Tåget vi åkte med från Kiev där vi bodde, här i Vinnytsia. På andra spåret tåg till Kiev, modernare personvagnar och dagtåg. Vi åkte i en Platskarty-vagn, alltså en öppen vagn med sängar som även går att åka i på dagsträckor.
Så börjar vi dagens diggning, här vid spårvägens hållplats intill järnvägsstationen, dock lite undangömd bakom ett hus.
Spårvagnarna som vi såg under vårat besök var dessa, gamla Schweiziska spårvagnar, och ett gäng ombyggda Tatror. Mer om de lite senare...

Men klockan började bli lunch, så vi tog en spårvagnstur och kikade efter matställe. Och det fann vi! Självklart med spårvagnsutsikt. Maten blev en pizza för mig, och nåt annat för Oskar...

Så var de dessa ombyggda Tatror... De verkar vara lokalt ombyggda här i staden, och grundar sig på gamla Tatra T4SU. Det finns även 2-, och 3-delade varianter, baserade på Tatra KT4SU. Det finns 5st ombyggda vagnar av oledad modell, och 4 ledade, varav en av dessa består av 3 delar. De består delvis av lågt golv, men inte i hela vagnen.
Sedan tog vi och åkte tillbaka till stationen för att köpa biljetter för hemresan. Biljetterna dit köpte vi online, för 15kr/st..
På bilden syns en pågående spårombyggnad, med tillfälligt enkelspår längs med gatan Zamostianska. Bilden tagen genom vagnens öppningsbara fönster.
Interiör i vagnen. Som synes är fönstren små. Jag lyckades slå huvudet i fönstret bakom eller nåt annat hårt när jag tog förra bilden..

Trådbuss vid stationen. Den är äldre än mig

Vi hade när vi började digga i början av dagen, att det fanns en övergiven depå med lite gamla uppställda Tatror och arbetsfordon en bit från depån, så vi tog oss med våra fötter dit. Vi behöver inte ens nämna att det var varmt antar jag..
Bakstycke av en VinWay-spårvagn.
...framme vid depån. Vilket visade sig inte alls vara så övergiven, full verksamhet av något slag rådde. så vi tog bara en bild genom staketet och gick vidare...
..men först skulle en spårvagn passera. Här syns växeln in till depån.
Så vi gick vidare, och kom till spårarbetet, så vi tittade lite närmare på det. Inga klätterväxlar, utan det användes riktiga växlar, men entungade sådana.
Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till centrum, jag behövde nämligen en långärmad tröja inför morgondagens äventyr. Denna bild är tagen precis innan spårarbetets början.
Och så en sista bild, på en elektrichka.
Ha det bra!
//Jocke