

Ett försvarsarbete utfördes mellan Odenplan och S:t Eriksplan för att kunna grena av T-banan mot Järva. Det förverkligades aldrig. Men jag trodde delar av detta arbete skulle användas för Gul linje mot Nya Karolinska och vidare norr ut. Men enligt skribenten Inge, (I ovan nämnda andra tråd) så blir det inte så:
direktlänkInge skrev:Mot Solna blir det ju inte riktigt så, eftersom man verkar ha beslutat sig för att varken använda 50-talets försvarsarbeten eller de helt nyliga vid Odenplan...
Vilka ännu outnyttjade försvarsarbeten finns i Stockholms T-banenät?
* Ett antal tunnelfortsättningar "framåt" vid en del ändstationer finns väl.
* Hela station Kymlinge kan väl kallas försvarsarbete. (Eller stationsskelett kanske man kan kalla det.)
* Och så finns då förberedelserna för att grena den gröna linjen mot Järva.
I Inges inlägg i den andra tråden nämns också förberedelser i Berlin för en U10. Det finns en tråd från 2012 om den linjen.