Det verkar ha blivit populärt att föreslå förlängningar av smalspåriga järnvägar i Roslagen, men detta projekt tror jag inte varit uppe till debatt:
Titta på youtube!
Tydligen finns långt gångna planer på att förlänga banan till Åkersberga för att få kontakt med Roslagsbanan, och på sikt även norrut till Norrtälje.
Jag är som vanligt lite skeptisk, men jag förmodar att det finns skribenter - t ex vår vän "Enceladus" - som anser detta vara en nödvändighet!
/TKO
Munktorps järnväg förlängs till Åkersberga?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Munktorps järnväg förlängs till Åkersberga?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Munktorps järnväg förlängs till Åkersberga?
Framförallt undrar man ju hur det blir med nattrafiken...
Lövhalkan. Glöm inte lövhalkan!!daniel_s skrev:Framförallt undrar man ju hur det blir med nattrafiken...
Det ser ut att vara möjligt att anordna flexibla nattstopp.daniel_s skrev:Framförallt undrar man ju hur det blir med nattrafiken...
- dr Cassandra Nojdh
Intressant idé.TKO skrev:Det verkar ha blivit populärt att föreslå förlängningar av smalspåriga järnvägar i Roslagen, men detta projekt tror jag inte varit uppe till debatt:
Titta på youtube!
Tydligen finns långt gångna planer på att förlänga banan till Åkersberga för att få kontakt med Roslagsbanan, och på sikt även norrut till Norrtälje.
Jag är som vanligt lite skeptisk, men jag förmodar att det finns skribenter - t ex vår vän "Enceladus" - som anser detta vara en nödvändighet!
/TKO
Ja, trakten är ju en misshandlad stadsdel med onödiga barriärer och behöver därför bra kollektivtrafik. Nattrafiken är, som Daniel S påpekar, också viktig att ta hänsyn till.......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nä, den absoluta fördelen med, som i detta fall det av Kapitalet ägda spårinnehavet är; att när man som skildras i följande, numera tämligen åldersstigna JoTub-klipp, tröttnar på besvärliga passagerare - då lägger man helt enkelt ner passagerartrafiken och låser in därvid använda vagnar.TKO skrev:Jag är som vanligt lite skeptisk, men jag förmodar att det finns skribenter - t ex vår vän "Enceladus" - som anser detta vara en nödvändighet!
/TKO
https://www.youtube.com/watch?v=5rWRZFJkwh4
Den tidvis omfattande godstrafiken på det idag betydligt större linjenätet, ställer heller inga krav på att fraktas hem nattetid.
"Lövhalka" ... ? Jajamen, nog är det löv alltid. Men om det "halkar" - då trycker bara lokföraren på en knapp märkt "Sand". Gives icke denna fenomenala innovation på problemdrabbade banor ... ?

Undrar / Tant Lena
Kanske borde uppgraderas till 891mm spårvidd, så får de åka raka vägen in till T-centralen sedan. Det tackar inte Norrtälje nej till.
-
Det går nog alldeles utmärkt och blir rekordbilligt, då banan hela tiden befinner sig i Österåker. Det är ju först då man korsar gränsen till Norrtälje kommun som kostnaderna drar iväg och blir dyrare än Botniabanan per meter.