jag saknar varje gång jag åker C20F. Handtagen under fönstren är också annorlunda och inte lika ergonomiska som på vanliga C20.
Jag vill minnas att SL betalade för "en till C20" och resten av kostnaden landade på övriga parter i projektet. Vid det här laget borde man väl kunna begära ut fakturan. Hur som helst, så länge vagnen fungerar är den ett utmärkt tillskott i trafiken. Den dag den havererar, och inte kan fixas till rimlig kostnad, lär den gå samma väg som C14z m fl "fältprovsfordon" dvs sådana som inte var avsedda som förserievagnar utan helt enkelt som ett sätt att prova ny teknik.Lennart Petersen skrev:Man köper ju inte in ett (förmodligen) dyrt uddafordon om man inte har någon avsikt med detta.
Och avsikten kan ju knappast ha varit något annat än att utvärdera om en sådan fordonstyp kan ha fördelar som väger upp nackdelar. Och tveklöst torde det vara dyrt att bygga med sådant kompositmaterial för att få det tunna skalet och större invändig volym.