Glädjens dag på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Glädjens dag på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Idag noterade jag att Tvärbanan återigen kör enligt ordinarie tidtabell - det är möjligt att det varit så några dagar utan att jag märkt det...

Det är på tiden - det har stundtals varit väldigt trångt när 6-minuterstrafiken ersatts av 10-minuterstrafik. Själv har jag undvikit att åka i högtrafik, men min käresta jobbar då och då i Sjöstaden och har rapporterat att det varit "packat" - inga 2-meters avstånd där inte.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Re: Glädjens dag på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Enligt tidtabellen har Tvärbanan 6-minuterstrafik i rusningen och 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken. Har tidtabellen nyligen uppdaterats eller har den visat fel fram tills nu? Tvärbanan hade 10-minuterstrafik för inte så länge sedan.

Jag har också noterat att SL kör extrabussar på några av de överbelastade linjerna, bland annat på linje 143. Vad jag kunde se var dock extrabussarna i princip tomma medan de ordinarie bussarna var fullsatta som vanligt. Hur ska resenärerna hitta till extrabussarna om de inte visas i tidtabellerna?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja Tvärbanan kör ordinarie vintertidtabell sedan i måndags denna vecka.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Nu tycks glädjen för resenärerna ha minskats genom att vagnarna inte räcker till för den täta trafiken; "Omfattande vagnbrist gör att flertalet spårvagnar körs med endast en vagn. Det kan bli trångt ombord och din resa kan ta längre tid än vanligt." har under större delen av dagen kunnat läsas på sl.se
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Nu tycks glädjen för resenärerna ha minskats genom att vagnarna inte räcker till för den täta trafiken; "Omfattande vagnbrist gör att flertalet spårvagnar körs med endast en vagn. Det kan bli trångt ombord och din resa kan ta längre tid än vanligt." har under större delen av dagen kunnat läsas på sl.se
Flera A35 är tagna ur trafik pga problem. Dock ser jag att punktligheten ändå är 100% precis nu i slutet av ”rusningen”, vilket betyder att det räcker alldeles utmärkt med de vagnar som rullar. Men ok, det blir trängre när pendeltågen får stopp, eller tunnelbanan.
TKO

Inlägg av TKO »

Nej det 'räcker inte utmärkt med de vagnar som rullar'. Det blir fullt på vagnarna trots att SL cyniskt skriver 'tack för att du håller avstånd'. Det är kanske dags att ta lite ansvar, även om jag förstår att det känns lite ovant för såväl politiker som betalda drängar...

Vad är det nu för fel på spanjakvagnarna?

suckar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:Nej det 'räcker inte utmärkt med de vagnar som rullar'. Det blir fullt på vagnarna trots att SL cyniskt skriver 'tack för att du håller avstånd'. Det är kanske dags att ta lite ansvar, även om jag förstår att det känns lite ovant för såväl politiker som betalda drängar...

suckar
Thomas K Ohlsson

Vad är inte fel? förutom att de är komfortabla att åka med. och i morgon ska vi se hur de är att köra.... :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Nej det 'räcker inte utmärkt med de vagnar som rullar'. Det blir fullt på vagnarna trots att SL cyniskt skriver 'tack för att du håller avstånd'. Det är kanske dags att ta lite ansvar, även om jag förstår att det känns lite ovant för såväl politiker som betalda drängar...

suckar
Thomas K Ohlsson
”Fullt” är väl en överdrift, men visst, jämför man med tunnelbanan - som har ingångsspärrar - så är det ju fullt på samtliga färdmedel som saknar sådana. För den som tycker att två resande per fyr-grupp är för mycket finns ju dock även nästa tur att välja på.

Vad är det för fel på A35? Jo det ska jag tala om, det är ett projekt. Fortfarande. Efter 7 år i trafik. (Oftast)
TKO

Inlägg av TKO »

Om vi sak hålla 2 meters avstånd - alternativt 1,5 meters - ryms inte så många i en spårvagn. Nu kan ju någon (SL?) tycka att det är onödigt utan att det räcker med 2 decimeter, men då får man sluta med förnumstiga uppmaningar!

Vänta på nästa vagn? Ja där finns ju SÄKERT gott om plats.

Det går ju inte att ha spårvagnar som går sönder hela tiden.

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om vi sak hålla 2 meters avstånd - alternativt 1,5 meters - ryms inte så många i en spårvagn. Nu kan ju någon (SL?) tycka att det är onödigt utan att det räcker med 2 decimeter, men då får man sluta med förnumstiga uppmaningar!

Vänta på nästa vagn? Ja där finns ju SÄKERT gott om plats.

Det går ju inte att ha spårvagnar som går sönder hela tiden.
2 meters avstånd går det väl inte att hålla i busstrafiken heller, möjligtvis med undantag för linje 160 som även vanligtvis har ett överutbud under mellantrafiken?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nej, ska man hålla avstånd så räcker det inte långt. I en pressrelease skriver Transport for London att
TfL skrev:To further ensure the safety of customers and bus drivers, new limits to the number of customers on board at any one time will be introduced. This will help customers to observe the national guidance to maintain a two-metre distance between them and others wherever possible.

Double-decker buses will be able to carry 20 customers. Single-decker buses, depending on the size of the bus, will carry between six and 10 customers. The driver will have discretion to allow more customers on board if they are travelling in households or groups.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
tuc

Inlägg av tuc »

Observerar att tvärbanan nu har börjat köra med korta tåg på kvällarna (hösttidtabell) , känns lite otryggt eftersom det blir mera trängsel.
Skriv svar