Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av twr »

https://www.di.se/ledare/klimatet-har-fatt-nytt-pris/

"ASEK har också haft ganska låga priser på klimatrisken. Den samhällsekonomiska kostnaden för att släppa ut 1 kilo koldioxid beräknas till 1,14 kronor, vilket är en låg siffra i internationell jämförelse. Tyskland ligger dubbelt så högt.

...

I början av september släppte Trafikverket en rapport om åtgärder för att öka gods på tåg och på fartyg. På rekommendation av ASEK räknar Trafikverket nu skadan av ett kilo utsläppt koldioxid till 7 kronor. Siffran är hämtad från reduktionspliktsavgiften och ska börja gälla från och med 1 april 2020."


"Enligt uppgift har Trafikverkets generaldirektör sagt att alla projekt som inte har satts i gång ska räknas om."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11404
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Enceladus »

Det här borde innebära att många tidigare samhällsekonomiskt olönsamma kollektivtrafikprojekt helt plötsligt blir samhällsekonomiskt lönsamma. Men spelar det någon roll?

Samtliga projekt i både Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen ansågs vara samhällsekonomiskt olönsamma, men beslutades ändå. Ombyggnationen av Märsta station ansågs vara samhällsekonomiskt lönsam, men plockades ändå bort från den nationella planen. Kontentan är alltså att den påstådda samhällsekonomiska lönsamheten ändå inte är avgörande för ett projekts genomförande. Det som spelar roll är om någon vill betala. Betalningsviljan beror i sin tur på andra faktorer, t.ex. upplevd nytta och stark opinion.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av TKO »

Det händer inte varje dag - men just idag tror jag det ligger något i vad signaturen 'Enceladus' skriver.
Men jag tror också att det har en stor betydelse om vi uppvärderar den samhällsekonomiska kostnaden för CO2-utsläpp.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Diripsi »

Låter bra. Tänk om de kunde börja tänka samhällsekonomiskt när det gäller trafikering av befintlig infrastruktur och inte bara för investeringar i ny infrastruktur!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Ulrik Berggren »

Diripsi skrev:Låter bra. Tänk om de kunde börja tänka samhällsekonomiskt när det gäller trafikering av befintlig infrastruktur och inte bara för investeringar i ny infrastruktur!
Problemet är att det inte finns någon upparbetad metodik för att räkna på löpande driftskostnader. T ex funkar det beskärmade nyckeltalet NetoNuvärdeskvot inte alls för den typen av analyser...

Det känns som att detta kommer ganska lägligt, "som en tanke" med tanke på de senaste IPCC-rapporterna. <Ska bli intressant att följa omräkningarna! Typiskt att förbifarten sedan länge är igångsatt. Frågn är vad som händer med Tvärförbindelse Södertörn nu...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 11404
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Det känns som att detta kommer ganska lägligt, "som en tanke" med tanke på de senaste IPCC-rapporterna. <Ska bli intressant att följa omräkningarna! Typiskt att förbifarten sedan länge är igångsatt. Frågn är vad som händer med Tvärförbindelse Södertörn nu...
Förmodligen förändras inget alls. Under de senaste åren har ASEK skruvat upp restidsvärderingen för privata bilresor. En restidsminut med biltrafik värderas allt högre jämfört med tåg och buss.

Här är en annan viktig orsak till att satsningar på kollektivtrafiken brukar anses vara samhällsekonomiskt olönsamma:
Dagens industri skrev:Däremot räknar ASEK med en negativ dynamik på 30 procent för varje skattekrona som infrastrukturprojekten kostar. Om en bro kostar 1 miljard kronor att bygga räknas priset till 1,3 miljarder eftersom skatteuttaget på 1 miljard antas skada ekonomin med 300 miljoner kronor. Så räknar staten ingen annanstans. Men när man ska bygga är skatt nästan stöld, helt säkert något skadligt.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Det här borde innebära att många tidigare samhällsekonomiskt olönsamma kollektivtrafikprojekt helt plötsligt blir samhällsekonomiskt lönsamma. Men spelar det någon roll?

Samtliga projekt i både Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen ansågs vara samhällsekonomiskt olönsamma, men beslutades ändå. Ombyggnationen av Märsta station ansågs vara samhällsekonomiskt lönsam, men plockades ändå bort från den nationella planen. Kontentan är alltså att den påstådda samhällsekonomiska lönsamheten ändå inte är avgörande för ett projekts genomförande. Det som spelar roll är om någon vill betala. Betalningsviljan beror i sin tur på andra faktorer, t.ex. upplevd nytta och stark opinion.
Om man med upplevd nytta menar ett subjektivt begrepp från beslutsfattare som egentligen inte är intresserade av alternativen. För analysernas värde ligger ju främst i jämförelsen. Nu har vi ju istället fått en budgivningspolitik som går ut på att kunna förskottera pengar till staten och lova bostäder - samt då kommuner som vill öka på sin skuld lite för att få infrastrukturinvesteringen.

Men eftersom grunden ändå är restidsvinster är modellerna också rätt dåliga på att just hantera exempelvis trängsel i tågsystemen, medan en ny bilväg ger stora restidsvinster (där blir ju köer en tidsfaktor på ett annat sätt), så blir nyttan av ökad kapacitet i tågsystemen små i analyserna. Såvida man inte vill bygga helt nya sträckor - men då blir ju kostnaderna också extrema.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det känns som att detta kommer ganska lägligt, "som en tanke" med tanke på de senaste IPCC-rapporterna. <Ska bli intressant att följa omräkningarna! Typiskt att förbifarten sedan länge är igångsatt. Frågn är vad som händer med Tvärförbindelse Södertörn nu...
Förmodligen förändras inget alls. Under de senaste åren har ASEK skruvat upp restidsvärderingen för privata bilresor. En restidsminut med biltrafik värderas allt högre jämfört med tåg och buss.

Här är en annan viktig orsak till att satsningar på kollektivtrafiken brukar anses vara samhällsekonomiskt olönsamma:
Dagens industri skrev:Däremot räknar ASEK med en negativ dynamik på 30 procent för varje skattekrona som infrastrukturprojekten kostar. Om en bro kostar 1 miljard kronor att bygga räknas priset till 1,3 miljarder eftersom skatteuttaget på 1 miljard antas skada ekonomin med 300 miljoner kronor. Så räknar staten ingen annanstans. Men när man ska bygga är skatt nästan stöld, helt säkert något skadligt.
Jo, skattefaktor 2 har alltid varit omtvistat och är ju en modell att mäta vad pengarna alternativt hade kunnat bidra till. Teoretiskt behöver det inte vara fel - men man väljer också ofta att bortse från den. Det finns ju nämligen också en positiv skatteeffekt av investeringen. Om lösningen bidrar till minskade restider och denna tid leder till ökad produktion, så ökar också skatteintäkterna. Det senare går ju främst att hämta hem för tjänsteresor, men motiverar ju också ett bra trafikutbud under mellantrafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11404
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Det känns som att detta kommer ganska lägligt, "som en tanke" med tanke på de senaste IPCC-rapporterna. <Ska bli intressant att följa omräkningarna! Typiskt att förbifarten sedan länge är igångsatt. Frågn är vad som händer med Tvärförbindelse Södertörn nu...
Här är Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Södertörnsleden får drygt 13 miljarder kronor i förslaget, vilket innebär att leden i princip är fullt finansierad. Några nya järnvägssatsningar blir det däremot inte. De regionala järnvägarna är tydligen redan färdigbyggda - privatbilism är ju framtiden!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Sio »

Lars_L skrev: Jo, skattefaktor 2 har alltid varit omtvistat och är ju en modell att mäta vad pengarna alternativt hade kunnat bidra till. Teoretiskt behöver det inte vara fel - men man väljer också ofta att bortse från den. Det finns ju nämligen också en positiv skatteeffekt av investeringen. Om lösningen bidrar till minskade restider och denna tid leder till ökad produktion, så ökar också skatteintäkterna. Det senare går ju främst att hämta hem för tjänsteresor, men motiverar ju också ett bra trafikutbud under mellantrafiken.
Själv tycker jag man borde räkna med en skattefaktor på 0,572 eftersom staten av varje investerad miljard i snitt får tillbaka 428 miljoner i skatt.
Enceladus
Inlägg: 11404
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Koldioxidutsläpp blir 7 gånger dyrare i samhällsekonomin

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 01 oktober 2019 21:54
Ulrik Berggren skrev:Det känns som att detta kommer ganska lägligt, "som en tanke" med tanke på de senaste IPCC-rapporterna. <Ska bli intressant att följa omräkningarna! Typiskt att förbifarten sedan länge är igångsatt. Frågn är vad som händer med Tvärförbindelse Södertörn nu...
Förmodligen förändras inget alls. Under de senaste åren har ASEK skruvat upp restidsvärderingen för privata bilresor. En restidsminut med biltrafik värderas allt högre jämfört med tåg och buss.
Regeringen satsar på tvärförbindelse på Södertörn och ger Trafikverket i uppdrag att utreda landtransporter till och från Arlanda

Som väntat blir tvärförbindelsen mellan Huddinge och Haninge enbart för vägtrafik. Nu ska landtransporter till och från Arlanda utredas. Blir det ytterligare breddningar av E4:an måtro? Tåg är ju knappast ett alternativ med den absurda passagebiljetten och den i övrigt bristfälliga regionaltågstrafiken (avsaknad av gemensam taxa, genomgående tåg, jämn trafik, styv tidtabell och nattrafik - allt som Öresundståg har).
Skriv svar