Nytt SL-rekord – över 861 miljoner resor på ett år (webbsida)
TF Verksamhetsberättelse 2019 (pdf-fil)
TF Lokala mål och indikationer (pdf-fil)
Nu vet vi hur mycket resandet med SL ökade eller minskade under 2019.
Pendeltågen ökade från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år under 2019, vilket är en ökning med drygt 12 procent. Antalet påstigande per vanlig vardag ökade från 341 000 till 390 000, vilket är en ökning med drygt 14 procent. Antalet påstigande per vintervardag ökade från 368 000 till "omkring 410 000", vilket är en ökning med drygt 11 procent. Således ökade resandet mer under sommaren än under resten av året, vilket egentligen är väntat. Förrförra sommaren drabbades ju av ett rulltrappshaveri. Samtliga siffror för 2019 är rekord.
Lokalbanorna hade också en positiv utveckling (till skillnad från tunnelbanan):
Spårväg City blev med god marginal årets största vinnare. Det är bara att gratulera. Flera skribenter har dock vittnat om trängsel på linjen. Nu har turtätheten ökat mellan T-Centralen och Skansen på bekostnad av Waldemarsudde. Vilken turtäthet behöver linjen på sikt? Hur påverkas trafiken av en eventuell sammankoppling med Lidingöbanan?SL skrev:Lokalbanorna (Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Spårväg City, Lidingöbanan och Nockebybanan): Antalet påstigningar ökade totalt med cirka 8,5 procent. Mest ökade de på Spårväg City (30 procent), Roslagsbanan (10 procent) och Tvärbanan (9 procent).
Antalet påstigningar med tunnelbanan minskade med cirka 1,8 procent. År 2018 hade tunnelbanan 355 miljoner påstigande per år, 1 287 000 påstigande per vintervardag och 1 211 000 påstigande per vanlig vardag. Samtliga siffror för 2018 är rekord. SL undviker tyvärr att redovisa motsvarande siffror för 2019 i sina pressmeddelanden. I verksamhetsberättelsen anges 1 180 000 påstigande per vanlig vardag, vilket är en minskning med knappt 3 procent. Kan det vara så att resandet på helger stod sig bättre än resandet på vardagar?
Ett sätt att mäta helgresandet är att beräkna kvoten mellan antalet påstigande per vanlig vardag och antalet påstigande per år. Kvoten 365 betyder då att helgresandet är lika stort som vardagsresandet. År 2018 får pendeltågen kvoten 314 medan tunnelbanan får kvoten 293. År 2019 har tunnelbanan troligtvis knappat in något, men större delen av skillnaden borde kvarstå. Mer anmärkningsvärt är trafikutbudet där tunnelbanan har mycket längre mellantrafik på helger än pendeltågen, vilket minst sagt märks på beläggningen!
För pendelbåtarna redovisas endast linjespecifika förändringar i pressmeddelandena. Bättre det än att påstå att en minskning är en ökning!