Hyr-elscootrarna i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Hyr-elscootrarna i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Nu kan man korttidshyra el-scooter i Stockholm. "Nya hyr-elscootrar ska ta över stan". Men nu vill staden försöka förbjuda dem. För att de ställs så de är i vägen. Som om inte vanliga cyklar också parkeras så de är i vägen. De senare vill ju de flesta låsa fast, och då hamnar de lite här och var på trottoarerna. El-scootrarna har jag aldrig upplevt stå i vägen. Förmodligen för att de inte ska låsas fast och därför kan placeras där de inte är i vägen. Borde inte stan vara glada över att detta alternativ till förflyttning finns?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Hyr-elscootrarna i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Det går att gnälla på allt. Jag tycker bilar är i vägen när jag ska gå över gatan. Elscootrar är väl bra, men jag tycker nog cykel är bättre. Har varit i Köpenhamn i måndags - oj så bra cyklandet flyter där. Och de flesta har respekt för rött ljus (om dock ej alla...).
Professionell tyckare
BSB101
Inlägg: 2978
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hyr-elscootrarna i Stockholm

Inlägg av BSB101 »

Alla transportmedel är "i vägen" och tar upp yta när dessa parkeras. När det gäller bilar har man sedan decennier tillbaka arbetat för att i iordningställa särskilda platser nära målpunkten där man kan ställa ifrån sig sin bil. Något liknade arbete har inte gjorts när det gäller cykelparkeringar utan där har man istället anordnat p-plats på ställen som blivit över. Ett exempel är järnvägsparken i Stockholm, en plats som ligger långt bort från några större målpunkter och en plats där få rör sig.
Skriv svar