En tunnel som kanske inte finns (Norra länken)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
En tunnel som kanske inte finns (Norra länken)
Jag undrar över en sak. Kollade på SL-kartan på nätet (den på startsidan) över Hjorthagen och så, och fick syn på en sak vad gäller norra länken: Från väster, innan den går under Södra Fiskartorpsvägen/Bobergsgatan för att senare komma i dagen söder om Hjorthagen, så verkar det som om det finns förberett tunnlar rakt fram (söder om nuvarande sträckning). Är det försvarsarbeten för Ostlänken eller? Eller är det något som kanske skulle blivit, men inte blev? På Googlemaps finns de inte med.
Professionell tyckare
Re: En tunnel som kanske inte finns (Norra länken)
Ostlänken? Österleden hette den väl? Ostlänken är ju en planerat järnvägsbygge för vad som var tänkt att bli Höghastighetsjärnväg...
SL-kartans bakgrund kommer från OpenStreetMap-projektet, ett slags Wikipedia för kartor. Det finns nog delar av den kartan som inte helt stämmer med verkligheten (tunnlarna gör dessutom lite andra svängar just där än på andra kartor).
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Så dum jag är. Österleden menar jag ju. Tack för det.ADDE skrev:Ostlänken? Österleden hette den väl? Ostlänken är ju en planerat järnvägsbygge för vad som var tänkt att bli Höghastighetsjärnväg...
Professionell tyckare
Ja, det märkte jag. Då förstår jag.bark skrev:SL-kartans bakgrund kommer från OpenStreetMap-projektet, ett slags Wikipedia för kartor. Det finns nog delar av den kartan som inte helt stämmer med verkligheten (tunnlarna gör dessutom lite andra svängar just där än på andra kartor).
Professionell tyckare
Är det inte lite märkligt att SL använder sej av detta kartunderlag istället för att använda ett som är mer lämpligt, det kunde ju t ex visa tunnelbanelinjer istället för motorvägstunnlar?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Sedan kanske det fanns arbetstunnlar där under bygget, jag minns faktiskt inte hur det såg ut då.Kantorn skrev:Ja, det märkte jag. Då förstår jag.bark skrev:SL-kartans bakgrund kommer från OpenStreetMap-projektet, ett slags Wikipedia för kartor. Det finns nog delar av den kartan som inte helt stämmer med verkligheten (tunnlarna gör dessutom lite andra svängar just där än på andra kartor).
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Det är fritt för vem som helst att lägga till linjerna. Allra helst använder man overlays för det.TKO skrev:Är det inte lite märkligt att SL använder sej av detta kartunderlag istället för att använda ett som är mer lämpligt, det kunde ju t ex visa tunnelbanelinjer istället för motorvägstunnlar?
undrar
Thomas K Ohlsson
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Om jag - eller någon annan - gör detta, kommer det med på den kartbild SL visar?Odd skrev:Det är fritt för vem som helst att lägga till linjerna. Allra helst använder man overlays för det.TKO skrev:Är det inte lite märkligt att SL använder sej av detta kartunderlag istället för att använda ett som är mer lämpligt, det kunde ju t ex visa tunnelbanelinjer istället för motorvägstunnlar?
undrar
Thomas K Ohlsson
(Och om det nu är så enkelt, varför har ingen inom SL eller SLL/TF gjort det?)
/TKO
Det enkla svaret är: Det beror på.TKO skrev:Om jag - eller någon annan - gör detta, kommer det med på den kartbild SL visar?Odd skrev:Det är fritt för vem som helst att lägga till linjerna. Allra helst använder man overlays för det.TKO skrev:Är det inte lite märkligt att SL använder sej av detta kartunderlag istället för att använda ett som är mer lämpligt, det kunde ju t ex visa tunnelbanelinjer istället för motorvägstunnlar?
undrar
Thomas K Ohlsson
(Och om det nu är så enkelt, varför har ingen inom SL eller SLL/TF gjort det?)
/TKO
Förmodligen har den av SL anlitade webbutvecklaren valt vilka "baslager" som kartan skall visa, och även om dessa går att redigera så är den redigeringen ganska hårt styrd. Vissa är dessutom låsta för redigering av vanliga användare. SL-kartan har ju tre "egna" lager, med symboler för hållplatser, pendelparkeringar och försäljningsställen. Ytterligare ett, eller flera, lager i denna skulle enkelt kunna skapas av SL själva, med t.ex. linjenät för olika delar av trafiken.
Att skapa ett allmänt lager för openstreetmap är inte särskilt svårt (samma gäller för övrigt för Google Maps/Earth) och sedan dela denna lagerfil.
Det är bara att skapa sig ett konto och börja redigera.
Jag undrar varför SL inte använder de fina kartor som finns på nätplatsen som underlag för den "Interaktiva kartan" på förstasidan?
Nu är ju SL inte alls ensamma om att förlita sej på externa kartor (OpenStreetMap, Google etc) men resultatet blir sällan bra!
Tycker i varje fall jag'
/TKO
(OpenStreetMap har en skum zoomfunktion som gör att gatubredder starkt överdrivs när man zoomar ut. Det ser ju helt enkelt inte riktigt klokt ut!)
Nu är ju SL inte alls ensamma om att förlita sej på externa kartor (OpenStreetMap, Google etc) men resultatet blir sällan bra!
Tycker i varje fall jag'
/TKO
(OpenStreetMap har en skum zoomfunktion som gör att gatubredder starkt överdrivs när man zoomar ut. Det ser ju helt enkelt inte riktigt klokt ut!)
Som andra redan har skrivit, ja det är Österleden. De sista bitarna upp till ytan är alltså inte en del av ringleden, utan av- och påfarter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.