Enceladus skrev:S vill ha tunnelbana till Fagersjö
Socialdemokraterna i Stockholms stad vill ha bra kollektivtrafik i alla delar av Stockholm. Östberga ska som bekant få tunnelbana. Nu är det tydligen Fagersjös tur. Socialdemokraterna vill nämligen förlänga den nya tunnelbanan till Fagersjö.
Direktpress skrev:Bjuggren är inte främmande för att anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö istället, om det visar sig vara enda alternativet, eftersom pendeltåget mot Nynäshamn redan idag passerar Fagersjö strax före det stannar i Farsta strand.
Ett annat alternativ är att istället anlägga en pendeltågsstation i Fagersjö, men då skulle inte Fagersjö få tunnelbana och allt vad den innebär (den så kallade unika statusen). Fagersjö är liksom Östberga en misshandlad stadsdel med onödiga barriärer och behöver därför bra kollektivtrafik. Dessutom finns det gott om plats för fler bostäder i Fagersjö, vilket hela regionen så desperat behöver.
Att bygga tunnelbana till Älvsjö är dumt. Att bygga tunnelbana från Älvsjö till Fagersjö är bara löjligt...
Så korkade förslag trodde jag bara kunde komma fram på detta forum - men då glömde jag den avgrundsdjupa inkompetens som präglar stadshussossarna!
Om man vill "bygga ihop Fagersjö med Hökarängen" är kanske inte en tunnelbanelinje från Älvsjö rätt väg att gå. Men det är klart bor man i Hägersten är det kanske inte så lätt med geografin...
Jag har mycket svårt att se att det går att bygga så många bostäder så att det skulle motivera en tunnelbanelinje på drygt 4 km, som dessutom hela vägen går parallellt med en järnväg som har långt kvar till sitt kapacitetstak. Ja det skulle möjligen vara om man ger sej på att bygga i Fagersjöskogen, men då är knappast en tunnelbana till Älvsjö ett bra alternativ. Dessutom vill S att skogen skall bli naturreservat!
Anser man att kollektivtrafiken till Fagersjö behöver förbättras kan man pröva följande steg:
1) Bättre (snabbare/tätare) busstrafik. En direktbuss till Hökarängen i Fagersjövägen ger förmodligen större restidsnytta än den föreslagna tunnelbanelinjen. till en bråkdel av kostnaden.
2) Pendeltågsstation - dyrt men ändå mycket billigare är den föreslagna tunnelbanan.
3) Tunnelbana till Högdalen eller Hökarängen. Dyrt. Om man hade dragit vagnhallsförbindelsen via Fagersjö så kanske det gått att räkna hem, men troligen inte.
Sen avslutar jag med att suckande undra varför Stockholms arbetarekommun inte fått/släppt fram en kompetent toppkandidat sedan Matte Hulths dagar?
/TKO