Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: torsdag 27 februari 2020 20:23
av Sio
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.
Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.
Den signaltekniska utrustningen såldes av GE, vars signalverkssamhet sedemera såldes till Alstom.
Ställverken är av modell VHLC, som under resans gång flyttades till en ny hårdvaruplattform och rebrandades till Tempo.
Axelräknarna kallas SCA3
ATC systemet (som väl fortfarande inte fungerar?) heter SSC
Manöversystemet är Cactus, som har ersatt det som GE hade sålt.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: torsdag 27 februari 2020 20:41
av leifd
Sio skrev:
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.
Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.
Den signaltekniska utrustningen såldes av GE, vars signalverkssamhet sedemera såldes till Alstom.
Ställverken är av modell VHLC, som under resans gång flyttades till en ny hårdvaruplattform och rebrandades till Tempo.
Axelräknarna kallas SCA3
ATC systemet (som väl fortfarande inte fungerar?) heter SSC
Manöversystemet är Cactus, som har ersatt det som GE hade sålt.
Verkar som bra grejer de där...
Säkert sämre än ADtranz-95:an som man skrotade, för man tyckte den var så dålig.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: torsdag 27 februari 2020 20:51
av Sio
leifd skrev:
Sio skrev:
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.
Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.
Den signaltekniska utrustningen såldes av GE, vars signalverkssamhet sedemera såldes till Alstom.
Ställverken är av modell VHLC, som under resans gång flyttades till en ny hårdvaruplattform och rebrandades till Tempo.
Axelräknarna kallas SCA3
ATC systemet (som väl fortfarande inte fungerar?) heter SSC
Manöversystemet är Cactus, som har ersatt det som GE hade sålt.
Verkar som bra grejer de där...
Säkert sämre än ADtranz-95:an som man skrotade, för man tyckte den var så dålig.
Enligt hörsägen så kontaktade man först Bombardier om att bygga ut 95 ställverket men Bombardier hade lagt ner någon av de ingående produkterna, så de tackade nej till affären.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 0:10
av leifd
Sio skrev:
leifd skrev:
Verkar som bra grejer de där...
Säkert sämre än ADtranz-95:an som man skrotade, för man tyckte den var så dålig.
Enligt hörsägen så kontaktade man först Bombardier om att bygga ut 95 ställverket men Bombardier hade lagt ner någon av de ingående produkterna, så de tackade nej till affären.
DET var säker bara för att man var så trötta på gnället och okunnigheten från SL:s sida... De tyckte väl helt enkelt inte att det var värt besväret.
95an hade nog gått att få att fungera väl, om man lyssnat och lärt istället för att mästra. Då får man oftast bita i gräset, som synes... Det vart ju skitbra nu, som vi ju vet.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 10:17
av dr Cassandra Nojdh
Ja, istället för att förfalla till populistiska floskler så kan man ju försöka ta reda på lite fakta, varav en hel del går att återvinna från detta Forum. Jag och andra har skrivit en hel del om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 71#p343571
var ställverkshårdvaran outdated, så man hade i varje fall fått riva ut denna och installera helt ny. I det läget är det möjligt att man (=SL/TF) bedömde att det var lika bra att genomföra en ny upphandling. Jag säger inte att det verkligen gick till på det sättet, men det är ett mer sannolikt scenario än det som framförs ovan. Men sedan blev det ju inte så bra. Numera fungerar väl VHLC/Tempo-ställverken hyggligt, om lika bra som de tidigare ebilock-ställverken får någon annan svara på. Här är GE:s glättade broschyr för Tempo produktlinjen, innan man i ett anfall av fransk industripolitik krängde av signaltekniken till Alstom, som fick detta svårskötta pastorat på halsen: http://online.fliphtml5.com/oobp/btsc/#p=1
Jag kan heller inte undanhålla publikum en liten film om hur man uppgraderar ett VHLC-ställverk. Lätt som en plätt, som ingenjör Ohlsson brukar säga:
Sign. Odd, som förefaller vara trafikledare, vittnar här om de förbättringar som inträdde när man övergav GE:s manöversystem Penta och återgick till det beprövade Cactus: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 34#p342134
Sedan frågar ingenjör Nordius vilka delar av Tvärbanan som är signalerade, och frågan är redan besvarad. Tilläggas kan att genom Spårvägssällskapets och AB SS fördärvliga inflytande "slipper" den kommande Kista-grenen det mesta av vad signaleri heter.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 12:25
av TKO
Sio skrev:
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.
Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.
---klipp---
Men vilka signalsystemskomponenter* finns det på gatuspårssträckor?
Om svaret är "inga" - går det då att säga att "hela Tvärbanan principiellt omfattas av signalsystemet"?
Är förklaringen att i "Signalsystemet ingår även sträckor utan signalsystem"?
undrar
Thomas K Ohlsson
ej signalingenjör
*) Enligt tillförlitliga uppgifter från Lindhagensgatan heter det inte "Signalsystem" (längre), utan "Tågsäkerhetssystem".
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:18
av daniel_s
Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:25
av TKO
daniel_s skrev:Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
Hur sker "positioneringen" på långa gatuspårssträckor?
fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:27
av Sio
TKO skrev:
Sio skrev:
Harald skrev:Vilka delar av Tvärbanan har signalsystem nu och vad är det för system?
Jag tänker att hela Tvärbanan pricipiellt omfattas av signalsystemet.
Signalering i huvudsignaler finns, så vitt jag känner till, på alla sträckor där banan går på egen banvall.
---klipp---
Men vilka signalsystemskomponenter* finns det på gatuspårssträckor?
Om svaret är "inga" - går det då att säga att "hela Tvärbanan principiellt omfattas av signalsystemet"?
Är förklaringen att i "Signalsystemet ingår även sträckor utan signalsystem"?
Signalsystemet omfattar både sträckor med och utan signalanläggningar.
Det beror ju på vad som avses med signalsystem. Som jag ser det är signalsystemet gränssnittet mellan föraren och/eller fordonet och banan.
Dvs. signalsysyemet består av de skyltar, signaler och ev. atc system tillsammans med de regler som säger hur föraren ska agera och hur signalanläggningar ska projekteras.
Signalsystemet är inte med undantag av ev. atc system någon särskild teknisk plattform.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:38
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:
daniel_s skrev:Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
Hur sker "positioneringen" på långa gatuspårssträckor?
fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Daniel får rätta mig om jag har fel, men det är väl fortfarande rfid-brickor monterade på vagnarna som läses av med hjälp av på lämpliga platser placerade, fast monterade antenner?
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:41
av leifd
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, istället för att förfalla till populistiska floskler så kan man ju försöka ta reda på lite fakta, varav en hel del går att återvinna från detta Forum. Jag och andra har skrivit en hel del om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 71#p343571
var ställverkshårdvaran outdated, så man hade i varje fall fått riva ut denna och installera helt ny. I det läget är det möjligt att man (=SL/TF) bedömde att det var lika bra att genomföra en ny upphandling. Jag säger inte att det verkligen gick till på det sättet, men det är ett mer sannolikt scenario än det som framförs ovan. Men sedan blev det ju inte så bra. Numera fungerar väl VHLC/Tempo-ställverken hyggligt, om lika bra som de tidigare ebilock-ställverken får någon annan svara på. Här är GE:s glättade broschyr för Tempo produktlinjen, innan man i ett anfall av fransk industripolitik krängde av signaltekniken till Alstom, som fick detta svårskötta pastorat på halsen: http://online.fliphtml5.com/oobp/btsc/#p=1
Jag kan heller inte undanhålla publikum en liten film om hur man uppgraderar ett VHLC-ställverk. Lätt som en plätt, som ingenjör Ohlsson brukar säga:
Sign. Odd, som förefaller vara trafikledare, vittnar här om de förbättringar som inträdde när man övergav GE:s manöversystem Penta och återgick till det beprövade Cactus: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 34#p342134
Sedan frågar ingenjör Nordius vilka delar av Tvärbanan som är signalerade, och frågan är redan besvarad. Tilläggas kan att genom Spårvägssällskapets och AB SS fördärvliga inflytande "slipper" den kommande Kista-grenen det mesta av vad signaleri heter.
Förskräckligt vad du dra på med länkar och grejer, duktigt gjort, men jag blir ändå inte så imponerad.
Visserligen är jag ju bara en pensionerad lokförare, men har före det rätt mycke kunnande och erfarenhet av Ericsson/ADtranz/Bombardier:s produkter, från 23 år som som signaltekniker på SJ och senare Banverket. Även kundtestare av det (just då) ADtranz levererade till statens ställverk av samma och äldre modell, samt fjärrstyrningsutrustning och mjukvara därtill.
Pratade ju då en del om det som levererades till SL, eftersom där ju fanns en provanläggning där SL:s mjukvara också skulle testas. Personalen var väl inte direkt imponerad, men kunden hade ju rätt, lixom. Det var det som gällde. Sen finns det ju en sak som faktiskt krånglar till det en hel del. Spårledningar blir så mycket krånligligare på likströmsbanor än växelströmsbanor, visst de går nog att lösa, men lika simpelt blir det inte. Axelräknare skriker nån, men visst, de funkar kanske, inte är det simpel teknik i mina ögon. Enkelt och simpelt är bra när det gäller grejer som ska finnas i hård miljö (är lika med ute i spår). GE valde nån annan lösning, transpondrar tror jag, inte heller så simpelt, men kanske funkar, vad vet jag. Att hinderfriheten kan säkras, är docj A och O i en signalsäkerhetsanläggning.
Att hårdvara i ställverkshusen gått ur tiden, var väl inget konstigt, det har ju hänt på väldigt många av statens ställverk också och beror ju på den snabba utvecklingen av datorteknik och hårdvara. Idag hittar man ju allt mer av standarddatorer i dessa typer av anläggningar, om än kanske i något högre klass än det man har hemma vid skrivbordet. Att byta ut hårdvara i ställverket torde ju dessutom vara peanuts, i jämfört med allt som måst bytas ut ute i geografin, men visst, någon slags trevlig fördel fick säkert den som avgjorde hur man skulle göra.
Vad man skulle fått om man behållit den befintliga anläggninge n och istället byggt ut den, hade ju (om man lyssnat och lärt) ändå varit något som fungerade, vilket ju är min erfarenhet från statens anläggningar, även om det även där kan dyka en och annan miss ibland.
Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:48
av dr Cassandra Nojdh
leifd skrev:
Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Ja, nu nämnde jag ju varken herrn vid namn eller ens citerade herrns inlägg, men herrn kände sig tydligen träffad ändå. Så bra då!
Beträffande det senast skrivna citerar jag nu bara en mening.
Min mening om detta är att det där är ju rena konspirationsteorierna. Detta sagt utan något som helst behov av att försvara SL/TF, som jag själv varit nog så kritisk mot i åtskilliga inlägg.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 13:57
av leifd
dr Cassandra Nojdh skrev:
leifd skrev:
Kan faktiskt förstå att Bombardier inte var så sugna på att fortsätta med SL, fast det hade de säkert gjort, med en bättre inställning från början.
Ja, nu nämnde jag ju varken herrn vid namn eller ens citerade herrns inlägg, men herrn kände sig tydligen träffad ändå. Så bra då!
Beträffande det senast skrivna citerar jag nu bara en mening.
Min mening om detta är att det där är ju rena konspirationsteorierna. Detta sagt utan något som helst behov av att försvara SL/TF, som jag själv varit nog så kritisk mot i åtskilliga inlägg.
Du är välkommen att tycka exakt vad du vill. Det är ju upp till mej om jag vill läsa eller inte sen.
Gissar ju att det fanns en tanke bakom det du skrev, som tex att du skulle få en reaktion. Vilket du ju fick...
Konspirationsteori eller inte, så är det ju som det är... SL går alltid sin egen väg, aldrig som andra.
F.ö. får Du gärna vara Du med mej, jag är inte så formel av mej.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 14:22
av dr Cassandra Nojdh
Tja, var och en får ju tro, tycka, gissa vad den vill, eller hur?
Jag säger bara att det inte verkar så sannolikt att det faktum att det inte blev någon fortsatt affär mellan Bombardier och SL/TF berodde på "dålig attityd" från den senare partens sida. Missförhållandena går djupare än så: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39292
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 17:54
av Harald
Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta? F.ö. kan man notera att snart är Bombardier också Alstom om inte EU:s konkurrensmyndighet sätter stopp för affären. Så får vi se hur det går med produktfloran. Även om Alstoms primära syfte med köpet nog är att skaffa en större kundkrets, så lär man väl inte längden vilja underhålla alla produkter.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 19:25
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:
daniel_s skrev:Positionering och signalprioritering i gatuspåren ingår i ”signalsystemet”.
Hur sker "positioneringen" på långa gatuspårssträckor?
fortsätter
Thomas K Ohlsson
att undra
Daniel får rätta mig om jag har fel, men det är väl fortfarande rfid-brickor monterade på vagnarna som läses av med hjälp av på lämpliga platser placerade, fast monterade antenner?
Genau.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 19:26
av daniel_s
Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta?
ATP är numera tekniskt driftsatt men saknar fortfarande godkännande, och räknas därför som förarstödssystem (DIS). Takhastigheten är därvid tillfälligt nedsatt till 50 km/h.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 22:14
av gek
Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk.
ja, om man med "särskild banvall" menar "järnvägsmässig" sträckning och inte t ex gräsbanvall eller den för spårvagnar exklusiva bron över järnvägen i Sundbyberg (bild nedan). Det finns alltså "linjeblockeringsfunktion" på följande sträckor:
* från en punkt mellan Mårtensdal och Gullmarsplan fram tills där spårvagnarna lämnar järnvägsspåret nära Liljeholmen
* från platsen där gatuspårssträckan genom Gröndal slutar och spårvagnarna precis inlett uppfärden mot Stora Essingen och fram till Bällsta bro
* från en punkt strax efter slutet på gatuspårssträckan genom "Solna Business Park" och ända fram till slutstationen vid Solna järnvägsstation
Dessutom en signalsäkerhetsanläggning med huvudsignaler vid slutstationen i Sickla.
Bron i Sundbyberg. Det syns visserligen på denna bild från 2013 några huvudsignaler i bakgrunden, men de togs aldrig i bruk och hade väl ingen vettig funktion på denna korta sträcka mellan två tvära kurvor - ingen anledning att köra i snabbspårvägsfart.
Re: Tvärbanans signalsystem
Postat: fredag 28 februari 2020 23:52
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev:Svaret på min fråga är såvitt jag förstår att trafiken regleras med huvudsignaler på alla sträckor på särskild banvall och att dessa styrs av GE:s ställverk. Var det inte en del problem med deras ATP? Hur har det gått med detta? F.ö. kan man notera att snart är Bombardier också Alstom om inte EU:s konkurrensmyndighet sätter stopp för affären. Så får vi se hur det går med produktfloran. Även om Alstoms primära syfte med köpet nog är att skaffa en större kundkrets, så lär man väl inte längden vilja underhålla alla produkter.
Intressant att se hur Bombardier-koncernen kollapsat som en sufflé, först styckas och säljs nästan hela deras en gång så stora Aerospace-division, nu kränger man av järnvägsdelen också. Kvar blir bara en liten del som tillverkar affärsjetflyg: https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Inc.