Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal taxa?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal taxa?

Inlägg av Enceladus »

Uppsalapendeln är namnet på SJ:s låtsaskommersiella regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Regionaltågen kostar något mer än SL:s pendeltåg på samma sträcka. De flesta regionaltåg i Sverige, t.ex. Öresundstågen, har lokal taxa inom respektive region. Det har länge diskuterats varför regionaltågen i Mälardalen inte har lokal taxa som de flesta andra regionaltåg.

En möjlig förklaring är att regionerna i Mälardalen inte vill skjuta till pengar till trafik som berör andra regioner. Regionerna i Mälardalen kanske helt enkelt inte bryr sig om världen utanför regiongränserna. Men det förklarar inte varför Uppsalapendeln är kraftigt subventionerad. Av priset för en Movingo-periodbiljett tillfaller endast 300 kronor SL och UL. Resten får SJ.

Det vanliga priset för ett SL/UL-månadskort är 1 730 kronor, och detta är ungefär till hälften finansierat av bidrag. Med andra ord behöver Uppsalapendeln subventioneras med 3 160 kronor per periodbiljett. Det är en ganska extrem subvention för en trafik som bedöms "ha förutsättningar att bära sina egna kostnader eller ge ett positivt resultat".

Varför tar inte Region Stockholm och Region Uppsala över trafiken? SJ skulle ju inte kunna fortsätta med trafiken utan bidrag, och även med lokal taxa skulle bidragen säkerligen vara lägre än nu. Beror nuvarande trafikupplägg på inkompetens eller ideologi?
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

Remiss angående regionalt trafikförsörjningsprogram för Uppsala län 2020-2030
Region Uppsala skrev:Region Uppsala har inte tillgång till löpande resandestatistik från kommersiella aktörer. Uppgifter från manuella räkningar som genomförts på uppdrag av Mälardalsrådet/En bättre sits under 2013 visar på att det sker omkring 9000 resor per dag med SJs tåg inom TiM-systemet på stationer i Uppsala län, vilket på årsbasis motsvarar två miljoner resor.
Det finns fyra regionaltågsstationer i Uppsala län, nämligen Uppsala, Knivsta, Enköping och Bålsta. För sju år sedan hade alltså dessa fyra stationer sammanlagt 9 000 påstigande per dag. Det finns tre pendeltågsstationer i Uppsala län, nämligen Uppsala, Knivsta och Bålsta. För två år sedan hade dessa tre stationer sammanlagt 12 300 påstigande per dag. I Märsta använder nästan ingen Uppsalapendeln. Har inte Uppsalapendeln en orimligt låg marknadsandel, i likhet med Arlanda Express?

Regionerna kan nog tänka sig att behålla nuvarande subventioner så länge det är förhållandevis få personer som använder Uppsalapendeln, men hur bra för samhället är det att ha en tåglinje som är så dyr att det är önskvärt att så få som möjligt använder den?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av roggek »

Håller du en monolog med regionen? :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Hechtwagen »

SJs Uppsakapendel är väl inte subventionerad?

Och när jag kollar så är det billigare att åka med SJ än med SL melkan Stockholm och Uppsala!

Vad är du arg på och varför?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Lars_L »

För det första borde tjänstekoncession vara det billigaste alternativet för samhället som nu används.
För det andra skulle ju SJ fortsätta köra trafiken även om man upphandlade hela driften
För det tredje har jag inte sett avtalet. Några tidningsuppgifter är ju svåra att utgå från. Men även så får man ju utgå från att den beräkning som gjorts motsvarar en rimlig subventionsgrad.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:SJs Uppsakapendel är väl inte subventionerad?
Jo, Uppsalapendeln har faktiskt högre subventionsgrad än hela lokaltrafiken i Storstockholm! Regionerna skjuter till drygt 3 000 kronor per månadskortresenärer, vilket innebär att täckningsgraden ligger runt 40 procent. Bara för att trafiken är lönsam för SJ betyder det inte att själva trafiken är lönsam...
Hechtwagen skrev:Och när jag kollar så är det billigare att åka med SJ än med SL melkan Stockholm och Uppsala!
Kolla igen! Uppsalapendeln skulle ha en betydligt högre marknadsandel om den hade varit billigare...
Hechtwagen skrev:Vad är du arg på och varför?
Jag är missnöjd med hur regionerna använder sina resurser. Upphandlad trafik skulle med största sannolikhet bli mycket billigare - både för skattebetalare och resenärer. Dessutom blir pendeltågen överbelastade när regionaltågen har så låg marknadsandel...
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:För det första borde tjänstekoncession vara det billigaste alternativet för samhället som nu används.
Knappast. Trafikförvaltningen har gjort bedömningen att sträckan mellan Stockholm och Uppsala har "förutsättningar att bära sina egna kostnader eller ge ett positivt resultat" och att "genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering". Upphandlad trafik skulle bli billigare både för skattebetalare och resenärer.
Lars_L skrev:För det andra skulle ju SJ fortsätta köra trafiken även om man upphandlade hela driften
SJ får gärna köra trafiken, men inte låtsaskommersiellt.

Om två år ska Mälartåg köra genomgående tåg mellan Eskilstuna och Uppsala (22 tågpar per vardag och 12 tågpar per helgdag). Mälartåg kommer antagligen att ha en betydligt bättre trafikekonomi än SJ. I så fall kan Mälartåg införa lokal taxa utan att ha högre subventionsgrad än SJ. Hur många kommer att köpa Movingo om lokal taxa gäller på ungefär hälften av tågen? Risken finns dock att Mälartåg av politiska skäl inte inför lokal taxa just för att SJ skulle slås ut, även om det skulle vara önskvärt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv...
Lars_L skrev:För det tredje har jag inte sett avtalet. Några tidningsuppgifter är ju svåra att utgå från. Men även så får man ju utgå från att den beräkning som gjorts motsvarar en rimlig subventionsgrad.
Uppsalapendeln har inte en rimlig subventionsgrad. Det blir intressant att se hur länge SJ får behålla sitt guldkontrakt när Mälartåg börjar köra mellan Stockholm och Uppsala med en betydligt bättre trafikekonomi!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:Uppsalapendeln är namnet på SJ:s låtsaskommersiella regionaltåg mellan Stockholm och Uppsala. Regionaltågen kostar något mer än SL:s pendeltåg på samma sträcka. De flesta regionaltåg i Sverige, t.ex. Öresundstågen, har lokal taxa inom respektive region. Det har länge diskuterats varför regionaltågen i Mälardalen inte har lokal taxa som de flesta andra regionaltåg.

En möjlig förklaring är att regionerna i Mälardalen inte vill skjuta till pengar till trafik som berör andra regioner. Regionerna i Mälardalen kanske helt enkelt inte bryr sig om världen utanför regiongränserna. Men det förklarar inte varför Uppsalapendeln är kraftigt subventionerad. Av priset för en Movingo-periodbiljett tillfaller endast 300 kronor SL och UL. Resten får SJ.

Det vanliga priset för ett SL/UL-månadskort är 1 730 kronor, och detta är ungefär till hälften finansierat av bidrag. Med andra ord behöver Uppsalapendeln subventioneras med 3 160 kronor per periodbiljett. Det är en ganska extrem subvention för en trafik som bedöms "ha förutsättningar att bära sina egna kostnader eller ge ett positivt resultat".

Varför tar inte Region Stockholm och Region Uppsala över trafiken? SJ skulle ju inte kunna fortsätta med trafiken utan bidrag, och även med lokal taxa skulle bidragen säkerligen vara lägre än nu. Beror nuvarande trafikupplägg på inkompetens eller ideologi?
Har du någon länk som styrker ditt påstående? Sedan gäller ju Movingo på Uppsalapendlarna, det måste ju SJ få ersättning för?

Tror du det blir billigare för skattebetalarna om SJ slutar köra uppsalapendlarna när MÄLABS 22 avgångar om dagen börjar gå om någon annan entreprenör vinner trafiken,Slutar MÄLAB subventionera SJ då?

Och hur mycket subventioneras varje månadskort med UL/SL pendeln med? Kanske det är billigare för skattebetalarna att SJ kör resenärerna än att MTR glr det?
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Diripsi »

Ett 30-dagarskort för Movingo Stockholm-Uppsala kostar 2200 kronor. Det är ett orimligt högt pris! I dagsläget är det många som åker med SL/UL-pendeln på grund priset, även om SJ egentligen skulle passa bättre, framför allt på sträckan Stockholm-Märsta. Det är ett enormt slöseri som ingen tjänar på! Separerade biljettsystem fungerar uselt, både här och på alla andra sträckor.
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Har du någon länk som styrker ditt påstående? Sedan gäller ju Movingo på Uppsalapendlarna, det måste ju SJ få ersättning för?

Tror du det blir billigare för skattebetalarna om SJ slutar köra uppsalapendlarna när MÄLABS 22 avgångar om dagen börjar gå om någon annan entreprenör vinner trafiken,Slutar MÄLAB subventionera SJ då?

Och hur mycket subventioneras varje månadskort med UL/SL pendeln med? Kanske det är billigare för skattebetalarna att SJ kör resenärerna än att MTR glr det?
Det finns inte mycket information om enskilda linjers täckningsgrader. För några år sedan publicerade VTI rapporten "Bör kollektivtrafik subventioneras?". I denna rapport redovisas några enskilda linjers täckningsgrader. Där har pendeltågslinjen Märsta–Södertälje täckningsgraden 69 procent (se exempelvis sidan 17). Några andra pendeltågslinjer redovisas inte.

Det finns dock anledning att ta dessa siffror med en nypa salt. För det första är det problematiskt att tala om täckningsgraden på en enskild linje. Utan matarbussar skulle både tunnelbanan och pendeltågen ha betydligt färre resenärer. Kollektivtrafiken utgör en helhet. För det andra har mycket förändrats sedan dess:

*Pendeltågsresandet har exploderat samtidigt som utbudet inte har ökat i samma omfattning. Dessutom finns fasta kostnader som är oberoende av antalet avgångar. Detta ökar pendeltågens täckningsgrad.
*Enhetstaxa har införts på enkelresor. Detta minskar pendeltågens täckningsgrad.
*Ett nytt trafikupplägg har införts. Linjen Märsta–Södertälje finns inte kvar.

Således är det svårt att säga om linjen Märsta–Södertälje skulle ha högre eller lägre täckningsgrad idag. Eftersom linjen inte längre finns är det inte heller troligt att någon sådan jämförelse görs i framtiden. För det tredje har pendeltågslinjen till Uppsala högre taxa än övriga pendeltågslinjer. Det är fullt möjligt att delsträckan till Uppsala går med vinst!

Avsaknaden av aktuell information gör det nödvändigt att använda sunt förnuft. Den upphandlade trafiken kostar 1 730 kronor per månad och då går hela avgiften till SL och UL. Den låtsaskommersiella trafiken kostar 2 200 kronor per månad, men då går bara 300 kronor till SL och UL.

Det finns inget som säger att regionaltågsresenärer använder den övriga kollektivtrafiken i mindre utsträckning än pendeltågsresenärer. Dessutom använder regionaltågsresenärer med stor sannolikhet även pendeltågen eftersom regionaltågen har ett ännu kortare trafikdygn! Det är ganska uppenbart att Uppsalapendeln har en högre subventionsgrad...

Den stora frågan är om Mälartåg kan trafikera sträckan för 1 430 kronor per resenär och månad. I så fall kan Mälartåg införa lokal taxa och samtidigt inte kosta samhället mer än Uppsalapendeln. Eftersom Mälartåg kan få en betydligt bättre trafikekonomi är det troligt att trafiken inte behöver kosta mer än 1 430 kronor per resenär och månad.

SJ:s höga priser beror dels på att SJ maximerar sin vinst på bekostnad av samhällsnyttan och dels på att SJ inte vill köra genomgående tåg för att kunna plocka russinen ur kakan. Genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering, men söder om Stockholm är det bara regionaltågslinjen till Linköping som är lönsam.

Eftersom den enda lönsamma regionaltågslinjen söder om Stockholm redan är genomgående kan inte SJ göra linjen till Uppsala mer effektiv. Mälartåg kan emellertid spara stora pengar på linjen till Uppsala genom att förlänga den till Eskilstuna, Hallsberg och Norrköping. Dessa linjer måste ju köras ändå.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Hechtwagen »

SJ tar på marknadsekonomiska grunder betalt för att movingokorten ska gälla på uppsalapendeln, det kan man väl inte kalla för låtsaskommersiell trafik?

Skulle SJ låta folk åka med movingokort utan att få betalt för det och sedan vältra över kostnaden på staten i form av minskad vinst eller rent av förlust? Det skulle väl snarare vara låtsaskomersiellt?
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:SJ tar på marknadsekonomiska grunder betalt för att movingokorten ska gälla på uppsalapendeln, det kan man väl inte kalla för låtsaskommersiell trafik?

Skulle SJ låta folk åka med movingokort utan att få betalt för det och sedan vältra över kostnaden på staten i form av minskad vinst eller rent av förlust? Det skulle väl snarare vara låtsaskomersiellt?
Låt dig inte luras av att SJ är ett statligt bolag. SJ är precis som MTR ett vinstdrivande företag som prioriterar företagsekonomi framför samhällsekonomi. Både SJ och MTR bedriver tågtrafik på marknadsekonomiska grunder, men det betyder inte att själva trafiken står på egna ben.

I flera sammanhang beskrivs Uppsalapendeln som kommerisell trafik. Eftersom trafiken i själva verket har högre subventionsgrad än den upphandlade lokaltrafiken anser jag att det är lämpligt att kalla den för låtsaskommersiell.

SJ ska naturligtvis inte subventionera den regionala tågtrafiken - det är regionernas uppgift. Det är alltså inte SJ:s fel att Region Stockholm i synnerhet och Mälardalsregionerna i allmänhet inte vill ta ansvar för regionaltågstrafiken. På samma sätt är det inte MTR:s fel att Region Stockholm har för låga viten i sina trafikavtal.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Diripsi »

Kommersiell trafik är trafik som bär sig på biljettintäkter och inte är skattesubventionerad. SJ:s Uppsalapendel får en stor del av intäkterna från skattepengar genom Movingoavtalet. Alltså är SJ:s Uppsalapendel inte kommersiell trafik. Denna diskussion är slutförd.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av kildor »

Diripsi skrev:Kommersiell trafik är trafik som bär sig på biljettintäkter och inte är skattesubventionerad. SJ:s Uppsalapendel får en stor del av intäkterna från skattepengar genom Movingoavtalet. Alltså är SJ:s Uppsalapendel inte kommersiell trafik. Denna diskussion är slutförd.
Intressant. Jag som trodde SJ fick en del av biljettintäkterna för Movingo-biljetterna. Dvs en (okänd) andel av t.ex. de 2200 kronorna som en 30-dagars Movingo Stockholm-Uppsala kostar. Eller menar du att det tillförs ytterligare medel i form av skattesubventioner?
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Diripsi skrev:Kommersiell trafik är trafik som bär sig på biljettintäkter och inte är skattesubventionerad. SJ:s Uppsalapendel får en stor del av intäkterna från skattepengar genom Movingoavtalet. Alltså är SJ:s Uppsalapendel inte kommersiell trafik. Denna diskussion är slutförd.
Intressant. Jag som trodde SJ fick en del av biljettintäkterna för Movingo-biljetterna. Dvs en (okänd) andel av t.ex. de 2200 kronorna som en 30-dagars Movingo Stockholm-Uppsala kostar. Eller menar du att det tillförs ytterligare medel i form av skattesubventioner?
Regionerna låter SJ köpa periodbiljetter för lokaltrafiken till ett mycket lägre pris än någon annan. Det är en subvention.

Låt oss säga att ett företag erbjuder ett abonnemang på lånecyklar för 500 kronor per månad. Tjänsten går med vinst. Sedan får företaget tillstånd att sälja SL:s månadsbiljett för 1 krona. Företaget väljer då att erbjuda ett cykelabonnemang för 950 kronor per månad där SL:s månadsbiljett ingår. Eftersom de flesta ändå ska använda SL:s trafik framstår erbjudandet som väldigt prisvärt. Är cykelabonnemanget subventionerat eller inte?
Senast redigerad av Enceladus den måndag 27 januari 2020 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Regionerna låter SJ köpa periodbiljetter för lokaltrafiken till ett mycket lägre pris än någon annan. Det är en subvention.
Om jag köper en periodbiljett från Movingo för 2200 kronor så får SJ, om man ska tro tidningsartikeln, 1900 kronor. På vilket sätt får SJ några skattepengar menar du?
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Diripsi »

kildor skrev:
Diripsi skrev:Kommersiell trafik är trafik som bär sig på biljettintäkter och inte är skattesubventionerad. SJ:s Uppsalapendel får en stor del av intäkterna från skattepengar genom Movingoavtalet. Alltså är SJ:s Uppsalapendel inte kommersiell trafik. Denna diskussion är slutförd.
Intressant. Jag som trodde SJ fick en del av biljettintäkterna för Movingo-biljetterna. Dvs en (okänd) andel av t.ex. de 2200 kronorna som en 30-dagars Movingo Stockholm-Uppsala kostar. Eller menar du att det tillförs ytterligare medel i form av skattesubventioner?
Movingokort 2200 kr
SL/UL-kort 1730 kr
SJ får 1900 kr
Av dessa 1900 kr kan 2200-1730=470 kr sägas komma från biljettintäkter
Alltså 1900-470=1430 kr från skattepengar till SJ
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Regionerna låter SJ köpa periodbiljetter för lokaltrafiken till ett mycket lägre pris än någon annan. Det är en subvention.
Om jag köper en periodbiljett från Movingo för 2200 kronor så får SJ, om man ska tro tidningsartikeln, 1900 kronor. På vilket sätt får SJ några skattepengar menar du?
SL och UL ger SJ en värdecheck på 1 730 kronor. SJ får sälja den för 300 kronor i kombination med en egen produkt som kostar 1 900 kronor. Utan möjligheten att sälja en värdecheck på 1 730 kronor för 300 kronor hade SJ inte lika enkelt kunnat sälja sin egna produkt för 1 900 kronor.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av kildor »

Diripsi skrev:Movingokort 2200 kr
SL/UL-kort 1730 kr
SJ får 1900 kr
Av dessa 1900 kr kan 2200-1730=470 kr sägas komma från biljettintäkter
Alltså 1900-470=1430 kr från skattepengar till SJ
Köper jag en biljett av Movingo för 2200 kr går 1900 kr till SJ och 300 kr till SL/SJ. Det finns inga skattepengar involverade i den transaktionen hur mycket man än försöker trixa till det (förutom momsen då).
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Skulle Uppsalapendeln behöva mindre bidrag med lokal tax

Inlägg av Diripsi »

kildor skrev:
Diripsi skrev:Movingokort 2200 kr
SL/UL-kort 1730 kr
SJ får 1900 kr
Av dessa 1900 kr kan 2200-1730=470 kr sägas komma från biljettintäkter
Alltså 1900-470=1430 kr från skattepengar till SJ
Köper jag en biljett av Movingo för 2200 kr går 1900 kr till SJ och 300 kr till SL/SJ. Det finns inga skattepengar involverade i den transaktionen hur mycket man än försöker trixa till det (förutom momsen då).
Det har ingenting med momsen att göra. 300 kr till UL/SL innebär 1430 kr mindre än vad ett UL/SL-kort skulle ha kostat. Vad skulle de pengarna tas ifrån om det inte är skattepengar?
Skriv svar