Sida 1 av 2
ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: måndag 26 mars 2018 15:53
av Hans Wibacke
Artikel i Åbo underrättelser:
http://news.abounderrattelser.fi/stockh ... ken-i-abo/
Trevligt nog är denna artikel öppen att läsa för alla (till skillnad från de flesta andra artiklar och notiser, som ligger bakom en betalvägg i ÅU). Inga bilder på spårvagnar, men väl en bild på herr Lange.

Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: måndag 26 mars 2018 16:03
av Anders Hanquist
Man kanske får bilda dotterbolag om man ska lägga bud på trafiken på andra orter. "AB Svensk Spårtrafik" kanske för bud inom landet och något mer internationellt klämmigt som "Swedetram" eller så om man vill lägga bud utomlands. Det kanske skulle ta emot för en göteborgare att låta "Stockholms Spårvägar" sköta trafiken.

Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: måndag 26 mars 2018 21:19
av Hechtwagen
Vad för verksamhet har SS i Bergen och Odense? Det står tydligt i artikeln att SS har verksamhet i dessa städer!
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: måndag 26 mars 2018 22:10
av Anders Hanquist
När det gäller Tyskland eller av Tredje riket under kriget ockuperade länder så kanske även förkortningen skulle kunna väcka anstöt. Så ett internationellt gångbart namn för dessa verksamheter skulle kanske inte skada. I Stockholm har namnet ändå hundraåriga anor så det funkar bra här.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: tisdag 27 mars 2018 13:42
av Stefan Widén
Hej
Bara för att klargöra så har SS ingen verksamhet i Odense eller Bergen än. Båda städerna är i upphandlingsfasen. Självklart är däremot SS intresserade av att få kontrakten.
Stefan
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: tisdag 27 mars 2018 23:21
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:Hej
Bara för att klargöra så har SS ingen verksamhet i Odense eller Bergen än. Båda städerna är i upphandlingsfasen. Självklart är däremot SS intresserade av att få kontrakten.
Stefan
Fake news således?!!!
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 9:46
av Stefan Widén
Hechtwagen skrev:Stefan Widén skrev:Hej
Bara för att klargöra så har SS ingen verksamhet i Odense eller Bergen än. Båda städerna är i upphandlingsfasen. Självklart är däremot SS intresserade av att få kontrakten.
Stefan
Fake news således?!!!
typ...eller en journalist som inte förstått helheten.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 9:48
av twr
Stefan Widén skrev:
typ...eller en journalist som inte förstått helheten.
Troligen det. "Vi ska lägga anbud" råkade bli "vi har verksamhet"?
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 21:09
av Leif Steen
Hmmm, är det verkligen klokt att lägga bud i andra orter än Stockholm. Är detta konfimerat i Stockholmsavdelningens styrelse?
Frågan är av stor och principiell vikt och borde vara ett ärende för Stockholmsavdelningens årsmöte då SSS-S är aktieägare i SS. Årsmötet kan eller bör ge ägardirektiv till bolaget.
Tycker nyblivna Pettimetern Leif
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 21:26
av Eleganten
Det är väl bra att SS lägger bud på andra orter. Det kan ge några kronor extra till verksamheten. Och jag tror inte de ansvariga är några dumdristiga personer. De verkar ha full kontroll på vad de gör. Grannstaden Norrköping torde också vara ett alternativ om det är möjligt. Ärligt talat kommer jag inte ihåg hur upphandlingen är i Norrköping. Kanske är så illa att man måste ta både spårvagn och buss i samma paket. Jag vet inte hur SS ställer sig till att köra bussar, annat än typ ersättning vid behov. Annars är det bara att gratulera SS. Det känns seriöst och pålitligt.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 23:02
av Thomas Lange
twr skrev:Stefan Widén skrev:
typ...eller en journalist som inte förstått helheten.
Troligen det. "Vi ska lägga anbud" råkade bli "vi har verksamhet"?
Jag vet för jag var där.
Det är inte lätt att bli intervjuad av en finlandsvensktalande journalist som inte kan tolka alla nyanser i språket.
Jag hade anledning att berätta att AB SS blivit kvalificerat att lämna anbud i Odense samt att bolaget var i kontakt med Bybanen i Bergen för att få göra detsamma. Att man besökt städerna betyder inte nödvändigt att man bedriver verksamhet där, men det är otvetydigt så att AB SS varit verksamt i båda städerna (i och för förhandlingar om att i en framtid kunna bedriva spårvägstrafik).
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: onsdag 28 mars 2018 23:20
av Thomas Lange
Leif Steen skrev:Hmmm, är det verkligen klokt att lägga bud i andra orter än Stockholm. Är detta konfimerat i Stockholmsavdelningens styrelse?
Frågan är av stor och principiell vikt och borde vara ett ärende för Stockholmsavdelningens årsmöte då SSS-S är aktieägare i SS. Årsmötet kan eller bör ge ägardirektiv till bolaget.
Tycker nyblivna Pettimetern Leif
Klokt och klokt. Alternativet för bolaget är att avstå. Frågan är hur klokt det är i följande scenario: Om man när kontraktet för linje 7 och Linje 21 löper ut om några år och AB SS inte har någon verksamhet i övrigt så står SSS-S och övriga ägare med ett bolag som bara har kostnader och ansvar men inga intäkter. Att man återvinner det befintliga kontraktet är inte självklart även om det skulle vara önskvärt.
SSS-S styrelse är representerade i AB SS styrelse och har godkänt den affärsutvecklingsplan som säger att bolaget ska bredda sin verksamhet så att man inte är ekonomiskt beroende av endast det innevarande kontraktet i Stockholm och Lidingö. Från kvällens bolagsstämma kan rapporteras att man också studerar spårvägssystem i andra städer i Norden (Sverige, Danmark, Norge och Finland, busskontrakt, där bolaget borde kunna vara konkurrenskraftigt vad gäller elbussdrift, järnvägstrafik (förhållandevis likartat) samt skärgårdstrafik (inte alls likartade fordon, men tidtabellsplanering, tjänstekonstruktioner, personalrekrytering, bemanning etc. skiljer sig inte alltför mycket åt. Och i AB SS personalstab finns till och med folk som har eldat S/S Storskär.
Detta är inte rocket science utan ett naturligt sätt för varje styrelse och aktieägare att försöka säkerställa att den egna verksamheten kan vara framgångsrik inte bara i morgon utan även i övermorgon.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: söndag 01 april 2018 21:26
av Leif Steen
Det var också sagt vid bildandet av Stockholms Spårvägar och Djurgårdslinjen, att verksamhetens överskott skulle gå till renovering av sällskapets musievagnar, efter starten av Linje 7 år 2010 har den verksamheten närmast dött sotdöden. Ingen renovering av stockholmsvagnar har skett sedan 2010 då 24:an var närmast klar. De som ansvarade för den verksamheten har idag andra uppgifter och renoveringsverksamheten drivs med ideella krafter. Musievagnarna trängs istället ut ur Alkärrshallen. Jag tycker att det verkligen finns anledning att diskutera vad är syftet med verksamheten med Djurgårdslinjen, är det verkligen detsamma som vid bildandet?
En etablering i Åbo av trafikverksamhet betyder väl inte att museiverksamheten blomstrar om inte inriktningen ändras.
Den här diskussionen om verksamhetens former och mål borde föras inom Stockhomsavdelningen och Spårvägssällskapet. Stockholmsavdelningen trodde jag faktiskt skulle vara garanten för att verksamheten bidrar till spårvägssällskapets ändamåls statuter!
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: tisdag 03 april 2018 14:40
av Verspieder
Anders Hanquist skrev:När det gäller Tyskland eller av Tredje riket under kriget ockuperade länder så kanske även förkortningen skulle kunna väcka anstöt. Så ett internationellt gångbart namn för dessa verksamheter skulle kanske inte skada. I Stockholm har namnet ändå hundraåriga anor så det funkar bra här.
I Norge förekommer ju bokstavskombinationen fortfarande inte på fordonens registreringsskyltar, som ju som bekant har två bokstäver först.
Däremot har man i USA och Australien inga bekymmer att kalla sportbilar med samma bokstavskombination, då måhända för Super Sport?
http://www.chevrolet.com/camaro-life/ca ... rts-car/ss
https://www.holden.co.nz/cars/ute/ss
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: tisdag 03 april 2018 18:04
av Hechtwagen
Verspieder skrev:Anders Hanquist skrev:När det gäller Tyskland eller av Tredje riket under kriget ockuperade länder så kanske även förkortningen skulle kunna väcka anstöt. Så ett internationellt gångbart namn för dessa verksamheter skulle kanske inte skada. I Stockholm har namnet ändå hundraåriga anor så det funkar bra här.
I Norge förekommer ju bokstavskombinationen fortfarande inte på fordonens registreringsskyltar, som ju som bekant har två bokstäver först.
Däremot har man i USA och Australien inga bekymmer att kalla sportbilar med samma bokstavskombination, då måhända för Super Sport?
http://www.chevrolet.com/camaro-life/ca ... rts-car/ss
https://www.holden.co.nz/cars/ute/ss
Hordaland Bergen hade SS på regskyltarna 1935-88 så sluta för guds skull tro att det finns ett stigma kring SS som bokstavskombination här i världen!
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: tisdag 03 april 2018 23:15
av C12C3C3C12
Törs man nämna lite blygsamt att jag åkt med "träbuggarna" på ringlinjen (medsols tror jag - motsols gick buss), samt ledvagnarna på L2.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: torsdag 05 april 2018 3:13
av Verspieder
Hechtwagen skrev:Hordaland Bergen hade SS på regskyltarna 1935-88 så sluta för guds skull tro att det finns ett stigma kring SS som bokstavskombination här i världen!
Austria is cracking down on personalised number plates used by neo-Nazis, by banning lesser-known codes with hidden far-right symbolism. Letter combinations such as HJ or NS - denoting Hitler Youth and National Socialism - have long been prohibited on personalised plates in Austria. Now transport officials have published a list of more than 30 more cryptic codes that have been banned. They include number combinations such as 88, which represents "Heil Hitler".
http://www.bbc.com/news/world-europe-33634656
---
Thousands of Brandenburg residents could come under suspicion for being neo-Nazis or right-wing sympathisers because of the letter and number combinations on their licence plates.
The German Federal Ministry of Transport recommended in 2000 that German states refrain from using combinations that allude to former National Socialist associations or institutions, such as “SA,” “HJ,” “SS,” “KZ,” and “NS.” The German government is now recommending auto registration offices stop assigning combinations that “refer to controversial organisations and parties” too.
https://www.thelocal.de/20081216/16161
---
Additionally, the combinations "NS" and "SS" have been omitted because of their connotations to World War II. (Although SS is in use on four-digit plates used for motorcycles, tractors and trailers etc.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_r ... _of_Norway
---
The letter combinations SDB to SDZ and also SSB to SSZ are not issued because 'SD' and 'SS' (and also SA) continue to have fascist connotations in the Netherlands. However, registrations with the letter combination NSB were issued in 2010, although these were recalled because these were the initials of the Nationaal-Socialistische Beweging.
DBS-01-D to DBS-99-D and DBS-01-S to DBS-99-S are not used, to avoid SD and SS combinations. Also in the future, DxS-01-D to DxS-99-D and DxS-01-S to DxS-99-S (x is the second letter, D to Z) will not be used, for the same reason.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_r ... etherlands
---
Various combinations that could be considered politically unacceptable – mainly due to implications relating to Nazi Germany – are disallowed or otherwise avoided. The district Sächsische Schweiz used the name of its main town, Pirna, in its code PIR, to avoid the use of SS, the name of the paramilitary organization; similarly SA is also unused. Although between 1945 and 1949 the French occupation force used the combination SA followed by the double-digit numbers 01 to 08 for the then seven rural districts in the Saar Protectorate and its capital Saarbrücken. In 2004 in Nuremberg, a car owner was refused a number plate beginning N-PD because of the connection to the political party the NPD.[citation needed] The combinations STA-SI, HEI-L, IZ-AN and WAF-FE are also avoided, to avoid association with Stasi, the Nazi salute, NAZI backwards and the German word for weapon respectively.
Example of banned combination (NS) which was issued accidentally.
Banned combinations also include the Nazi abbreviations HJ (Hitlerjugend, Hitler Youth), NS (Nationalsozialismus, National Socialism), SA (Sturmabteilung), SS (Schutzstaffel), KZ (Konzentrationslager, concentration camp) and often SD (Sicherheitsdienst). Some registration offices have overlooked this rule by mistake, however, and there are a few cars registered carrying prohibited codes, such as B-SS 12. Some counties also allow these combinations if they are the initials of the owner (for example: Norbert Schmidt might be able to get XX-NS 1234), but in this case, if the car is sold and re-registered in the same county by the new owner, the number can be changed (otherwise the number stays with the car until it registered in a different area). However, the combination HH (which could be interpreted as Heil Hitler) is used for the city of Hamburg, first introduced in 1906. It stands for the city's title Hansestadt Hamburg (Hanseatic City of Hamburg). The combination AH (which could be interpreted as Adolf Hitler) is used for the district of Borken. It is derived from Ahaus that had its own district until 1974.
In Brandenburg no new plates that are related to Hitler, the Hitler salute, other Nazi symbols, etc. can be issued, especially plates that have digits 1888, 8818, 8888 or ending in 88, 888, 188. The combinations AH 18 and HH 18 cannot also be issued to new owners.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_r ... of_Germany
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: torsdag 05 april 2018 14:43
av Anders Hanquist
Kanske inte så konstigt att USA och Australien inte har sådana "bokstavsproblem". De ländernas befolkningar har ju inte varit utsatta för dessa organisationer. Ungefär som att svastikor är rätt problemfria i Asien. Men som sagt, ska AB SS lägga bud på trafik ute i Europa bör man kanske satsa på ett mer internationellt gångbart namn/förkortning för den verksamheten. "Swedetram" som jag föreslog tidigare kanske är för likt en modellspårvagnstillverkare (Swedtram AB) i Göteborg. Men det går säkert att hitta något klatschigt.
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: torsdag 05 april 2018 15:59
av TKO
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... mer än att tråden har en "intressant" ämnesutveckling!
Om jag nu skall försöka tillföra något så kanske AB Stockholms spårvägar skall kalla sej ABSS i internationella sammanhang - precis som Svenskt Stål (AB) valde SSAB före SS!
(Den som har lite inblick i tyska förhållanden vet dock att förkortningen "SS" på inte med automatik väcker anstöt - så förkortas t ex "sommarterminen" ("Sommesemester") i läroplaner för universitet och högskolor med "SS" utan att det väcker förvåning...)
förklarar
Thomas K Ohlsson
Re: ÅU: "SS vill lägga bud på spårvagnstrafiken i Åbo"
Postat: torsdag 05 april 2018 21:01
av Christer J
Anders Hanquist skrev:Kanske inte så konstigt att USA och Australien inte har sådana "bokstavsproblem". De ländernas befolkningar har ju inte varit utsatta för dessa organisationer. Ungefär som att svastikor är rätt problemfria i Asien. Men som sagt, ska AB SS lägga bud på trafik ute i Europa bör man kanske satsa på ett mer internationellt gångbart namn/förkortning för den verksamheten. "Swedetram" som jag föreslog tidigare kanske är för likt en modellspårvagnstillverkare (Swedtram AB) i Göteborg. Men det går säkert att hitta något klatschigt.
Naturligare vore väl att använda 'Stocktram' som var telegramadressen för gamla Stockholms Spårvägar, liksom adressen på Sällskapets första nätplats.