Varför låter Cx-vagnarna så mycket?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Varför låter Cx-vagnarna så mycket?

Inlägg av M224 »

Jag var nyligen i München där jag passade på att åka riktigt mycket med deras fina U-Bahn (som är ungefär lika stor som Stockholms tunnelbana sett till antal stationer).

I München används tre generationer tåg i dagsläget:

Typ A byggda mellan 1967-1983
Typ B byggda mellan 1981-1994
Typ C byggda mellan 2000-2015

Typ A+B är alltså ungefär lika gamla som SLs C6, C10/C11 och C14/C15 vagnar. De påminner en hel del om SLs vagnar invändigt också och de är nästintill lika långa.

Vad som skiljer sig rejält är hur mycket mer SLs vagnar låter. I Münchens gamla vagnar kan man utan problem ha en normal konversation.

Så vad beror skillnaden på?
daniel_s

Re: Varför låter Cx-vagnarna så mycket?

Inlägg av daniel_s »

Till stor del beror det nog på komfortdetaljer i korgkonstruktionen såsom fönstrens och dörrarnas utformning. Stockholmsvagnarna har ju skjutdörrar med praktiskt taget ingen tätning alls; jämför det med münchenvagnarnas dörrar som verkar ha ganska tätslutande dörrlister. Och en uppmärksam vän uppmärksammade mig på att fönstren på Cx-vagnarna ofta är felaktigt monterade utan tätningslist!

Sen skiljer det ju en hel del mellan Cx också. C6 är ”tystast”, därefter kommer de skrikiga C14-15 med sin annorlunda utväxling och dubbelt så många öppningsbara fönster, och värst är förstås C10-C11 som är väldigt lika C6 men tyvärr går med gjutjärnsblock som ger hjulen en skrovlig yta med ett väldans skramlande som konsekvens, därtill fungerar manövervagnens plana undersida som en bra resonanslåda.

Sen ska man ju inte glömma att spåranläggningens konstruktion också har betydelse. Slipersavstånd, ballasttyp resp typ av ballastfritt spår, inbyggd dämpning, betongvägg kontra bergvägg m m påverkar utfallet.
bpn

Inlägg av bpn »

Jag har en känsla av att Cx-vagnarna låter mer nu än för 20 år sedan. Är det pga slitage? Eller är det inbillning, eftersom man nu är van vid C20 som är tystare?
Bengt
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev:Sen skiljer det ju en hel del mellan Cx också. C6 är ”tystast”, därefter kommer de skrikiga C14-15 med sin annorlunda utväxling och dubbelt så många öppningsbara fönster, och värst är förstås C10-C11 som är väldigt lika C6 men tyvärr går med gjutjärnsblock som ger hjulen en skrovlig yta med ett väldans skramlande som konsekvens, därtill fungerar manövervagnens plana undersida som en bra resonanslåda.
Hmm, har själv alltid tyckt C6 varit bullrigare än C14/C15.
bpn skrev:Jag har en känsla av att Cx-vagnarna låter mer nu än för 20 år sedan. Är det pga slitage? Eller är det inbillning, eftersom man nu är van vid C20 som är tystare?
Bengt
Det är väl spåren som har blivit anpassade för C20 och att Cx därför gnisslar mer?
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag upplever att C6 låter mycket mer än C14/C15.

Dörrarna på C14 och C15 är tätare än de på C6 och C14/15 är tyngre. De vibrerar visserligen mer i hög fart men C6 skramlar mer.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Att dörrarna är tätare på C14-15 har du rätt i, det tänkte jag inte på då jag inte åker så mycket med dem längre. Före denna ombyggnad var de definitivt inte tystare än C6, men de kan möjligen vara det nu av just den anledningen. Fast jag undrar ändå om man jämför dem på samma bansträcka då!
Skriv svar