Ny spårväg i Helsingfors?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny spårväg i Helsingfors?
Har detta tagits upp på forumet tidigare?
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/ ... ten-behovs
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/ ... ten-behovs
Re: Ny spårväg i Helsingfors?
Det här alltså i Vanda stad.
Som väl ligger inom Huvudstadsområdet?Albert skrev:Det här alltså i Vanda stad.
Visst ligger Vanda i Huvudstadsområdet.
Lite roligt tycker jag det är att trots att man ännu inte vet när - eller ens om - spårvägslinjen blir av så har man slagit fast att vagnarna skall vara ljusgröna! Besluten skall tas i rätt ordning eller hur?
/TKO
PS: En rolig övning för att testa dina och andras kunskaper om vårt östliga broderland är att ur minnet försöka göra en lista över de 5 befolkningsmässigt största städerna. Jag klarade det inte utan att tjyvtitta...
Lite roligt tycker jag det är att trots att man ännu inte vet när - eller ens om - spårvägslinjen blir av så har man slagit fast att vagnarna skall vara ljusgröna! Besluten skall tas i rätt ordning eller hur?
/TKO
PS: En rolig övning för att testa dina och andras kunskaper om vårt östliga broderland är att ur minnet försöka göra en lista över de 5 befolkningsmässigt största städerna. Jag klarade det inte utan att tjyvtitta...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Esbo, Vanda. Nåt sånt. Två av dem är förorter. Räknas de bort gissar jag på Lahtis, Jyväskylä, Uleåborg i stället.TKO skrev:Visst ligger Vanda i Huvudstadsområdet.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ungefär så hade jag också gissat! Första gången frågan dök upp var för några år sedan under ett besök i Åbo, då vi började diskutera om Åbo eller Tammerfors är Finlands andra stad. En av personerna i sällskapet hade studerat vid ÅA men det hjälpte inte, vi hade alla fel... (ja alla städer räknas, även Finlands motsvarigehter till Solna och Sundbyberg!)twr skrev:Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Esbo, Vanda. Nåt sånt. Två av dem är förorter. Räknas de bort gissar jag på Lahtis, Jyväskylä, Uleåborg i stället.TKO skrev:Visst ligger Vanda i Huvudstadsområdet.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jg hittade denna lista: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_ö ... a_tätorter Uleåborg verkar ha fördubblat sin befolkning på några decennier. Undra vad det beror på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är inte helt lätt att jämföra storleken på städer. Kommun- och länsindelningar är ganska godtyckliga. Tätortsbegreppet är något lämpligare, men inte heller perfekt - ser Kistabor verkligen sig som Väsbybor?
-
Kommer detta att bli ett "eget" nät, separat från spårvägen inne i Helsingfors? Är kollektivtrafiken i Finland en primärkommunal angelägenhet?