Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) skriver att Örbyleden ska förvandlas till ett urbant stråk med bostäder och arbetsplatser. Farstabanans station Hökarängen har en uppgång vid Örbyleden, men det har inte Vantörsbanans station Bandhagen, vilket är en stor brist. Hur borde knutpunkten utformas? Detta har diskuterats i andra trådar, men i och med att ämnet aktualiseras förtjänar det en egen tråd:
TKO skrev:Min slutsats är att det enda som kan rädda projektet "Knutpunkt Bandhagen" är om det blir allvar av det stadsförnyelseprojekt som bland annat MP föreslagit.
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
Dock tror jag att det inte är helt lätt att förvandla Örbyleden till ett "urbant stråk". Men ändå lite lättare än Södertäljevägen som nämns i samma artikel.
Tidigare har staden haft samma målsättning när det gäller Årstabergsvägen och Götgatan/Skanstullsbron/Nynäsvägen, det blev visst inte så mycket med dom planerna...
/TKO
Det är för tidigt att säga.
Va, har inte SBK gett upp planerna på att förvandla Skanstullsbron till en ny Ponte Vecchio?
utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Detaljplanen för Södra Skanstull är pausad och detaljplanen för Gullmarsplsn är inte påbörjad. Så det är nog för tidigt att säga att ambitionerna är skrotade.
Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!
Tack för info!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Det är väl stadsbyggnadspolitiken i Stockholm i ett nötskal.
Sånt som man beslutat genomföra pausas.
Sånt som ligger långt fram i tiden tidigareläggs med förskotteringsavtal och annat. När sedan dessa projekt hamnar i skarpt läge går det inte längre så fort....
Lite elak sammanfattning kanske - men till viss del sann!
/TKO
Detaljplanen pausades på grund av försvarets utredning om huruvida järnvägsspåren måste bevaras eller ej.
"Riksintresset" spåren till Stadsgårdskajen?
Jo det har ju varit en följetång ända sedan trafiken upphörde 1997. När vi ritade ett förslag till bebyggelse på kajen i Kv Sommaren vid Danvikstull skulle inte bara spåren bevaras, vi skulle också ge utrymme för en framtida elektrifiering...
Men då ska jag inte skylla på Stadsbyggnadskontoret. Jag tror ändå det blir svårt att få till "promenadstadskänsla" mellan Skanstull och Gullmarsplan!
Tack för info!
/TKO
Jag tror också att det blir svårt! Jag bara påpekar att man inte har gett upp ännu.
DIrektpress skrev:Totalt 14 hållplatser plockades bort längs linje 173 men de andra indragna stoppen trafikeras av andra busslinjer, det gör inte Skebokvarnsvägen.
I en annan tråd har det tidigare diskuterats om tunnelbanestationerna i Bandhagen och Stureby kan slås ihop. Nu har det gjorts - men för busstrafiken. Jag tycker att förändringen är ändamålsenlig, vilket SL:s presskommunikatör också nämner i artikeln. Däremot har hållplatsen ett olyckligt läge. Den borde ligga norr om Bandhagens tunnelbanestation för att täcka in både Bandhagen och Stureby.
Den senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp Knutpunkt Bandhagen på sidan 8 och framtida trafik på Örbyleden på sidan 36. Linjerna 173 och 803 föreslås ersättas av ny tvärgående stomtrafik mellan Tyresö och Telefonplan när Spårväg syd finns på plats.
Det är glädjande att trafiken ses över. Jag har tidigare påpekat att dagens trafikupplägg är väldigt ineffektivt. Innan linje 803 infördes hade linje 173 högre belastning väster om Älvsjö än öster om Älvsjö. Nu har belastningen blivit ännu skevare med både trängsel och överkapacitet som följd.
Förslaget ovan löser snedbelastningen på linje 173, men riskerar dessvärre att skapa en snedbelastning på den nya linjen om den övriga trafiken lämnas orörd. Det finns nämligen redan flera busslinjer mellan Älvsjö och Telefonplan. Visserligen har linje 142 hög belastning, men inte så hög att det går att motivera fördubblad trafik under hela dygnet.
Här skulle den nya linjen också kunna ersätta linje 142. De flesta resenärer föredrar nog en högfrekvent linje framför flera linjer som har olika turtätheter och i vissa fall dubblerade avgångar. Dessutom blir trafiken antagligen billigare.
Hechtwagen skrev:Innerstaden ska till varje pris avurbaniseras och ytterstaden till varje pris urbaniseras?!
Det blir dock varken hackat eller malet i slutändan!
Jag har noterat samma fenomen. Jag antar att det beror på att det bor fler äldre innanför tullarna och fler yngre i förorterna. Äldre brukar föredra lugn och ro medan yngre brukar föredra ett pulserande stadsliv. Egentligen bor det fel personer på respektive plats, men det är väl i princip omöjligt att göra något åt. Möjligen skulle ett totalförbud mot privatbilism i Stockholms innerstad göra bostadsmarknaden mer rörlig.
Stockholms stad skrev:Närmast tunnelbanestationen i Bandhagen, där tunnelbanespåret korsar Örbyleden, föreslås en ny bytespunkt mellan tunnelbana och buss.