Sida 2 av 3

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 23 maj 2022 18:34
av Harald
Slingan vid Nymånegatan är hål i huvudet. Man hade en välplacerad vändslinga med bekvämt byte till ersättningsbussar vid Bellevue. Den tog man bort p.g.a. en stadsplanerarnyck och ersatte med Nymånegatan där man har lång väg och nivåskillnad till busshållplatserna. Dessutom är den byggd så att det inte går att få 45 m rak plattform i slingan. Man kan dra in Nymånegatan och låta Beväringsgatan vara sista hållplats för vändande vagnar. Ersättningsbussar får köras från Bellevue.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: tisdag 24 maj 2022 15:31
av hej
Ättehögsgatan ligger visserligen nära Munkebäckstorget men i dagsläget så är den inte så enkel att ta sig till för de som idag utnyttjar hållplats Ättehögsgatan. Det krävs rejäl ombyggnad och nybyggnad av gångvägar inom området för att dra in Ättehögsgatan.

Ringön är ett starkt växande eventområde och den närmsta hållplatsen kvälls- och helgtid är Frihamnen.

Däremot borde man kunna slå ihop Mariaplan, Sannaplan och Ostindiegatan till en ny hållplats Älvsborgsplan.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: torsdag 15 september 2022 17:57
av Lemanic
För att komma tillbaka till Klintens Väg tycker jag att vi borde färdigställa Kungsladugårdstriangeln och rycka upp spåren på Godhemsgatan. Då kan vi anlägga nya hållplatser i nya lägen som blir bra helt enkelt.

Då kan vi ersätta både Fjällgatan och Majvallen med en hållplats mittemellan och sedan lägga en hållplats strax innan spåret delar på sig vid Ekedalsgatan 24.

Detta gör det möjligt att också ersätta hållplatserna Godhemsgatan och Klintens Väg med hållplats Ståthållaregatan.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: lördag 17 september 2022 10:10
av Hechtwagen
wax skrev: söndag 14 april 2019 17:20 Hej,

Vilka hållplatser tycker ni är dom mest onödiga i Göteborg? Vilka kliver det nästan aldrig på någon eller går av vid, och vilka bör slopas?

Dom gångerna som jag har varit i Göteborg och åkt med linje 11 så tycks Hinsholmen inte vara en särskilt populär hållplats. Eller har jag fel?

Tacksam för svar. :wink:
Ha det bra, allihopa!

//Wax.
SKF, den måste ha tappat över 90% av trafikanterna sedan 40-talet.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: lördag 17 september 2022 10:38
av Harald
Hechtwagen skrev: lördag 17 september 2022 10:10 SKF, den måste ha tappat över 90% av trafikanterna sedan 40-talet.
Du förbiser att det nu finns annan verksamhet i SKF:s lokaler och att det ligger ett stort bostadsområde på andra sidan av Artillerigatan.
Lemanic skrev: torsdag 15 september 2022 17:57 För att komma tillbaka till Klintens Väg tycker jag att vi borde färdigställa Kungsladugårdstriangeln och rycka upp spåren på Godhemsgatan. Då kan vi anlägga nya hållplatser i nya lägen som blir bra helt enkelt.

Då kan vi ersätta både Fjällgatan och Majvallen med en hållplats mittemellan och sedan lägga en hållplats strax innan spåret delar på sig vid Ekedalsgatan 24.
Med att "färdigställa Kunsgalsugårdstriangeln" antar jag att du menar att bygga spår direkt mellan Ekedal och Mariaplan. Detta har det räknats på och det kostar mer än det smakar, d.v.s. det finns ingen samhällsekonomisk vinst.

Man kan inte bara se på avstånd längs linjen när man bedömer var hållplatser ska ligga. Man måste även se på hur bebyggelse och gångvägar ser ut på sidorna. Gör man det så ser man att det är olämpligt att ta bort Fjällgatan. Däremot så borde Majvallen flyttas tillbaka till det gamla läget vid Såggatan. Det skulle förbättra för boende på Såggatan och Paternostergatan. Den flyttades till det nuvarande läget när Dahlströmsgatan drogs in, men man kan lika gärna gå till Fjällgatan om man kommer från Dahlströmsgatan.

Mariaplan, Sannaplan och Ostindiegatan borde dras in och ersättas av hållplatser vid Älvsborgsplan.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: lördag 24 september 2022 1:09
av roggek
wax skrev: söndag 14 april 2019 17:20 Hej,

Vilka hållplatser tycker ni är dom mest onödiga i Göteborg?
Tacksam för svar. :wink:
Ha det bra, allihopa!

//Wax.
Brunnsparken

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: lördag 24 september 2022 17:06
av Nils Carl Aspenberg
Det finnes ingen unødvendige sporvognsholdeplasser verken i Gøteborg eller andre steder Norden. Alle holdeplasser har personer som bor eller jobber i nærheten. Når holdeplasser blir lagt ned, så mister man passasjerer. Vi kjører sporvogn og ikke airportexpress. Selv hadde jeg jobb på Volvat i Oslo. Da T-banen skulle få lengre tog ble det for dyrt å forlenge plattformene, så Volvat ble lagt ned. Da ble det bil til jobb for meg.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: fredag 30 september 2022 8:12
av 2763
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 24 september 2022 17:06 Det finnes ingen unødvendige sporvognsholdeplasser verken i Gøteborg eller andre steder Norden. Alle holdeplasser har personer som bor eller jobber i nærheten. Når holdeplasser blir lagt ned, så mister man passasjerer. Vi kjører sporvogn og ikke airportexpress. Selv hadde jeg jobb på Volvat i Oslo. Da T-banen skulle få lengre tog ble det for dyrt å forlenge plattformene, så Volvat ble lagt ned. Da ble det bil til jobb for meg.
Märkligt resonemang!

Var hållplatser gör mest nytta är något man hela tiden behöver värdera. Jag kan väl ge dig att det inte helt säkert var rätt att stänga Volvat, men titta på exemplet på andra sidan Majorstua - Valkyrie Plass som på grund av att tunneltaket rasade in hamnade en dryg tåglängd (med moderna tåg) in i tunneln i stället för halvvägs vid Homansbyen. Att stänga Valkyrie Plass var rätt - att bygga nytt vid Homansbyen borde vara en prioritet.

På samma sätt har vi i Göteborg fortlöpande ändrat hållplatser, tittat på hur folk rör sig i området och anpassat hållplatserna efter staden (något lättare i gatumiljö än vad motsvarande operation är i Fellestunnelen).

Det finns lösningar i Göteborg som är, eller ser suboptimerade ut. De värderas och förändringar sker - men, det får inte ske på ett sätt som gör det svårare att ta vagnen.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: fredag 30 september 2022 18:26
av BSB101
Visst finns det i princip alltid personer som förlorar på en nedläggning men i andra vågskålen finns personer som vinner på en nedläggning. Dessa grupper måste vägas emot varandra och då kan det definitivt bli så att en nedläggning är motiverad. Lägg därtill att kollektivtrafiken lever i symbios med övriga samhället och därmed måste följa med i samhällsförändringar. Platser ändrar användning, saker läggs ner eller rivs och då måste kollektivtrafiken givetvis anpassa sig.

Förlängning av plattformar innebär i sig högre kapacitet vilket är till gagn för flertalet även om någon enstaka hållplats måste läggas ner.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: tisdag 04 oktober 2022 22:04
av KurtL
Om man ser på kartor från när spårvägen kom till så ligger det nästan alltid en eller två hållplatser mellan dagens, så utvecklingen har varit tydlig, snabbare resor till priset av längre gångavstånd. Sannolikt en effekt också av att staden vuxit och resorna blivit längre och att konkurrensen från bilen är stark. Utvecklingen lär gå vidare, men det är viktigt att arbeta med helhetssyn.
/Kurt

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: onsdag 05 oktober 2022 7:43
av Harald
Förr var hastigheten lägre, d.v.s. tidsförlusten på inbromsning och acceleration var mindre. Vagnarna var mindre så det var inte så många på- och avstigande vid varje hållplats. Man körde med öppna dörrar så ingen tid gick åt till öppning och stängning av dörrar. Därför kunde man ha tätt mellan hållplatserna.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: fredag 07 oktober 2022 12:47
av X12
Harald skrev: onsdag 05 oktober 2022 7:43 Förr var hastigheten lägre, d.v.s. tidsförlusten på inbromsning och acceleration var mindre.
Jag har tänkt på det här, hur fort man körde förr jämfört hur fort det går idag. Nu är jag inte insatt i Göteborg, men i Norrköping har körtiden förlängts de senaste decennierna samtidigt som hållplatser lagts ned.

Körtiden mellan Fridvalla-Klingsberg enligt 1988 års tidtabell var 27 minuter och då passerades 28 mellanliggande hållplatser.

Körtiden mellan Fridvalla-Ljura C (samma längd) tar år 2022 istället 34 minuter trots att antalet mellanliggande hållplatser minskat till 19 st.

25% längre körtid trots att 32% av hållplatserna försvunnit.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: fredag 07 oktober 2022 15:26
av daniel_s
Spårvagnarna i Norrköping har väl aldrig gått fort, det är nog hållplatsuppehållen som tar längre tid idag.

Jag antar att en förklaring är att resandet har ökat, sen tar ju en M06 dubbelt så mycket passagerare på samma antal dörrar som en M67. M06 har dessutom extremt långsamma dörrar, det var en pina när dessa gick i Stockholm. På vagnarna 1-6 som levererades till Stockholm tog man bort fördröjningen och då gick allt mycket bättre.

Ytterligare en orsak kan kanske vara att tidtabellen i Norrköping gjorts om för att öka punktligheten. Förr vill jag minnas att spårvagnarna undantagslöst var försenade.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: torsdag 13 oktober 2022 2:22
av Nils Carl Aspenberg
Valkyrie plass ble opprettet etter et ras og lå 200 meter fra Majorstuen. Homansbyen hadde vært bra å ha, men den vil aldri bli bygd. Byggingen av tunnelen Majorstuen-Nationaltheatret gjorde at mange bygninger langs tunnelen fikk store skader og flere bygninger måtte rives. Resultatet var at AS HKB i 1933 ikke kunne betale erstatningene og bolaget gikk konkurs. Ved å bygge en stasjon i Homansbyen graver man opp gamle problemer, og man vet ikke hvor man vil ende. Stasjonen var en del av Ringbane-prosjektet, men ble tatt ut fordi man ikke ville grave opp igjen gamle problemer, slik at man kanskje ville få en ny "Hallandsås" med en kostnad på et større milliardbeløp.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 17 oktober 2022 20:32
av danneh
Angående onödiga hållplatser så hittade jag denna, https://www.vasttrafik.se/globalassets/ ... latser.pdf.

10-15 hållplatser på två linjer måste ju bli en del…

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 17 oktober 2022 21:41
av Harald
På linje 11 kan man:
Dra in Januarigatan som tillkom när Aprilgatan blev utan ordinarie trafik, vilket den inte är längre.
Dra in Nymånegatan
Dra in Grönsakstorget
Flytta tillbaka Majvallen till korsningen med Såggatan och dra in Ekedal
Slå ihop Mariaplan och Sannaplan (och Ostindiegatan) till Älvsborgsplan
Flytta Tranered till korsningen med Krokebacksgatan och dra in Hagen

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 17 oktober 2022 21:44
av KurtL
Upplysningsvis har de två linjerna cirka 70 hållplatser tillsammans. De har dessutom inte några gemensamma hållplatser, tror jag i alla fall. Så det finns lite att jobba med.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 17 oktober 2022 23:02
av Harald
Ett problem är att stadsdelarna från 1950- och 1960-talen är så oflexibla. Hela trafiksystemet inklusive gångvägar och hållplatslägen är byggt för att passa den tidens normer och är svårt att ändra på. Rutnätsstaden är mycket mera flexibel eftersom den är modulärt uppbyggd.

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: måndag 17 oktober 2022 23:27
av daniel_s
Skönt att det finns någonting som inte är så lätt att förvanska!

Re: Vilka spårvagnshållplatser är onödigast i Göteborg?

Postat: tisdag 18 oktober 2022 1:41
av danneh
På linje 11 är ju Roddföreningen ganska självklar, och det kanske även Ekedal är med tanke på närheten till Godhemsgatan.

På linje 5 tänker jag direkt på Bäckeliden, Sanatoriegatan och Ättehögsgatan. Finns det någon hållplats på Hisingen som skulle kunna vara aktuell?