SL slutar med tryckta tidtabeller!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

SL slutar med tryckta tidtabeller!

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Tror inte att detta har uppmärksammats och själv upptäckte jag det av en slump när jag var inne i stan senast och gick förbi SL-Center. Hur som helst så kommer SL sluta med tryckta papperstidtabeller. Dom utgåvor som är aktuella nu blir tydligen dom sista. Detta innebär väl att en lång epok går i graven så passa på att hämta en tidtabell innan dom tar slut. Mig själv drabbar det inte så mycket då jag inte använt dessa tabeller på flera år men det finns ju dom som inte har tillgång till dator eller smartphone och således inte kan skriva ut eller beställa tabeller utan vill kunna bläddra i en vanlig tidtabell. Nu är det väl så här utvecklingen ser ut, men hade man inte kunnat nöja sig med att minska på upplagan istället. I alla fall till en början. :?: Hej då papperstabellen.

Bild

Bild

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
daniel_s

Re: SL slutar med tryckta tidtabeller!

Inlägg av daniel_s »

Och för att försäkra sig om att produktionen aldrig någonsin ska kunna återupptas, så passar man på att göra slut på hela det kvarvarande lagret av trycksvärta genom att trycka en stor svart yta på framsidan :cheesygrin:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det finns säkert många som sörjer detta beslut. Framför allt många äldre, antar jag. Men även en del som har en diger samling som plötsligt får ett slut. Andra har kanske bar lagt undan de gamla tidtabellerna för att kunna visa hur det var förr. Vare sig det var bättre eller sämre. (Det är inte alltid som det var bättre förr!) "När jag var ung så ...".

Kommer man att publicera tabeller i pdf-format som har i stort samma upplägg som i dag? Alltså som i princip ser ut som dagens tryckta tabeller, med noter och hållplatslista per linje etc.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Och för att försäkra sig om att produktionen aldrig någonsin ska kunna återupptas, så passar man på att göra slut på hela det kvarvarande lagret av trycksvärta genom att trycka en stor svart yta på framsidan :cheesygrin:
Nåja, svart färg förbrukar mycket mindre energi på mobilers OLED-skärmar. För en gångs skull kanske SL förbereder sig för framtiden?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Och för att försäkra sig om att produktionen aldrig någonsin ska kunna återupptas, så passar man på att göra slut på hela det kvarvarande lagret av trycksvärta genom att trycka en stor svart yta på framsidan :cheesygrin:
Nåja, svart färg förbrukar mycket mindre energi på mobilers OLED-skärmar. För en gångs skull kanske SL förbereder sig för framtiden?
Just omslaget finns ju dock lustigt nog inte med i pdf-tidtabellerna på hemsidan! Vilket f ö innebär att man måste komma på en ny lösning för hur man ska publicera den info som hittills bara funnits där, och inte gått att hitta på nätet.

Apropå det där med färgen på skärmen, så borde det ju kunna åstadkommas i programmet i själva telefonen, sådant läge finns på vissa appar men jag har inte sett någon telefon som rent genomgående ger svart bakgrund!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Läser man här https://sl.se/sv/reseinfo/ så får man intrycket av att man kan beställa tryckta (eller åtminstone utskrivna - skillnaden har ju blivit mindre i och med digitalpressarna) exemplar från SL.

Nu har jag två frågor till publicum:
1. Hur gör SL om nu trycksvärtan, som Daniel säger ovan, har tagit slut?
2. Såhär står det: "Beställ utskrifter av tidtabeller via vår webbshop". När det bara det att jag hittar ingen webbshop på SL:s sajt? Men det är säkert jag som är mindre bemedlad å huvudet vägnar, som gamle finansministern Gunnar Sträng uttryckte det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Utmärkt, vilket otroligt resursslöseri detta har varit de senaste 10-åren.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

dr Cassandra Nojdh skrev:Läser man här https://sl.se/sv/reseinfo/ så får man intrycket av att man kan beställa tryckta (eller åtminstone utskrivna - skillnaden har ju blivit mindre i och med digitalpressarna) exemplar från SL.

2. Såhär står det: "Beställ utskrifter av tidtabeller via vår webbshop". När det bara det att jag hittar ingen webbshop på SL:s sajt? Men det är säkert jag som är mindre bemedlad å huvudet vägnar, som gamle finansministern Gunnar Sträng uttryckte det.
Hejsan!
Här beställer man tidtabeller. https://print.sl.se/
Detta ligger under "Reseinfo" på SL:s hemsida och sedan får man bläddra ner något på sidan och klicka på länken till tidtabellsshopen.

Ha det bra.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev:Det finns säkert många som sörjer detta beslut. Framför allt många äldre, antar jag. Men även en del som har en diger samling som plötsligt får ett slut. Andra har kanske bar lagt undan de gamla tidtabellerna för att kunna visa hur det var förr. Vare sig det var bättre eller sämre. (Det är inte alltid som det var bättre förr!) "När jag var ung så ...".

Kommer man att publicera tabeller i pdf-format som har i stort samma upplägg som i dag? Alltså som i princip ser ut som dagens tryckta tabeller, med noter och hållplatslista per linje etc.
Det är väl positivt för att man sparar pengar och träd men samtidigt negativt för dom som inte behärskar datorer och smartphones så bra och även för tidtabellssamlare. Jag samlar själv på SL-tidtabeller även om den delen av samlandet gått ner avsevärt dom senaste åren då jag inte gillar formatet på dagens SL-tidtabeller. Lite trist är det trots allt.

På SL.se finns ju idag tidtabeller, både hållplats- & linjetabeller, i PDF-format för utskrift och jag har i alla fall inte läst något om några eventuella förändringar på den punkten. Vi får väl se framöver.

Ha det bra.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mjtag skrev:Det är väl positivt för att man sparar pengar och träd men samtidigt negativt för dom som inte behärskar datorer och smartphones så bra och även för tidtabellssamlare. Jag samlar själv på SL-tidtabeller även om den delen av samlandet gått ner avsevärt dom senaste åren då jag inte gillar formatet på dagens SL-tidtabeller. Lite trist är det trots allt.

På SL.se finns ju idag tidtabeller, både hållplats- & linjetabeller, i PDF-format för utskrift och jag har i alla fall inte läst något om några eventuella förändringar på den punkten. Vi får väl se framöver.

Ha det bra.
Håller med om allt. Och de som behöver papperstabeller kan ju beställa sådana. Undra hur många beställningar SL får.
Och samlare kan ju faktiskt ladda ner tidtabeller och lagra på egen hårddisk. Tar ju mindre fysiskt utrymme än att lagra en massa papper.
Och risken att man plötsligt skulle stå utan program som kan läsa och visa dokument i pdf-format kan man nog utesluta.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev:
mjtag skrev:Det är väl positivt för att man sparar pengar och träd men samtidigt negativt för dom som inte behärskar datorer och smartphones så bra och även för tidtabellssamlare. Jag samlar själv på SL-tidtabeller även om den delen av samlandet gått ner avsevärt dom senaste åren då jag inte gillar formatet på dagens SL-tidtabeller. Lite trist är det trots allt.

Ha det bra.
Håller med om allt. Och de som behöver papperstabeller kan ju beställa sådana. Undra hur många beställningar SL får.
Och samlare kan ju faktiskt ladda ner tidtabeller och lagra på egen hårddisk. Tar ju mindre fysiskt utrymme än att lagra en massa papper.
Och risken att man plötsligt skulle stå utan program som kan läsa och visa dokument i pdf-format kan man nog utesluta.
Ja, du har helt rätt även om det kan finnas en viss charm i att kunna hämta hem en fysisk, heter det väl?, tidtabell också. Jag känner dock att samlarföremål i första hand handlar om riktiga saker och inte filer i datorer men det kan man säkert se på olika sätt. Det känns inte lika kul helt enkelt, enligt mig i alla fall. :roll:

Min SL tidtabellslåda rymmer visserligen lite mer men samtidigt är den inte så lätt att flytta trots hjul. Papper är tungt. :wink:

Bild

Ha det bra.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Just omslaget finns ju dock lustigt nog inte med i pdf-tidtabellerna på hemsidan! Vilket f ö innebär att man måste komma på en ny lösning för hur man ska publicera den info som hittills bara funnits där, och inte gått att hitta på nätet.
Vad är det för info som inte går att hitta på nätet? Översiktskartor finns. Visserligen saknas listor över busslinjer som trafikerar ett visst område, men de listor som finns på omslagen stämmer ju inte ens! Exempelvis finns inte linje 302 med i ovanstående papperstidtabell för Solna och Sundbyberg. Av någon märklig anledning listas linje 593 till Arlanda och Uppsala samtidigt som linje 591 till Ulriksdal och Ursvik lyser med sin frånvaro. Vem är egentligen den tänkta målgruppen?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

mjtag skrev: Ja, du har helt rätt även om det kan finnas en viss charm i att kunna hämta hem en fysisk, heter det väl?, tidtabell också. Jag känner dock att samlarföremål i första hand handlar om riktiga saker och inte filer i datorer men det kan man säkert se på olika sätt. Det känns inte lika kul helt enkelt, enligt mig i alla fall. :roll:

Min SL tidtabellslåda rymmer visserligen lite mer men samtidigt är den inte så lätt att flytta trots hjul. Papper är tungt. :wink:

Ha det bra.
Varmt tack "mjtag"!

Under de senaste årens "titt in" här på Forumsidorna, fick jag en ytterst obekväm känsla av att vara den sista "original-nörden" som fortfarande var vid liv efter att ha ersatts av den nya tidens "skrivbordsanalytiker".

Det med en historia av att ha cyklat ner till Danvikstull och där avvaktande tåg på min favvo-spårvagnslinje 9. Lite blygt närmat mig den cigarettrökande besättningen och försynt undrat om de möjligtvis hade en extra turlista de kunde avvara, vilken absolut erfordrades för att täppa till en irriterande lucka i mitt arkiv.

Att sedan under livet känna lycka och trygghet där arkivet uppgraderats från skokartonger till ett ytterst väl begagnat arkivskåp i rostande stål behöver jag knappast förklara för Dig.
008x.jpg
008x.jpg (52.18 KiB) Visad 3973 gånger

Även om Din hjulburna plastback ger ett intryck av allt för mycket modernitet, är den självklart ytterst praktisk, när man har nära och kära hemma och känner att stämningen behöver livas upp. Då utgår jag från att Du bara rullar fram lådan och underhåller gästerna med lämpligt urval av linje- och turförändringar. Ett utmärkt exempel på "social kompetens"!

Känns utomordentligt bra att nu lugnt kunna invänta "passagen av yttersta växeln" i vetskap att erforderliga källor i det "Trafikkulturella Arvet" väl förvaltas av ungdomlig entusiasm!

Stor Kram / Tant Lena
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

1 skrev: Varmt tack "mjtag"!

Under de senaste årens "titt in" här på Forumsidorna, fick jag en ytterst obekväm känsla av att vara den sista "original-nörden" som fortfarande var vid liv efter att ha ersatts av den nya tidens "skrivbordsanalytiker".

Det med en historia av att ha cyklat ner till Danvikstull och där avvaktande tåg på min favvo-spårvagnslinje 9. Lite blygt närmat mig den cigarettrökande besättningen och försynt undrat om de möjligtvis hade en extra turlista de kunde avvara, vilken absolut erfordrades för att täppa till en irriterande lucka i mitt arkiv.

Att sedan under livet känna lycka och trygghet där arkivet uppgraderats från skokartonger till ett ytterst väl begagnat arkivskåp i rostande stål behöver jag knappast förklara för Dig.
008x.jpg

Även om Din hjulburna plastback ger ett intryck av allt för mycket modernitet, är den självklart ytterst praktisk, när man har nära och kära hemma och känner att stämningen behöver livas upp. Då utgår jag från att Du bara rullar fram lådan och underhåller gästerna med lämpligt urval av linje- och turförändringar. Ett utmärkt exempel på "social kompetens"!

Känns utomordentligt bra att nu lugnt kunna invänta "passagen av yttersta växeln" i vetskap att erforderliga källor i det "Trafikkulturella Arvet" väl förvaltas av ungdomlig entusiasm!

Stor Kram / Tant Lena
Hejsan!
Tack för ditt inlägg. Dom är alltid trevliga att läsa, speciellt med din historiska touch som du alltid lyckas få in. Jag tycker att dom här moderna plastbackarna, som finns i flera storlekar, fyller sin funktion väldigt bra medans innehållet gärna får vara historiskt.
Vad gäller den andra delen så är min sociala del väldigt begränsad av olika skäl och så mycket gäster har jag inte heller och min nära och kära delar inte direkt mina intresseområden så tyvärr livar inte tidtabellerna upp så mycket på den punkten. Jag har i alla fall en gäst som verkade lite intresserad av dom i alla fall.
Turlistor är ju tyvärr lite svårare att få tag på men jag har i alla fall några spårvagnsturlistor från sommaren 67, sista spårvagnsåret samt några nyare från tunnelbanan.

Ha det bra.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag hoppas att de i samband med att man slutar trycka tidtabellerna gör om formatet så att pdf-tabellerna görs i A4-format.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mjtag skrev:
LÅ1 skrev:

Ha det bra.
Ja, du har helt rätt även om det kan finnas en viss charm i att kunna hämta hem en fysisk, heter det väl?, tidtabell också. Jag känner dock att samlarföremål i första hand handlar om riktiga saker och inte filer i datorer men det kan man säkert se på olika sätt. Det känns inte lika kul helt enkelt, enligt mig i alla fall. :roll:
Håller med dig här med. Om man samlar för samlandets skull, eller vad man ska säga, så blir det ju betydligt tristare med en massa filer på datorn i stället för fysiska tabeller. Om man samlar för att man vill ha historik av olika slag så finns det väl fördelar med båda varianterna. När man flyttar eller när man är trångbodd så uppskattar man nog digital samling! :) Men känslan försvinner.

Sen kan man ju tänka på hur museer etc ser ut om flera hundra år när det mesta är digitalt. Tänk om vikingarna hade sparat text på datorer i stället för inhugget på stora stenar! Eller bara på pappersaffischer som förstörs efter en tid av regn och vind! :D :D
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev:
mjtag skrev:
LÅ1 skrev: Håller med om allt. Och de som behöver papperstabeller kan ju beställa sådana. Undra hur många beställningar SL får.
Håller med dig här med. Om man samlar för samlandets skull, eller vad man ska säga, så blir det ju betydligt tristare med en massa filer på datorn i stället för fysiska tabeller. Om man samlar för att man vill ha historik av olika slag så finns det väl fördelar med båda varianterna. När man flyttar eller när man är trångbodd så uppskattar man nog digital samling! :) Men känslan försvinner.

Sen kan man ju tänka på hur museer etc ser ut om flera hundra år när det mesta är digitalt. Tänk om vikingarna hade sparat text på datorer i stället för inhugget på stora stenar! Eller bara på pappersaffischer som förstörs efter en tid av regn och vind! :D :D
Japp, håller med dig här om att det finns fördelar med båda varianterna. Jag har aldrig funderat på att helt datorisera tidtabellssamlingen men däremot att göra listor över samlingen i datorn men jag har inte orkat ge mig på det.

Ha det bra.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

mjtag skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Läser man här https://sl.se/sv/reseinfo/ så får man intrycket av att man kan beställa tryckta (eller åtminstone utskrivna - skillnaden har ju blivit mindre i och med digitalpressarna) exemplar från SL.

Hejsan!
Detta ligger under "Reseinfo" på SL:s hemsida och sedan får man bläddra ner något på sidan och klicka på länken till tidtabellsshopen.

Ha det bra.
Tack för den hänvisningen. Det är ju lite moment 22 att man måste ha dator för att beställa en utskrift, men jag har för mig att man kan ringa också.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

dr Cassandra Nojdh skrev:
mjtag skrev:

Hejsan!

Ha det bra.
Tack för den hänvisningen. Det är ju lite moment 22 att man måste ha dator för att beställa en utskrift, men jag har för mig att man kan ringa också.
Hejsan!
Nu står det inget om beställning via telefon, vad jag kan hitta, utan bara hänvisning till kundtjänsten om man behöver hjälp men man borde kunna beställa tidtabeller den vägen också för alla har ju inte tillgång till datorer. :roll:

Ha det bra.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:Jag hoppas att de i samband med att man slutar trycka tidtabellerna gör om formatet så att pdf-tabellerna görs i A4-format.
Det är väl ingen vidare idé. Då går de ju inte att läsa på skärmen utan att skrolla hit och dit. Liggande A5 är i så fall bättre, det lämpar sig för utskrift på A4 som häfte eller två sidor per papper. Men det nuvarande formatet funkar också att göra så med.
Skriv svar