Signalknappfråga t-banan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Signalknappfråga t-banan?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Har några t-banerelaterade frågor angående tågvaktsskåpet på bilden nedan, som jag hoppas någon kan svara på här.

Nere till vänster finns en knapp som är märkt "signal" som jag aldrig riktigt förstått betydelsen av så kan någon förklara dess funktion så vore jag tacksam. När jag ändå är på gång så kanske någon även kan förklara varför skåpet har dubbla stängknappar, fast i olika utföranden? Jag antar att det finns någon anledning till det.

Tacksam för all info.

Bild

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
daniel_s

Re: Signalknappfråga t-banan?

Inlägg av daniel_s »

Signalknappen är tågvaktens klarsignal till föraren. När dörrarna är stängda får tågvakten ”dörrar stängda”, denna signal visas inte för föraren (som då skulle köra ifrån tågvakten) utan tågvakten måste trycka på signalknappen, då får föraren klarsignal.

Från 1965 och framåt kunde tågen vara enmansbetjänade, då var föraren både förare och tågvakt. För att snabbt få upp dörrarna och för att kunna hålla dessa öppna medan föraren byter körände satte man upp knappar vid förarbordet som arbetar över reläer i stället för mekaniska strömställare, den nya stäng-knappen används då för att stänga.

Numera (C6-15) styrs dörrarna enbart på det nya sättet och klarsignalen tänds automatiskt när dörrarna är stängda så att föraren slipper ge klarsignal till sig själv, i övrigt är det ungefär samma system.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Jag tackar så mycket för den redogörelsen. :D

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Signalknappen är tågvaktens klarsignal till föraren. När dörrarna är stängda får tågvakten ”dörrar stängda”, denna signal visas inte för föraren (som då skulle köra ifrån tågvakten) utan tågvakten måste trycka på signalknappen, då får föraren klarsignal.

Från 1965 och framåt kunde tågen vara enmansbetjänade, då var föraren både förare och tågvakt. För att snabbt få upp dörrarna och för att kunna hålla dessa öppna medan föraren byter körände satte man upp knappar vid förarbordet som arbetar över reläer i stället för mekaniska strömställare, den nya stäng-knappen används då för att stänga.

Numera (C6-15) styrs dörrarna enbart på det nya sättet och klarsignalen tänds automatiskt när dörrarna är stängda så att föraren slipper ge klarsignal till sig själv, i övrigt är det ungefär samma system.
Är Salsjöspårvägens vagnars dörrsystem också ombyggdt så föraren slipper detta kvitteringsmoment? När gjordes det i så fall?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Är Salsjöspårvägens vagnars dörrsystem också ombyggdt så föraren slipper detta kvitteringsmoment? När gjordes det i så fall?
Japp!

Detta skedde omkring 1997 sånär som på vagnarna 2917 och 2919 som aldrig blev sålunda ombyggda.
Skriv svar