Längst avstånd mellan två stationer i tunnel Sthlms t-bana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Längst avstånd mellan två stationer i tunnel Sthlms t-bana?

Inlägg av M224 »

Hej,

mellan vilka två stationer under jord är det längst avstånd? Jag gissar på att dessa sträckor är bra kandidater:

1) Masmo - Vårby gård
2) Tekniska högskolan - Universitet
Enceladus

Re: Längst avstånd mellan två stationer i tunnel Sthlms t-ba

Inlägg av Enceladus »

Det längsta avståndet "mellan två stationer i tunnel" är cirka 14 km på sträckan mellan stationerna Hjulsta och Kungsträdgården. :roll:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:Det längsta avståndet "mellan två stationer i tunnel" är cirka 14 km på sträckan mellan stationerna Hjulsta och Kungsträdgården. :roll:
Nu var det inte det jag ville veta utan två stationer som ligger efter varandra. Jag vet inte om jag var otydlig eller om det är som vanligt att man får god dag ytskaft svar. :|
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:Det längsta avståndet "mellan två stationer i tunnel" är cirka 14 km på sträckan mellan stationerna Hjulsta och Kungsträdgården. :roll:
Nu var det inte det jag ville veta utan två stationer som ligger efter varandra. Jag vet inte om jag var otydlig eller om det är som vanligt att man får god dag ytskaft svar. :|
Jag svarade bara på frågan. :(

Avståndet mellan Tekniska högskolan och Universitet är cirka 2,3 km. Avståndet mellan Masmo och Vårby gård är cirka 1,9 km. Wikipedia har en fin linjekarta. :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enligt den samlade expertisen på detta forum är den längsta tunnelsträckan mellan två stationer sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet.
Om inget ändrats sen tråden Extremer i Stockholms T-bana var aktuell!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:... Wikipedia har en fin linjekarta. :wink:
Jag hittade ett fel på den sidan. "Tunnelbanelinjen mellan Fruängen och Mörby centrum och omvänt hette från början linje 24, men bytte nummer till 14 omkring 2001." stämmer inte. 24:an vände vid Telefonplan. Var väl en "rusningslinje"?

Någon har påpekat det på diskussionssidan redan 2012.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Tack för alla svar. :)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

M224 skrev:... Nu var det inte det jag ville veta utan två stationer som ligger efter varandra. Jag vet inte om jag var otydlig eller om det är som vanligt att man får god dag ytskaft svar. :|
Det är inte så himla lätt för alla att förstå vad som avses i en fråga. Även om tolkningen naturligtvis inte går att punktera så är det väl helt enkelt så att bokstavstroende ofta tolkar frågor på annat sätt än vi andra.

Som tex denna:
[programmerarhumor]
Hustrun till en programmerare säger till sin man att gå till affären och köpa en liter mjölk. "Om de har ägg, köp 6."
Mannen kommer hem med 6 liter mjölk.
[/programmerarhumor]
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

M224 skrev:
Alla utom den som vill vara lustig förstår att det är avståndet mellan närliggande stationer som efterfrågas...

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Men som forumskribent måste man ta i beaktande att Ordmärkarnas riksförbund alltid är på och lusläser alla inlägg för att se om det finns en minsta gnutta till embryo för att kunna smaska till med replik, med eller utan humor. För att inte tala om rättstavaralliansen som även de ligger på och påpekar, direkt efter publicering, att ett ord är felstavat eller att det saknas andra grammatiska mojänger som de anser ingår i det normala sättet att utrycka sig i skrift...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Enligt den samlade expertisen på detta forum är den längsta tunnelsträckan mellan två stationer sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet.
Om inget ändrats sen tråden Extremer i Stockholms T-bana var aktuell!
Dock har vi ju en nedlagd linje mellan Hallonbergen-Rinkeby som är mycket lång. Eftersom banan faktiskt ligger kvar den vägen och det faktiskt går att köra ett tåg så kan man ju undra över hur lång den är.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Stefan Widén skrev:Men som forumskribent måste man ta i beaktande att Ordmärkarnas riksförbund alltid är på och lusläser alla inlägg för att se om det finns en minsta gnutta till embryo för att kunna smaska till med replik, med eller utan humor. För att inte tala om rättstavaralliansen som även de ligger på och påpekar, direkt efter publicering, att ett ord är felstavat eller att det saknas andra grammatiska mojänger som de anser ingår i det normala sättet att utrycka sig i skrift...
Stefan
Ja inte blir man glad av sådana repliker. En stor skillnad mellan människa kontra datorer och slika självtänkande mojänger är att vi har fantasi och intuition. Även om det felstavat, grammatikfel eller något syftfel så förmår vi att tolka ut ett meddelande på det sätt som skribenten troligen avsett från början. Och hade nu herr Enceladus verkligen velat ge ett korrekt svar så hade väl han(hon?) tagit reda på att Kungsträdgården-Hjulsta är 15,1km ,inte ca 14 det är för stor skillnad för att godkännas.
Jag föreslår annars Hallonbergen-Rinkeby, väl medveten om att det inte längre är reguljär persontrafik där men bansträckan finns.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

Ni har alla fel.

Den längsta distansen mellan två stationer inom Stockholms tunnelbana är mellan Hallonbergen och Kista (ganska överlägset).

Nu kanske frågan var "i tunnel" men jag tror kanske att denna sträcka borde nämnas även om den inte helt är i tunnel eftersom den faktiskt är det längsta avståndet mellan två stationer inom Stockholms tunnelbana. Är det någon som vet hur långt det är i km?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SouthernCross88au skrev:Ni har alla fel.

Den längsta distansen mellan två stationer inom Stockholms tunnelbana är mellan Hallonbergen och Kista (ganska överlägset).

Nu kanske frågan var "i tunnel" men jag tror kanske att denna sträcka borde nämnas även om den inte helt är i tunnel eftersom den faktiskt är det längsta avståndet mellan två stationer inom Stockholms tunnelbana. Är det någon som vet hur långt det är i km?
Från tråden Extremer i Stockholms T-bana: "Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km - Hallonbergen och Kista".
(Då räknar man tydligen inte Kymlinge som station.)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
Jag hittade ett fel på den sidan. "Tunnelbanelinjen mellan Fruängen och Mörby centrum och omvänt hette från början linje 24, men bytte nummer till 14 omkring 2001." stämmer inte. 24:an vände vid Telefonplan. Var väl en "rusningslinje"?

Exakt! Och det var 14 Ropsten-Fruängen och 13 Norsborg -
M Ö R B Y som gällde "i alla år" någon linje Mörby Centrum - Fruängen fanns inte!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:

Exakt! Och det var 14 Ropsten-Fruängen och 13 Norsborg -
M Ö R B Y som gällde "i alla år" någon linje Mörby Centrum - Fruängen fanns inte!
Nja, det har väl varierat under åren. Däremot har väl aldrig linje 24 passerat förbi Telefonplan söder ut i normal trafik. Tror jag inte i alla fall.

Ett tag försökte man ju köra vartannat tåg från Fruängen till Ropsten och vartannat till Mörby. Likadant med tågen från Norsborg. Då hade man linjenummer 13, 14, 23 och 24. Mins inte exakt, men jag tror att om första siffran på ett norrgående tåg var 1 så gick tåget mot Ropsten, var det 2 så gick det mot Mörby. Sista siffran talade om vart södergående tåg gick. 3 var väl Norsborg och 4 var Fruängen. (Rätta mig om jag har fel.) Detta infördes med buller och bång, och avskaffades ganska snart. Det var väl i detta sammanhang man gjorde om sidoskyltarna så att det blev lätta att ändra. (Alla skyltar i en bunt med ringar, så man kunde rulla runt dem. Tidigare hade man fått tagit ner skyltarna och hänga upp andra.)

Men innan dess gick ju linje 15 Sätra - Mörby, och i rusningstid gick linje 24 Telefonplan - Mörby (eller var det bara till Tekniska högskolan?). Vart linje 13 och 14 tog vägen i norrgående riktning kommer jag inte ihåg säkert, men tror att båda linjerna faktiskt gick till Ropsten. Alltså utanför rusningstiden gick det två tåg till Ropsten och ett till Mörby per 10 eller 12 minuter.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Nja, det har väl varierat under åren. Däremot har väl aldrig linje 24 passerat förbi Telefonplan söder ut i normal trafik. Tror jag inte i alla fall.
Jodå. 1988-2004 gjorde den det. Inte som heldagslinje under hela den perioden, men efter ca 1998 i alla fall (dessförinnan var det 14 och 23 som var heldagslinjerna sedan 10-minuterstrafikens återinförande). 2004 bytte 24 helt enkelt nummer till 14, utan att tidtabellen ändrades.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nu har vi spårat ur, men låt oss ändå göra en liten genomgång.
När t-banan till Ropsten invigdes 1967 så var det linje 14 och 24 som gick till Ropsten. 13 och 23 vände vid Östermalmstorg. 23 och 24 var rusningslinjer som gick till Sätra respektive Telefonplan.
Efter några år ändrade man det till att 13 och 14 gick till Ropsten och 23 och 24 vände vid Östermalmstorg.
1973 bytte linje 23 nummer till 15 och blev heldagslinje. 15 och 24 gick till Tekniska Högskolan, och senare förlängdes linje 15 först till Universitetet och senare till Mörby centrum.
Så såg det sedan ut i många år, ända tills någon på Tegnérgatan 2 fick ett utbrott av kreativitet. Linjer som började på 1, alltså 13, 14 och 15, gick till Ropsten. Började numret på 2, dvs 23, 24 och 25, gick till Mörby centrum. 13 och 23 gick till Norsborg, 14 och 24 till Fruängen och 15 och 25 till Sätra eller Alby (varierande). 13, 14, 23 och 24 var heldagslinjer.
När verkligheten så småningom kom ikapp kreativiteten så blev bara 14 och 23 kvar, senare utbytta mot 13 och 24 och där 24 senare bytt nummer till 14. Och så är vi nästan tillbaka där vi började...

Här har jag inte tagit upp snabbtåg och inte heller gått igenom alla steg i förlängningarna mot Norsborg eftersom mitt fokus varit på linjeföringen i norr.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Nja, det har väl varierat under åren. Däremot har väl aldrig linje 24 passerat förbi Telefonplan söder ut i normal trafik. Tror jag inte i alla fall.

Ett tag försökte man ju köra vartannat tåg från Fruängen till Ropsten och vartannat till Mörby. Likadant med tågen från Norsborg. Då hade man linjenummer 13, 14, 23 och 24. Mins inte exakt, men jag tror att om första siffran på ett norrgående tåg var 1 så gick tåget mot Ropsten, var det 2 så gick det mot Mörby. Sista siffran talade om vart södergående tåg gick. 3 var väl Norsborg och 4 var Fruängen. (Rätta mig om jag har fel.) Detta infördes med buller och bång, och avskaffades ganska snart. Det var väl i detta sammanhang man gjorde om sidoskyltarna så att det blev lätta att ändra. (Alla skyltar i en bunt med ringar, så man kunde rulla runt dem. Tidigare hade man fått tagit ner skyltarna och hänga upp andra.)

Men innan dess gick ju linje 15 Sätra - Mörby, och i rusningstid gick linje 24 Telefonplan - Mörby (eller var det bara till Tekniska högskolan?). Vart linje 13 och 14 tog vägen i norrgående riktning kommer jag inte ihåg säkert, men tror att båda linjerna faktiskt gick till Ropsten. Alltså utanför rusningstiden gick det två tåg till Ropsten och ett till Mörby per 10 eller 12 minuter.
I det här inlägget talade jag mot mig själv. Först säger jag att linje 24 inte gått förbi Telefonplan och sedan att den gått mellan Fruängen och Mörby. :oops: :roll:
Jag borde skrivit att den aldrig gått söder om Telefonplan före det att man införde den stora ändringen med direktlinjer från båda norra ändstationerna till båda de södra, och tvärtom.

Och sedan linjenumren nästan slutade ha betydelse och SL koncentrerad sig på slutdestinationerna så har jag inte haft så stor koll på linjenumren.
Hur som helst, Wikipediatexten var väl inte helt korrekt utan mer korrekt på den tillhörande diskussionssidan.
Skriv svar