Sida 1 av 1
Knutpunkt Bandhagen
Postat: torsdag 17 oktober 2019 19:43
av Enceladus
DEBATT: "Örbyleden och Södertäljevägen ska förvandlas till urbana stråk"
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) skriver att Örbyleden ska förvandlas till ett urbant stråk med bostäder och arbetsplatser. Farstabanans station Hökarängen har en uppgång vid Örbyleden, men det har inte Vantörsbanans station Bandhagen, vilket är en stor brist. Hur borde knutpunkten utformas? Detta har diskuterats i
andra trådar, men i och med att ämnet aktualiseras förtjänar det en egen tråd:
TKO skrev:Min slutsats är att det enda som kan rädda projektet "Knutpunkt Bandhagen" är om det blir allvar av det stadsförnyelseprojekt som bland annat MP föreslagit.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: torsdag 17 oktober 2019 20:17
av TKO
Ja jag har som vanligt rätt!
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
/TKO
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: torsdag 17 oktober 2019 21:07
av twr
TKO skrev:Ja jag har som vanligt rätt!
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
/TKO
Det är för tidigt att säga.

Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 11:40
av TKO
twr skrev:TKO skrev:Ja jag har som vanligt rätt!
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
/TKO
Det är för tidigt att säga.

Va, har inte SBK gett upp planerna på att förvandla Skanstullsbron till en ny Ponte Vecchio?
utbrister
Thomas K Ohlsson
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 13:39
av twr
Detaljplanen för Södra Skanstull är pausad och detaljplanen för Gullmarsplsn är inte påbörjad. Så det är nog för tidigt att säga att ambitionerna är skrotade.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 13:45
av TKO
Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 13:50
av twr
TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 14:08
av TKO
twr skrev:TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!
Tack för info!
/TKO
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 18 oktober 2019 14:10
av twr
TKO skrev:twr skrev:TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!
Tack för info!
/TKO
Jag tror också att det blir svårt! Jag bara påpekar att man inte har gett upp ännu.
Ja, precis det riksintresset.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 10 januari 2020 14:08
av Enceladus
Indragna hållplatser slår hårt mot Stureby
DIrektpress skrev:Totalt 14 hållplatser plockades bort längs linje 173 men de andra indragna stoppen trafikeras av andra busslinjer, det gör inte Skebokvarnsvägen.
I en annan tråd har det tidigare diskuterats om tunnelbanestationerna i Bandhagen och Stureby kan slås ihop. Nu har det gjorts - men för busstrafiken. Jag tycker att förändringen är ändamålsenlig, vilket SL:s presskommunikatör också nämner i artikeln. Däremot har hållplatsen ett olyckligt läge. Den borde ligga norr om Bandhagens tunnelbanestation för att täcka in både Bandhagen och Stureby.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 17 april 2020 22:48
av Enceladus
Den
senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp Knutpunkt Bandhagen på sidan 8 och framtida trafik på Örbyleden på sidan 36. Linjerna 173 och 803 föreslås ersättas av ny tvärgående stomtrafik mellan Tyresö och Telefonplan när Spårväg syd finns på plats.
Det är glädjande att trafiken ses över. Jag har
tidigare påpekat att dagens trafikupplägg är väldigt ineffektivt. Innan linje 803 infördes hade linje 173 högre belastning väster om Älvsjö än öster om Älvsjö. Nu har belastningen blivit ännu skevare med både trängsel och överkapacitet som följd.
Förslaget ovan löser snedbelastningen på linje 173, men riskerar dessvärre att skapa en snedbelastning på den nya linjen om den övriga trafiken lämnas orörd. Det finns nämligen redan flera busslinjer mellan Älvsjö och Telefonplan. Visserligen har linje 142 hög belastning, men inte så hög att det går att motivera fördubblad trafik under hela dygnet.
Här skulle den nya linjen också kunna ersätta linje 142. De flesta resenärer föredrar nog en högfrekvent linje framför flera linjer som har olika turtätheter och i vissa fall dubblerade avgångar. Dessutom blir trafiken antagligen billigare.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: lördag 18 april 2020 2:43
av Hechtwagen
Innerstaden ska till varje pris avurbaniseras och ytterstaden till varje pris urbaniseras?!
Det blir dock varken hackat eller malet i slutändan!
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: lördag 18 april 2020 9:08
av Enceladus
Hechtwagen skrev:Innerstaden ska till varje pris avurbaniseras och ytterstaden till varje pris urbaniseras?!
Det blir dock varken hackat eller malet i slutändan!
Jag har noterat samma fenomen. Jag antar att det beror på att det bor fler äldre innanför tullarna och fler yngre i förorterna. Äldre brukar föredra lugn och ro medan yngre brukar föredra ett pulserande stadsliv. Egentligen bor det fel personer på respektive plats, men det är väl i princip omöjligt att göra något åt. Möjligen skulle ett totalförbud mot privatbilism i Stockholms innerstad göra bostadsmarknaden mer rörlig.
Re: Knutpunkt Bandhagen
Postat: fredag 01 april 2022 23:44
av Enceladus
Startpromemoria för planläggning av del av Örby 4:1 vid Örbyleden i stadsdelen Stureby
Stockholms stad skrev:Närmast tunnelbanestationen i Bandhagen, där tunnelbanespåret korsar Örbyleden, föreslås en ny bytespunkt mellan tunnelbana och buss.
Det börjar röra på sig!