kildor skrev:
Nåja. En googling ger än så länge bara träffar på det här forumet, och sannolikt endast på inlägg skrivna av, eller med hänvisning till dig.
En sökning på "tunnelbanan är unik" ger flera träffar - bland annat på SvD, Stockholms Handelskammare, Stockholmsguiden, Byggindustrin och SLL.
Lars_L skrev:Snarare är det väl så att framförallt många busslinjer har ett överutbud under mellantrafiken. I sådant fall behöver man förstås inte ha det även på kvällen. Det har ju delvis med trafikekonomi att göra. Kan också motiveras med att det är många skolelever, som gör att man har stort resande dagtid.
Visst finns det många busslinjer som har ett överutbud under mellantrafiken, men det finns också busslinjer som har ett underutbud under mellantrafiken. Du har ju själv
konstaterat sådana brister:
Lars_L skrev:Jo, men det beror ju på olika avtalslösningar. Överutbudet i Solna/Sundbyberg - det är dock inte så extremt som du vill påskina, halvtimmestrafik på 509 skulle ju ändå kräva ledbuss exempelvis. Dock är det ju lite märkligt att Keolis inte arbetar mer med att öka turtätheten i mellantrafiken. Det är ju ett produktionsavtal med incitament.
Linje 509 är knappast representativ för alla busslinjer i Stockholm! Snarare har flera busslinjer ett underutbud på lördagar mellan klockan 19 och 21. Behovet av tunnelbanans mellantrafik hos andra trafikslag syns också i årets trafikförändringsdokument:
Trafikförvaltningen skrev:Linje 721 Tullinge station – Lida
Halvtimmestrafiken förlängs en timme på vardagskvällar. På helger utökas kvällstrafiken så den motsvarar trafiken i veckorna.
Tunnelbanans mellantrafik stämmer helt enkelt bättre överens med verkligheten. Resandet är inte mindre på lördagskvällar än på vardagskvällar.
Lars_L skrev:Men kvällsperioden utgör ju egentligen ett ”eget” block med en resandefrekvens som ligger mellan mellan- och lågtrafik. Det ser vi ju ämnen på t-banan med korta tåg på gröna linjen efter 19 på söndagar.
Resandet är inte lika stort på söndagskvällar som på lördagskvällar. För att skapa en lättöverskådlig tidtabell kan det ändå vara värt att ha samma utbud.
Lars_L skrev:Fast nu brukar trådskaparen framhäva att pendeln ska ha än ännu mer unik status än tunnelbanan. Helst med 7,5-minuters trafik.
Hade man valt tiominuterstrafik som grund för pendeln hade det ju också varit mer ekonomiskt rimligt att förlänga den trafikeringen lite senare på kvällar. Nu tror jag ändå man måste införa sådan trafik på pendel från T-21 för att det ska fungera, men det är ju en annan sak.
Gröna och röda linjerna har 18 tåg/h under mellantrafiken. Blå linjen har 12 tåg/h under mellantrafiken. Med mitt förslag skulle pendeltågen ha 14 tåg/h, vilket stämmer ganska bra överens med det faktiska resandet. Om vi räknar genomgående resenärer dubbelt, vilket är rimligt ur belastningssynpunkt, så har pendeltågen betydligt mer än dubbelt så många resenärer som blå linjen.
7,5-minuterstrafik är inte heller "ännu mer unik status än tunnelbanan". Både Hässelbylinjen och Mörbylinjen har tätare traik än 7,5-minuterstrafik. Mörbylinjen är ju jämnstor med både Ostkustbanan och Södertäljelinjen. Tunnelbanan skulle alltså fortfarande ha ett bättre utbud (förutom Norsborgslinjen). På lördagar mellan klockan 19 och 21 borde dock 7,5/15-minuterstrafik vara tillräcklig för att komma till rätta med dagens trängsel. I så fall kan utbudet reduceras till 12 tåg/h under dessa två timmar. Ja, det är faktiskt så röda linjens utbud ser ut på lördagar!