Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det finns inte så många onödiga hållplatser kvar, för de flesta är redan indragna. Man får ju också se på hur långt det är till andra hållplatser. Hinsholmen har nog en hel del resande på vardagarna och det är långt till andra hållplatser. Onödigast är nog Klintens väg, inte många resande och nära till både Högsbogatan och Godhemsgatan. Frihamnen har väl inte heller så många resande. Ättehögsgatan kan väl också diskuteras.
Mina kandidater är ungefär som Haralds: Ättehögsgatan och Härlanda, Klintens väg, vagnhallen Majorna eller Ostindiegatan, någon av Kviberg, Beväringsgatan och Nymånegatan. Sedan kanske man kan kolla på resandet, men oftast är det ju hållplatser som ligger tätt som är intressanta att gallra bort eller ersätta med en ny mellan de gamla. Frihamnen kommer nog att försvinna, den är extremt dåligt handikappanpassad och nu finns ju busstrafik till Frihamnsporten.
/Kurt
Ja, Klintens väg, Härlanda och Frihamnen är det inte så många som går på vid. Klintens väg bör slopas tycker jag - det är den ödsligaste hållplatsen i Göteborg.
Annars så kan man väl slopa Sannaplan eller Sandarna som ligger nära varandra. Vilken utav dom två har mera passagerare?
Ekedal och Godhemsgatan ligger också väldigt, väldigt nära varandra, eller hur ???
Är inte Lana och Lackarebäck också väldigt tomma hållplatser med få resande, förutom att det finns en vändslinga vid Lana?
Ja, Klintens väg, Härlanda och Frihamnen är det inte så många som går på vid. Klintens väg bör slopas tycker jag - det är den ödsligaste hållplatsen i Göteborg.
Annars så kan man väl slopa Sannaplan eller Sandarna som ligger nära varandra. Vilken utav dom två har mera passagerare?
Ekedal och Godhemsgatan ligger också väldigt, väldigt nära varandra, eller hur ???
Är inte Lana och Lackarebäck också väldigt tomma hållplatser med få resande, förutom att det finns en vändslinga vid Lana?
På tal om hållplatser; vilken av Västtrafiks hållplatsröster gillar ni bättre, den här syntetiska kvinnorösten som är nu eller den förra rösten med Göteborgsdialekt (Martin Krantz var det tror jag) ?
Jag skulle nog säga att de hållplatser jag inte använder är onödiga. De tillför ju ingen som helst nytta för mitt resande.
Men för de som använder respektive hållplats så är de ju inte onödiga, ty hade de varit det så skulle de inte använda dem...
Odd skrev:Jag skulle nog säga att de hållplatser jag inte använder är onödiga. De tillför ju ingen som helst nytta för mitt resande.
Men för de som använder respektive hållplats så är de ju inte onödiga, ty hade de varit det så skulle de inte använda dem...
Lackarebäck: När jag för länge sedan (1970-talet) arbetade i området var det många resenärer vid denna hållplats - stora arbetsplatser t ex Ericsson i närheten. En del företag i området kanske avvecklats sedan dess men andra har väl kommit istället?
Beväringsgatan fanns inte från början; kom till efter att de två jättestora "Kvibergshusen" byggts i början av 1960-talet och invånarna där klagat över långt gångavstånd till närmaste hållplats. Det var då tal om att istället dra in hållplatsen Almanacksvägen (nuvarande Nymånegatan) som hade extremt få resenärer, men det var väl då redan bestämt att området i dalen vid Nymånegatan skulle bebyggas och så fick hållplatsen vara kvar.
Ättehögsgatan ligger mycket nära Munkebäckstorget och en kort tid på 1980-talet var hållplatsen indragen, men det blev väl alltför stora protester från lokalbefolkningen och så återuppstod hållplatsen.
Hinsholmen: Som nämnts i annat inlägg är det ganska långt avstånd till intilliggande hållplatser. Tidigare fanns två andra hållplatser i området (Johannelund och Gamla vägen) som det var helt befogat att dra in.
Överhuvudtaget har det sedan 1960-talet dragits in många hållplatser - till fördel för resenärskollektivet även om några trafikanter fått lite längre gångavstånd.
gek skrev:Lackarebäck: När jag för länge sedan (1970-talet) arbetade i området var det många resenärer vid denna hållplats - stora arbetsplatser t ex Ericsson i närheten. En del företag i området kanske avvecklats sedan dess men andra har väl kommit istället?
Javisst, hade t o m själv ett ärende där häromdagen och var inte precis ensam att kliva av resp på!
(Men är man verkligen i Göteborg när gatan som hållplatsen ligger i heter "Göteborgsvägen"?)
daniel_s skrev: (Men är man verkligen i Göteborg när gatan som hållplatsen ligger i heter "Göteborgsvägen"?)
Nej, kanske borde det ha startats en speciell tråd om eventuellt onödiga spårvagnshållplatser i Mölndal Men jag tror inte att det längre finns några sådana efter de hållplatsindragningar som gjordes runt 1970; Sörgården, Lugnet, Knarrhögsgatan samt 2002 Tempelgatan.
vetendel skrev:Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Snarare perifer väl. Frihamnsområdet ligger ju på ena sidan av hållplatsen. På andra sidan ligger en bangård och snart en vagnhall.
Jag tänkte mest på nuvarande hållplats. När väl Frihamnen byggs ut skapas ju en ny hållplats, som får en modernare utformning, då är den ju inte onödig längre. Men Frihamnens utbyggnad är en långdragen historia med pågående omtag. Däremot kommer Trafikkontoret nu att studera hur spårvägen Frihamnen-Lindholmen ska genomföras.
/Kurt
vetendel skrev:Beträffande hållplatsen Frihamnen kommer den att bli en central hållplats i den nya stadsdel som planeras i Frihamnsområdet.
Snarare perifer väl. Frihamnsområdet ligger ju på ena sidan av hållplatsen. På andra sidan ligger en bangård och snart en vagnhall.
Ja, den nya centrala hållplatsen i Frihamnsområdet blir väl Jubileumsplatsen? Fast den blir nog inte klar till 300-årsjubileet... Däremot bli det väl någon sorts byteshållplats vid förgreningen mellan Lindholmsbanan och Hisingsbanan
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
KurtL skrev: ↑söndag 14 april 2019 18:05
Mina kandidater är ungefär som Haralds: Ättehögsgatan och Härlanda, Klintens väg, vagnhallen Majorna eller Ostindiegatan, någon av Kviberg, Beväringsgatan och Nymånegatan. Sedan kanske man kan kolla på resandet, men oftast är det ju hållplatser som ligger tätt som är intressanta att gallra bort eller ersätta med en ny mellan de gamla. Frihamnen kommer nog att försvinna, den är extremt dåligt handikappanpassad och nu finns ju busstrafik till Frihamnsporten.
/Kurt
I så fall Kviberg eller Beväringsgatan, för att Nymånegatan har väl en vändslinga?
Både Kviberg och Beväringsgatan har hyfsat mycket resandeutbyte, då det är många som sportar som tar vagnen dit.
Om de inte ska till studentbostäderna.
Och det verkar vara ca 50/50 av de som kliver av vid Beväringsgatan om de går in på gamla regementsområdet eller går till bostadshusen på andra sidan spåren. Ännu är de nybyggda husen inte färdiga att flytta in i. Så det kommer komma än mer boende till Beväringsgatan.
Nymånegatan ser inte jag att det är stort resandeutbyte på. Trafikmätning kanske visar annat?
Förutom då man blir avslängd för att vagnen är sen, och ska vända där. (men uppenbarligen inte passagerarna, för dom får snällt vänta på näst-nästa vagn (så har jag fått kräkas lite också))
Hållplatsen saknar dessutom väderskydd.
wax skrev: ↑måndag 23 maj 2022 14:53
I så fall Kviberg eller Beväringsgatan, för att Nymånegatan har väl en vändslinga?
Hållplatsen Beväringsgatan kom till flera år efter att spårvägssträckan öppnats. Det var boende i de nya gigantiska husen som protesterat mot långa gångvägar. Det var nog redan då aktuellt att lägga ner den hållplats som numera heter Nymånegatan. Sedan har det emellertid successivt kommit till bebyggelse i närområdet, bland annat vid den nyanlagda gatan Nymånegatan. Alltnog, hållplatsen Nymånegatan skulle nog kunna slopas, det är bara drygt 300 meter gångavstånd till hållplats Beväringsgatan. Men det kan vara en fördel att en försenad vagn, som skall vända vid Nymånegatan, kan köra in i slingan och släppa av passagerarna utan att hindra efterföljande vagn - förmodligen också försenad.