Gå till vänster!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

Jag har tidigt lärt mig att man som fotgängare på en väg ska gå så man möter trafiken. Alltså på vänster sida när det är högertrafik. Det tillämpade jag även på gemensam gång- och cykelbana långt innan det påbjöds för ett par år sedan. Även om några cyklande arbetskamrater ville få mig att gå till höger.

Det som förvånar mig är att så få tillämpar detta. Inte ens på bilvägar. Slutade man lära ut trafikregler i skolan när "flumskolan" infördes?

"Höger eller vänster – striden på gångbanan har fått nytt liv"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Re: Gå till vänster!

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Slutade man lära ut trafikregler i skolan när "flumskolan" infördes?
Jag minns inte att jag fick lära mig några trafikregler i skolan på 70-talet. Jag lärde mig allt jag kan om trafikregler av Anita och Televinken! Om reglerna ändrats sedan dess så har det gått mig förbi. Jag försöker bara undvika att cykla på folk.

Problemet med att kunna för många trafikregler är att man retar sig på alla andra som inte följer dom. Därför förlitar jag mig i stället på sunt förnuft. Och retar mig på alla andra som saknar det. :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om alla hade sunt förnuft, så skulle det inte behövas någon regel om vilken sida man ska gå på. Sunt förnuft säger att om man går där det finns fordonstrafik, så ska man gå så att man möter och alltså ser den trafik man har närmast sig.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Harald skrev:Om alla hade sunt förnuft, så skulle det inte behövas någon regel om vilken sida man ska gå på. Sunt förnuft säger att om man går där det finns fordonstrafik, så ska man gå så att man möter och alltså ser den trafik man har närmast sig.
Ja men det kräver ju att det finns en regel om vilken sida man ska cykla på. När jag gick i skolan fick jag lära mig att man går till höger och cyklar till vänster.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Diripsi skrev:
Harald skrev:Om alla hade sunt förnuft, så skulle det inte behövas någon regel om vilken sida man ska gå på. Sunt förnuft säger att om man går där det finns fordonstrafik, så ska man gå så att man möter och alltså ser den trafik man har närmast sig.
Ja men det kräver ju att det finns en regel om vilken sida man ska cykla på. När jag gick i skolan fick jag lära mig att man går till höger och cyklar till vänster.
Det finns en regel om vilken sida man ska cykla på. För din information så är regeln numera att man ska cykla till höger. Regeländringen kungjordes genom en stor informationskampanj, som man knappast kan ha undgått att märka om man befann sig i landet då.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Harald skrev:
Diripsi skrev:
Det finns en regel om vilken sida man ska cykla på. För din information så är regeln numera att man ska cykla till höger. Regeländringen kungjordes genom en stor informationskampanj, som man knappast kan ha undgått att märka om man befann sig i landet då.
Och samma informationskampanj sa ju att man ska gå till vänster, så jag förstår inte varför du blandar in sunt förnuft här.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Diripsi skrev:Och samma informationskampanj sa ju att man ska gå till vänster, så jag förstår inte varför du blandar in sunt förnuft här.
Ditt förstånd kan jag inte göra något åt, men jag kan råda dig att läsa hela tråden innan du skriver. Det var ett svar till inlägget före.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

När det gäller vilken sida man ska på finns väl bara rekommendationer. Ingen blir bötfälld för att traska på "fel" sida. Så "sunt förnuft" i varje enskilt fall är det bästa. Inga buffel ska ryta "Håll till höger/vänster!"
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:När det gäller vilken sida man ska på finns väl bara rekommendationer. Ingen blir bötfälld för att traska på "fel" sida. Så "sunt förnuft" i varje enskilt fall är det bästa. Inga buffel ska ryta "Håll till höger/vänster!"
Ingen blir bötfälld för att gå mot röd gubbe (det är inte straffbart), trots att det är olagligt. Ibland är gränsen mellan lagar och rekommendationer flytande.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Anders Hanquist skrev:När det gäller vilken sida man ska på finns väl bara rekommendationer. Ingen blir bötfälld för att traska på "fel" sida. Så "sunt förnuft" i varje enskilt fall är det bästa. Inga buffel ska ryta "Håll till höger/vänster!"
Som sagt så var det ganska nyligen en omfattande informationskampanj om att man skulle gå till vänster och cykla till höger. Det bästa är att följa den. Att prata om "sunt förnuft" blir ganska löjligt.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Om jag förstått det är det olika regler/lagar som gäller om det är en GC-väg, gångväg eller cykelväg? Om detta stämmer är det helsnurrighet.

Själv är jag nöjd så länge folk går på någon av sidorna och inte valsar runt mitt i. Om sedan hundägare kunde lära sig att gå på ena sidan med hunden på andra sidan med ett koppel i mellan inte bara tyder på svagsinthet utan även utgör en trafikfara skulle jag vara rätt nöjd.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

BSB101 skrev:Om jag förstått det är det olika regler/lagar som gäller om det är en GC-väg, gångväg eller cykelväg? Om detta stämmer är det helsnurrighet.
Trafikförordningen gäller överallt, alltså även i terräng. Den enda skillnaden är väl att man inte får cykla på en gångväg.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:
BSB101 skrev:Om jag förstått det är det olika regler/lagar som gäller om det är en GC-väg, gångväg eller cykelväg? Om detta stämmer är det helsnurrighet.
Trafikförordningen gäller överallt, alltså även i terräng.
Tack för svar.
Den enda skillnaden är väl att man inte får cykla på en gångväg.
Dock får man i visa fall gå på en cykelväg (vilket tar bort lite av poängen).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ett problem är när skyltningen säger att det är separerad gång- och cykelbana, men strecket som ska markera gränsen mellan de båda ytorna saknas. Ibland kan det t.o.m. vara olika skyltning beroende på från vilket håll man kommer. Ibland blir det också plötsligt annorlunda markering för att man passerar en kommungräns. Såg skumt ut på Solnavägen i närheten av nya sjukhuset. Och för cirka 10 år sedan var det dåligt eller inkonsekvent skyltat vid kommungränsen som man passerade på väg mellan Kista och Helenelunds station. Vet inte hur det ser ut nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är inget litet problem. Det finns flera ställen där detta inträffar.

Korrekt sätt att trafikera g/c-banan är att följa vad det står i de lokala trafikföreskrifterna. Om skylten visar annat så är det föreskrifterna som gäller. Om dessa inte talar om vad som gäller så gäller att gå till vänster och cykla till höger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
pnott

Inlägg av pnott »

Odd skrev:Det är inget litet problem. Det finns flera ställen där detta inträffar.

Korrekt sätt att trafikera g/c-banan är att följa vad det står i de lokala trafikföreskrifterna. Om skylten visar annat så är det föreskrifterna som gäller. Om dessa inte talar om vad som gäller så gäller att gå till vänster och cykla till höger.
Låt oss förvirra med ett citat från trafikförordningen, 2 kap, 2 §.
En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel, gäller anvisningen framför regeln.
pnott

Inlägg av pnott »

Harald skrev:
Trafikförordningen gäller överallt, alltså även i terräng. Den enda skillnaden är väl att man inte får cykla på en gångväg.
Trafikförordningen nämner bara gemensam gång- och cykelbana på ett ställe, nämligen just när det gäller var man ska gå på en sådan.
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
Intressant är att i passagen innan så står det att:
Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan.
Så om man ska gå till höger eller vänster på gångbana eller i terräng regleras inte, och intressant nog inte heller var man ska gå på en cykelbana som inte är gemensam gång- och cykelbana trots att gående faktiskt uppmanas att använda en sådan om gångbana och vägren saknas.

(båda citaten från Trafikförordningen 7 kap, 1 §)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Intressant att fotgängare om möjligt ska gå till vänster, förekommer liknande skrivning att fordonsförare om möjligt ska köra till höger?
pnott

Inlägg av pnott »

BSB101 skrev:Intressant att fotgängare om möjligt ska gå till vänster, förekommer liknande skrivning att fordonsförare om möjligt ska köra till höger?
Jag tror att lagstiftarna medvetet gör reglerna otydliga för oskyddade trafikanter.

Jämför t ex regeln för att köra in i cirkulationsplats med vad som gäller vid cykelpassager.
En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen. (3 kap 22 §)
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap 6 §)
Enkelt och glasklart när man beskriver hur bilen ska framköras, men luddigt och fluffigt när det gäller cykeln. Jag tycker mig se att denna tendens på flera ställen i trafikförordningen.
tuc

Inlägg av tuc »

Brukar gå över nya Årstabron ibland och naturligtvis går jag till vänster eftersom det är en gemensam gång och cykelbana, majoriteten går dock
på höger sida men det är ganska olustigt eftersom vägen är smal och det kommer en massa galna cyklister i ryggen ifall man går till höger.

Nyligen blev jag konfronterad av två högergående herrar i 30-års åldern som började tjafsa om att jag som gick på vänster sida gick på fel sida, klart
otrevliga och dom ville inte släppa fram mig.
Låst