Staden hade från början, mellan 1881 och 1901, en hästspårväg som var normalspårig. År 1895 öppnades den första sträckan av den elektriska spårvägen som är meterspårig. På den här tiden var staden en del av Tyskland. Det fortsatte den att vara fram till 1945 då området kom under Sovjetunionens makt. Spårvägen, som tillika med staden skadades svårt i kriget, började återuppbyggas nästan direkt och 1946 återöppnades den första delen av nätet. Efter detta växte spårvägen liksom stadens befolkning. Från början efter kriget användes renoverade gamla vagnar från före kriget. Senare under sovjettiden köptes vagnar av typerna Gotha T57, Tatra T4SU och Tatra KT4SU. Efter att Sovjetunionen löstes upp 1991 blev Kaliningrad en del av dagens Ryssland. Därefter har begagnade Tatra T4D, Tatra KT4D och Duewag GT6 köpts från Tyskland. År 2012 tillkom en ny Pesa 121NaK. Nätet började krympa 1999 då linje 7 lades ned. Under 2000-talet fortsatte nedläggningarna och drabbade ytterligare åtta linjer.
Idag trafikeras spårvägen uteslutande av Tatra KT4SU- och KT4D-vagnar. En Tatra T4D och Pesavagnen finns kvar men de används inte i ordinarie trafik. Det finns även ett antal verkvagnar. Ganska långa sträckor utan linjetrafik finns kvar och används bl.a. för att nå vagnhallen som inte ligger vid linjesträckningen.

Först en karta av den kvarvarande linjen.
En karta som också innehåller de delar av nätet som finns kvar och kan användas men saknar linjetrafik finns här: http://transphoto.ru/photo/04/71/57/471576.jpg.

Vi börjar vid den nordvästliga ändpunkten för linje 5, ul. Bassejnaja, där KT4SU 433 ankommer efter ett varv på linje 5.

Vi stiger ombord och tittar på inredningen i denna vagn som byggdes 1992.

Linjen går först längs pr. Mira där vi ser KT4SU 435

Sedan följer en lång raksträcka genom en allé vid namn Festivalnaja, här KT4D 612 på den sträckan.

Vid hållplatsen ul. Lejtenanta Janalova gör linjen en högersväng ut på Sovjetskij pr. Här KT4SU 439 vid hållplatsen ul. Lejtenanta Janalova påväg mot ul. Bassejnaja.

I Sovjetskij pr. går spårvägen i mittläge i gatan, här KT4SU 411 vid hållplatsen ul. Narvskaja.

Efter en sträcka nås vad som kan kallas stadens kärna med Segertorget och den norra järnvägsstationen. Linjen följer sedan ul. Chernjahovskogo till pl. Vasilevskogo där KT4SU 433 passerar genom rondellen. Mitt i rondellen står även en staty av Alexander Nevskij.

En längre sträcka med spårvägen i mittläge av vägen med egna körfält följer. Här KT4SU 432 vid hållplatsen al. 9 Aprelja.

KT4D 601 på samma plats, denna vagn kommer från Cottbus där den hade nummer 7.

Efter en nedförsbacke och en högersväng följer ett avsnitt längs Moskovskij pr. därpå en vänstersväng för att komma ut på Derevjannijbron. Här en bild på KT4SU 415 från den senare kurvan med stadens katedral i bakgrunden.

En bild till från samma kurva men åt andra hållet. Här med KT4SU 420.

På andra sidan Derevjannijbron passeras en nybyggd del av staden som är uppförd i gammal stil och kallas för fiskebyn. Här KT4SU 432 strax efter fiskebyn vid hållplatsen nab. Veteranov.

Ytterligare en bro följer innan hållplatsen ul. Dzerzhinskogo nås. Här KT4D 606, tidigare Cottbus nr. 31, vid just den hållplatsen.

Åt andra hållet på samma plats ses här KT4SU 435.

Därpå går spårvägen i gatan med samma namn som föregående hållplats. Här kör KT4D 601 längs ul. Dzerzhinskogo.

Efter att ha passerat östra änden av Södra parken nås hållplatsen al. Semlih. Här KT4SU 438 vid den hållplatsen.

På samma plats KT4D 608, tidigare Cottbus nr. 28

Efter en raksträcka längs al. Semlih nås ändhållplatsen Mjasokombinat där KT4SU 438 väntar på att åka tillbaka mot ul. Bassejnaja.
Slutligen följer några bilder från de sträckor som saknar linjetrafik.

Vi börjar utanför hotellet “Kaliningrad” där KT4D 601 svänger in på ul. Sjevchenko.

Från mitt hotellrum var utsikten som på bilden. Här ses KT4SU 425 på väg från vagnhallen till linjesträckningen.

KT4D 606 som bogseras till vagnhallen efter att ha havererat, även denna bild är tagen från mitt hotellrum.

Samma sak var det med KT4SU 439 den här dagen.

Vid störningar används även den här sträckan undantagsvis för vagnar i linjetrafik, här KT4SU 435 på ul. Sjevchenko.

Till sist en verkvagn, T4SU 012 på ul. Dzerzhinskogo.
Hoppas någon orkade titta på alla bilder och att någon var till belåtenhet.