Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av Odd »

I lokalmedia kan man läsa om att Västerbron är i dåligt skick och att det finns sprickor i stålkonstruktionen. Och det är väl inte så konstigt, det är ju en rätt gammal och hårt använd bro.

En renovering skulle kosta under en miljard även om det är osäkra siffror. En ny bro skulle kosta 1-1,5 miljarder kr.

Oavsett om det blir det ena eller det andra alternativet så kommer framtida spårvägsförläggning på bron att påverkas och ur det perspektivet tror jag det är bättre med en ny bro som skulle kunna få en egen dubbelriktad körbana för spårtrafik. Det skulle kanske även passa bra ur ett tidsperspektiv att påbörja en ombyggnad av delar av linje 4 till spårväg samtidigt. Lämplig sträckning skulle kunna vara Liljeholmen-Karolinska via Fridhemsplan och Hornstull.

Vad tycker ni?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av twr »

Odd skrev:I lokalmedia kan man läsa om att Västerbron är i dåligt skick och att det finns sprickor i stålkonstruktionen. Och det är väl inte så konstigt, det är ju en rätt gammal och hårt använd bro.

En renovering skulle kosta under en miljard även om det är osäkra siffror. En ny bro skulle kosta 1-1,5 miljarder kr.

Oavsett om det blir det ena eller det andra alternativet så kommer framtida spårvägsförläggning på bron att påverkas och ur det perspektivet tror jag det är bättre med en ny bro som skulle kunna få en egen dubbelriktad körbana för spårtrafik. Det skulle kanske även passa bra ur ett tidsperspektiv att påbörja en ombyggnad av delar av linje 4 till spårväg samtidigt. Lämplig sträckning skulle kunna vara Liljeholmen-Karolinska via Fridhemsplan och Hornstull.

Vad tycker ni?
Jag håller med om det mesta du skriver.

Vi har diskuterat mycket av detta i tråden ”Lägg spår på Västerbron nu”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av Christian Spår »

Jag brukar alltid tänka på hur ovanligt stort avstånd det är vid Långholmsgatan vid Hornstull mellan husen. Ett ganska väl tilltaget torg, busshållplatser, flera körfält däribland för svängande, cykelfält. Samt hur bussarna ska in och ut från hållplatserna vilket gör att det är en plats jag undviker att cykla förbi trots Västerbrons långa sträcka utan trafikljus som gör det rätt bra för nord-sydlig pendling.

Med spårväg förbi där, vagnar med dörrar åt båda håll, en mitten-platform med trappor ned till befintlig tunnel under Långholmsgatan till T-bana och gallerians undre plan, och zebrakorsning för gående ej gynnsam prioritering på andra änden plattformen, då borde Långholmsgatans genomgående trafik ha mindre konflikter och kunna ha bättre genomströmmande på lägre fart och färre körfält.

Men då kommer ju problemet, bussar kommer troligtvis fortfarande passera där och SL har inga bussar med dörrar på båda sidor som skulle kunna nyttja mittenplatform och ge resenärer byten över den. Hela trafikseparerande och anti-konflikt konceptet faller. Är de där extra sittplatserna man kan få in i en buss så heliga? Stockholms stombussar brukar man ju ändå behöva stå i. Kan vi inte börja införa sådana bussar och förbereda för en framtida spårväg, eller bättre samexisterande med spårväg?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2116
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av ADDE »

Christian Spår skrev: Med spårväg förbi där, vagnar med dörrar åt båda håll, en mitten-platform med trappor ned till befintlig tunnel under Långholmsgatan till T-bana och gallerians undre plan, och zebrakorsning för gående ej gynnsam prioritering på andra änden plattformen, då borde Långholmsgatans genomgående trafik ha mindre konflikter och kunna ha bättre genomströmmande på lägre fart och färre körfält.

Men då kommer ju problemet, bussar kommer troligtvis fortfarande passera där och SL har inga bussar med dörrar på båda sidor som skulle kunna nyttja mittenplatform och ge resenärer byten över den. Hela trafikseparerande och anti-konflikt konceptet faller. Är de där extra sittplatserna man kan få in i en buss så heliga? Stockholms stombussar brukar man ju ändå behöva stå i. Kan vi inte börja införa sådana bussar och förbereda för en framtida spårväg, eller bättre samexisterande med spårväg?
De bussar som passerar Hornstull idag är 4, 54, 66, 77 samt söderortsbussarna. Både 4 och 77 är föremål att bli spårvägslinjer enligt tidigare förslag och de förslag som diskuteras här. Gällande söderortsbussarna så har de egna dedikerade busshållplatser och delar inte med innerstadsbussarna, dessa kan stå kvar och om linje 4 men inte 77 blir spårväg, så kan 77:an angöra de dedikerade hållplatserna. Kvar har vi 54 och 66. Båda linjerna har en egen busshållplats åt Reimersholme-hållet, men delar hållplats med 4 och 77 idag åt andra hållet. De kan också ha en ny dedikerad busshållplats på Hornsgatan innan korsningen. Problemet med mittplattformen i Hornstull är löst! :)
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av Leif Steen »

En ny Västerbro byggd i betong får än kortare livslängd än en stålbro. Stål går att byta under drift. Renovera den är väl inget problem. Minns ni diskussionen om nuvarande spårvägsbro till Lidingö som skulle braka ihop nästa dag enligt en besiktning och rapport, detta tidigt 1980-tal. Bron står fortfarande efter två års renoveringsarbete som utfördes till år 1986.
Stålbroar på järnväg har haft 100 års livslängd medan en betongbro räknas 50-60 år som max. Västerbron har fortfarande bärighetsförstärkningarna kvar från spårvägstrafiken.

Renovera bron.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västerbron behöver bytas ut eller renoveras

Inlägg av twr »

Leif Steen skrev:En ny Västerbro byggd i betong får än kortare livslängd än en stålbro. Stål går att byta under drift. Renovera den är väl inget problem. Minns ni diskussionen om nuvarande spårvägsbro till Lidingö som skulle braka ihop nästa dag enligt en besiktning och rapport, detta tidigt 1980-tal. Bron står fortfarande efter två års renoveringsarbete som utfördes till år 1986.
Stålbroar på järnväg har haft 100 års livslängd medan en betongbro räknas 50-60 år som max. Västerbron har fortfarande bärighetsförstärkningarna kvar från spårvägstrafiken.

Renovera bron.
Om det nu skulle bli aktuellt att bygga en ny bro kan väl även den vara en stålbro?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar