Spårtrafikens kategorisering utomlands

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Spårtrafikens kategorisering utomlands

Inlägg av 20581000184197 »

Hej. Jag vet att spårtrafiken i Sverige kan delas in efter vilken sorts juridiskt tillstånd man har för trafiken på de olika spåranläggningarna: järnväg, spårväg, tunnelbana eller övrig spårtrafik. Och "light rail"-anläggningar som Tvärbanan räknas som spårväg.

Men hur är det i andra länder, t ex våra nordiska grannar? Vad kan man dela in spårtrafiken efter där? Finns det kategorier? Och till sist: Går light rail/letbaner/bybaner som spårväg även där, eller är det en egen kategori i deras lagstiftning? Jag tycker det skulle vara komplicerat med det som en egen kategori med tanke på att många spårvägssystem har både avsnitt av den typen och avsnitt av typen gaturäler i blandtrafik med mer täta hållplatser. Hade "lättbana" varit en egen kategori hade väl spårvägen i Lund gått som det - fram till den eventuella dag då man drar en linje med gatuspårsavsnitt genom stadskärnan; då skulle man behöva omklassa den till spårväg.

Det verkar så viktigt för danskar att använda termen "letbane" och inte "sporvej". Är det för att landet länge saknade spårvägar och att de därigenom, i större utsträckning än i Sverige, uppfattats som något förlegat, varför man tycker sig behöva en ny term för att betona det nya i systemen som idag anläggs/diskuteras?

Juridisk indelning i andra länder i Europa?
Niels_Munch
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30

Re: Spårtrafikens kategorisering utomlands

Inlägg av Niels_Munch »

Hej,

I Danmark anlægges og drives såvel den københavnske Metro som letbanerne i Aarhus, Odense og Storkøbenhavn med udgangspunkt i tyske Verordnung über den Bau und Betrieb der Straßenbahnen (BOStrab), se: https://en.wikipedia.org/wiki/Verordnun ... 9Fenbahnen .

Bild
Aarhus Letbane, Stadler Variobahn sæt nr. 11 vender ved Universitetshospitalet i Skejby, 07.06.2018 (nm).

M.v.h.
Niels
Niels_Munch
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30

Re: Spårtrafikens kategorisering utomlands

Inlägg av Niels_Munch »

20581000184197 skrev:Det verkar så viktigt för danskar att använda termen "letbane" och inte "sporvej". Är det för att landet länge saknade spårvägar och att de därigenom, i större utsträckning än i Sverige, uppfattats som något förlegat, varför man tycker sig behöva en ny term för att betona det nya i systemen som idag anläggs/diskuteras?
Ja; i Danmark skelner man aktuelt mellem 3 typer letbaneinfrastruktur (jf. Trafikstyrelsen):

1. Eget tracé
Enhver strækning, der ligger uden for eksisterende vejudlæg eller jernbane, eller som er særligt adskilt fra anden banetrafik. For at der er tale om eget tracé for et letbanekøretøj, er det afgørende, hvorvidt letbanekøretøjet kører klart adskilt fra vejtrafik. Når letbanekøretøjet, der kører i eget tracé, krydser vejtrafik, sker dette i jernbaneoverkørsler. Eget tracé er bl.a. kendetegnet ved at være reguleret ved signaler som ved den regulære jernbane.

2. Særligt tracé
Enhver strækning, der ligger parallelt med kørebanearealer eller inden for kørebanearealer og er adskilt fra biltrafikken. Særligt tracé er kendetegnet ved at det er reguleret med vejsignaler (f.eks. bussignaler) og at letbanekøretøjet kører parallelt med den øvrige befærdede vej. Sporet vil typisk være lysreguleret på en sådan måde, at fodgængere og cyklister kan se, hvornår det er tilladt at krydse.

3. Delt tracé
Enhver strækning, hvor letbanen forløber i blandet trafik, dvs. sammen med f.eks. biltrafik eller cyklister og fodgængere uden nogen form for fysisk adskillelse. Til forskel fra de to ovennævnte tracér, så er delt tracé, når letbanekøretøjet kører direkte på samme vej som den resterende trafik, herunder biler, cykler og fodgængere. Der er ingen adskillelse mellem letbanekøretøjet og den øvrige trafik, og sporene kan derfor krydses af alle andre trafikanter på vejene.

I dansk forståelse hænger sporvejsbegrebet tæt sammen med type 3 "delt tracé".

Bedste hilsener
Niels
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårtrafikens kategorisering utomlands

Inlägg av Anders Hanquist »

Men använder allmänheten verkligen det lite otympliga och byråkratiskt klingande ordet "letbanekøretøj" i stället för det kanske mer smidiga "sporvogn" i dagligt tal? Eller säger man kanske "tog"?
Niels_Munch
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30

Re: Spårtrafikens kategorisering utomlands

Inlägg av Niels_Munch »

Anders Hanquist skrev:Men använder allmänheten verkligen det lite otympliga och byråkratiskt klingande ordet "letbanekøretøj" i stället för det kanske mer smidiga "sporvogn" i dagligt tal? Eller säger man kanske "tog"?
I Aarhus, hvor letbanen har været i drift i snart 3 år, siger man blot "letbanen", f.eks.: "Jeg tager letbanen til Skejby". På Aarhus Letbane findes tracétyperne 1 og 2 af de tidligere nævnte 3 tracétyper. Desuden anvendes udtrykket "letbanetog" for vognene.

Bild
Aarhus Letbane, Stadler Tango sæt nr. '08 på Aarhus H, 05.06.2019 (nm).

M.v.h.
Niels
Skriv svar