Tvärbanan till Nacka?
Postat: lördag 08 juni 2019 20:23
Bakgrunden till denna tråd är följande inlägg:
Förslaget är att förlänga Tvärbanan till Nacka C via Saltsjöbanans spår. Saltsjöbanan planeras få 12-minuterstrafik, vilket innebär att Tvärbanan skulle kunna ha 4-minuterstrafik på samma spår. Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka. Det är önskvärt att kombinera denna förlängning med en länk mellan Älvsjö och Gullmarsplan, men förlängningen borde kunna ses som ett självständigt projekt som bär sina egna kostnader. En direktförbindelse mellan Nacka C och Årstaberg medför också stora nyttor. Det är möjligt att förlänga Tvärbanan vidare till Orminge, om inte tunnelbanan förlängs dit.
Med en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen. Enligt systembilden på sidan 31 planeras Nackabussarna ändå att kortas av till Nacka C. Stationen skulle skapa en bättre helhetslösning.
Både Söderort och Nacka har en relativt hög kollektivtrafikandel, men i stråket mellan Söderort och Nacka är det bilen som dominerar. Således borde det finnas en god potential för ökat kollektivtrafikresande.Enceladus skrev:Utredningsstudie stomlinje Söderort-Nacka (sidan 30)
Stockholms trafikplanering i ett nötskal.TF skrev:I nuläget finns ingen samlad planering för stomlinjen. Vissa delar trafikeras av, eller planeras för spårtrafik, medan andra trafikeras av buss.
Se även översikten på sidan 31. Spårväg Syd mellan Kungens kurva och Älvsjö. Buss mellan Älvsjö och Gullmarsplan. Tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla. Saltsjöbanan mellan Sickla och Järla. Slutligen buss mellan Järla och Orminge via Nacka. Bara fyra byten!
Inte konstigt att kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig. Tvärbanan skulle kunna sammankopplas med Saltsjöbanan redan idag. Det är dubbelspår nästan hela vägen till Järla. Sedan är det bara en kort bit till Nacka.TF skrev:I stomnätsplanen för Stockholms län konstateras att det finns ett behov av att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft mellan Nacka och södra Stockholm. Detta är ett stråk med en relativt omfattande biltrafik, samtidigt som kollektivtrafiken erbjuder en förhållandevis låg tillgänglighet.
Förslaget är att förlänga Tvärbanan till Nacka C via Saltsjöbanans spår. Saltsjöbanan planeras få 12-minuterstrafik, vilket innebär att Tvärbanan skulle kunna ha 4-minuterstrafik på samma spår. Dubbelspåret behöver förlängas till Sickla, men det är en ganska kort sträcka. Det är önskvärt att kombinera denna förlängning med en länk mellan Älvsjö och Gullmarsplan, men förlängningen borde kunna ses som ett självständigt projekt som bär sina egna kostnader. En direktförbindelse mellan Nacka C och Årstaberg medför också stora nyttor. Det är möjligt att förlänga Tvärbanan vidare till Orminge, om inte tunnelbanan förlängs dit.
Med en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen. Enligt systembilden på sidan 31 planeras Nackabussarna ändå att kortas av till Nacka C. Stationen skulle skapa en bättre helhetslösning.