Har coronapandemin räddat spårtrafiken?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Har coronapandemin räddat spårtrafiken?

Inlägg av Enceladus »

För ungefär tio år sedan slutade SL att anpassa trafikutbudet till efterfrågan, d.v.s. dagens trafikutbud är i stort sett anpassat till hur resandet såg ut i början av 2010-talet. Det betyder att den del av trafiken där resandet har ökat kraftigt har ett stort underutbud. I princip hela spårtrafiken, med undantag för tunnelbanan, har haft kraftigt ökat resande under det senaste decenniet. Nu har resandet minskat till följd av coronapandemin, vilket innebär att efterfrågan har anpassats till trafikutbudet.

Låt oss ta en titt på hur resandet faktiskt har förändrats! Under de första tre månaderna år 2010 hade pendeltågen 278 000, 270 000 respektive 276 000 påstigande per vardag. Under de första tre månaderna år 2020 hade pendeltågen 423 000, 416 000 respektive 280 000 påstigande per vardag. Således var resandet fortfarande högre i mars i år än för tio år sedan. Trafikutbudet i rusningen är i princip oförändrat. Det betyder att det var ungefär lika trångt i trafiken i mars i år som för tio år sedan. Så mycket har standarden sjunkit!

Tvärbanan visar samma tendenser. Under de första tre månaderna år 2010 hade Tvärbanan 51 800, 52 700 respektive 53 500 påstigande per vardag. Under de första tre månaderna år 2020 hade Tvärbanan 109 200, 106 200 respektive 74 400 påstigande per vardag. Tvärbanan har faktiskt ökat snabbare än pendeltågen! Däremot har Tvärbanan haft en viss utökning av trafiken i rusningen, vilket pendeltågen i princip inte har haft.

Roslagsbanan följer också samma mönster. Under de första tre månaderna år 2010 hade Roslagsbanan 34 000, 36 500 respektive 36 000 påstigande per vardag. Under de första tre månaderna år 2020 hade Roslagsbanan 50 900, 49 400 respektive 33 200 påstigande per vardag. Ökningen är något långsammare än för pendeltågen, men mönstret är detsamma. Trots coronapandemin var resandet i mars i år i stort sett lika stort som för tio år sedan.

Månadssiffrorna sammanställs i följande tabell:

Kod: Markera allt

Bana/Datum   Grön linje   Röd linje   Blå linje   Pendeltåg   Tvärbanan   Roslagsbanan

2010 jan            485         429         214         278        51,8           34,0
2010 feb            480         411         188         270        52,7           36,5
2010 mar            513         432         201         276        53,5           36,0

2020 jan            527         479         208         423       109,2           50,9
2020 feb            552         491         182         416       106,2           49,4
2020 mar            350         285         116         280        74,4           33,2
Som synes har blå linjen faktiskt minskat även i januari och februari i år jämfört med för tio år sedan. Blå linjen är definitivt den bana som har tjänat mest på att SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Utan tunnelbanans unika status hade blå linjen haft ett sämre trafikutbud än både pendeltågen och Tvärbanan.

Tack vare att pendeltågen, Tvärbanan och Roslagsbanan inte har fått några nämnvärda utökningar i trafiken behövs inga nedskärningar. Det gick ju bra att ha dagens trafikutbud med färre resenärer, så varför skulle det inte fungera nu? Frågan är dock vad som händer när resandet ökar igen. Det är ganska uppenbart att SL inte längre anpassar utbudet till efterfrågan. Är det bara att hoppas på nästa pandemi?
Enceladus
Inlägg: 11430
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har coronapandemin räddat spårtrafiken?

Inlägg av Enceladus »

I april hade Södertäljelinjen nästan lika många påstigande per vardag som hela blå linjen, d.v.s. 57 000 mot 71 000. På vardagsnätter har linje 791 mot Södertälje redan fler resenärer än linjerna 196, 197 och 595 tillsammans, trots mycket lägre turtäthet.

Kommer trafikutbudet någonsin att anpassas till efterfrågan? Det verkar inte så. Blå linjen har fortsatt mycket bättre utbud. Tack vare pandemin har dock Södertäljelinjen fått ett resande som motsvarar befintligt trafikutbud. Vem hade kunnat ana att en pandemi skulle bli räddaren i nöden?
Skriv svar