Leif Steen skrev:Hmmm, är det verkligen klokt att lägga bud i andra orter än Stockholm. Är detta konfimerat i Stockholmsavdelningens styrelse?
Frågan är av stor och principiell vikt och borde vara ett ärende för Stockholmsavdelningens årsmöte då SSS-S är aktieägare i SS. Årsmötet kan eller bör ge ägardirektiv till bolaget.
Tycker nyblivna Pettimetern Leif
Klokt och klokt. Alternativet för bolaget är att avstå. Frågan är hur klokt det är i följande scenario: Om man när kontraktet för linje 7 och Linje 21 löper ut om några år och AB SS inte har någon verksamhet i övrigt så står SSS-S och övriga ägare med ett bolag som bara har kostnader och ansvar men inga intäkter. Att man återvinner det befintliga kontraktet är inte självklart även om det skulle vara önskvärt.
SSS-S styrelse är representerade i AB SS styrelse och har godkänt den affärsutvecklingsplan som säger att bolaget ska bredda sin verksamhet så att man inte är ekonomiskt beroende av endast det innevarande kontraktet i Stockholm och Lidingö. Från kvällens bolagsstämma kan rapporteras att man också studerar spårvägssystem i andra städer i Norden (Sverige, Danmark, Norge och Finland, busskontrakt, där bolaget borde kunna vara konkurrenskraftigt vad gäller elbussdrift, järnvägstrafik (förhållandevis likartat) samt skärgårdstrafik (inte alls likartade fordon, men tidtabellsplanering, tjänstekonstruktioner, personalrekrytering, bemanning etc. skiljer sig inte alltför mycket åt. Och i AB SS personalstab finns till och med folk som har eldat S/S Storskär.
Detta är inte rocket science utan ett naturligt sätt för varje styrelse och aktieägare att försöka säkerställa att den egna verksamheten kan vara framgångsrik inte bara i morgon utan även i övermorgon.
Ju förr dess bättre.