Jag tycker dessa - och andra närliggande - frågor är värd en egen tråd.
Enceladus skrev:Det är synd att den högst belastade linjen sällan nämns vid spårvägsdiskussioner (inte heller i stomnätsplanen). Finns det någon naturligare fortsättning av Spårväg City?Lars_L skrev:Ja, från Stora Essingen till Fridhemsplan är ju ett bra förslag på spårväg. Måste ju dock helst fortsätta någonstans, snuttspårvägar är ju minst lika dåligt som snuttunnelbanor. Det är ju också den sträcka som har högst belastning på en och samma busslinje, men det är ju färre än över Västerbron totalt räknat. Har för mig att det ligger kring 1000 eller något sådant (hinner inte kontrollera nu). Nu planerar man ju också att bygga mer på Lilla Essingen, vilket ökar motivet ytterligare.TKO skrev:Men jag kan tänka mej att spårväg Stora Essingen-Lilla Essingen-Fridhemsplan är ett bra komplement till 4:an, och då var det ju nästan rätt ändå!
(Delen Lilla Essingen-Fridhemsplan är kanske den mest belastade och tätast trafikerade busssträckan i Stockholm?)
twr skrev:Vilken linje syftar du på?
I Stomnätsplanen går Spårväg City just till Stora Essingen! (Lite fritt tolkat, linje 1 kallas den, på sträckan T-Centralen - Gåshaga Brygga följer den Spårväg City).
twr skrev:En gammal artikel om detta: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... LxeIIU6VA/
Men finns nog någon lämpligare tråd att fortsätta diskussionen i.
Enceladus skrev:Jag ska dubbelkolla med den riktiga planen, men jag utgick från denna artikel. Där nämns bara linje 2, 4 och 5. I och för sig är det linjer som också har spårvägspotential, men som jag ser det blir det problem med trafikeringen om man bygger i den ordningen. Nåväl, det viktigaste just nu är att Spårväg City finansieras. Sedan kan man diskutera hur den bör byggas ut.
Enceladus skrev: Ett intressant citat från denna artikel:
Spårvägsmotståndet är alltså en myt! Gäller bara att sträckningen uppfyller vissa kriterier.Anna-Karin Grenninger skrev:Det nya förslaget gillas av Socialdemokraterna som plötsligt är positiva till spårvagnar på Kungsholmen.
Inte oväntat vill jag kommentera detta om "sossarnas spårvägsmotstånd"! Att kalla det en myt är kanske att ta i - nog finns det en misstänksamhet mot detta trafikmedel. Men när det gällde spårvägen till Hornsberg var det knappast avgörande, det var istället att man liksom tjänstemännen inom SL insåg att den skulle locka alldeles för få trafikanter. Högern - som då hade makten i såväl staden, landstinget som i landet - var under denna tid drabbat av "spårvagnsfeber", alla förslag som CGW krafsade ner var geniala och bara måste förverkligas - oavsett kostnader och resandeprognoser. Både i den politiska debatten och på detta forum fick socialdemokraterna utså mycket spott och spe för att man inte var med på tåget... gärna tryfferat med argument som "det var sossarna som la ner spårvägen i Stockholm och förstörde vår fina stad".twr skrev:När Stomnätsplanen kom var det stor sensation att Spårväg City inte längre gick till Hornsberg utan till Stora Essingen. Det behandlades här på forum. Vill minnas att det fanns en egen tråd, men är inte säker och hittar den inte vid en snabb googling. Detta är alltså vintern 2011 eller något sådant.
https://www.svd.se/nya-sparlinjer-kan-ersatta-bussar
Med facit i handen torde alla inse att det var klokt att inte förlänga cityspårvägen till Hornsberg. Att högerns "spårvagnsfeber" har avtagit är i grunden bra, det är bara lite tråkigt att tillfrisknandet fått till följd att även vettiga spårvägsinvesteringar försenats eller tiill och med stoppats. Att detta skulle bero på "högerns spårvägsmotstånd" hör vi dock sällan - det är ett argument förbehållet en annan politisk riktning!
Frågor på detta?
Thomas K Ohlsson