Vad betyder texten på dest.skylten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spooky

Vad betyder texten på dest.skylten?

Inlägg av spooky »

Den här bilden hittade jag i en grupp på Facebook och vi undrar vad texten på skylten egentligen betyder samt varför den visas. Bilden är några dagar gammal, men en annan skribent skickade precis upp en ny bild där samma skylt åter visar samma information.

Bilden är tagen på Huddinge pendeltågsstation i Stockholms län.

Bilden är tagen av Shadi Domat.

Någon som vet mer om detta?Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fnys

Re: Vad betyder texten på dest.skylten?

Inlägg av Fnys »

Att datamaskinen tänker högt :mrgreen:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är teknisk information om vilken firmware (inbyggd styrprogramvara) som skylten har.
Troligen är det så här:
POLARIT = Produktnamnet
Ver SJ 2.1 = Version framtagen för kund SJ, version 2.1
91.11.05 = Troligen byggdatum för programvaran, dvs den dagen som programmet kompilerades.
Checksum visar troligen checksumman av datan i olika minnesareor. En checksumma är en matematisk uträkning av en större datamängd i syfte att avgöra om den är okej eller korrupt. Ju längre checksumma, desto mindre chans för checksummekollisioner. I detta fall så har man troligen dokumenterat att om allt är som det skall vara så skall U8 och U9 ha ett visst värde. Om de inte har det värdet, utan något annat, så är det troligen ett fel i programmet, alltså att programmet skiljer sig från hur en korrekt installation skall vara. Det avgör dock inte huruvida det är buggar i programmet i sig, bara om det är intakt i minnet eller ej.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spooky

Inlägg av spooky »

Tack för ett utförligt svar. Det var lite det vi tänkte.

Facebookgruppen heter för övrigt "Kodapor OT", vilket kan ge en fingervisning om varför skylten är så intressant.

darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Odd skrev: 91.11.05 = Troligen byggdatum för programvaran, dvs den dagen som programmet kompilerades.
Tror inte att det är kompileringsdatum, utan snarare kompileringsversion. Dvs den programversion som inte innehöll några uppenbara buggar utan klarade sig genom testning. Gissar på att 91 syftar till kompilationen.
daniel_s

Re: Vad betyder texten på plattformsskylten?

Inlägg av daniel_s »

Det där är en plattformsskylt. Destinationsskyltar kallas det som sitter på vagnarna :-)
spooky

Inlägg av spooky »

daniel_s skrev:Det där är en plattformsskylt. Destinationsskyltar kallas det som sitter på vagnarna :-)
Ok, ni får ursäkta en okunnig resenär. BildBildBild

Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

darthjpp skrev:
Odd skrev: 91.11.05 = Troligen byggdatum för programvaran, dvs den dagen som programmet kompilerades.
Tror inte att det är kompileringsdatum, utan snarare kompileringsversion. Dvs den programversion som inte innehöll några uppenbara buggar utan klarade sig genom testning. Gissar på att 91 syftar till kompilationen.
Det kan det vara, men ibland använder man datumet som kompileringsdatum, builddate eller datum för när versionen anses vara stabil för skarp drift. Det senare kan mycket väl användas när releasecyklerna är glesa, eller i varje fall inte oftare än varje dag.

Just i detta fall kan man ju inte veta, men jag ser det som troligt att det är ett datum. Om det är builddate eller releasedate kan man ju spekulera i oändlighet om så länge som ingen som med säkerhet vet säger nåt.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Fast att ha ett system som låter sig köras i 26 år är väl att ta i. Fanns det ens stationsskyltar i slutet av 91 i tunnelbanan och pendeltågen?
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

En snabb sökning gav mig inga svar på 1991 specifikt, men enligt följande länk satt skyltar i pendeltågstrafiken uppe som ser suspekt likt dagens skyltar på älvsjö station i slutet av 1992.

Bild 2: "X1 3026 på väg mot Nynäshamn i Älvsjö den 27 december 1992." http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Alvsjo.htm

Dessutom skulle det nog inte vara otippat att gissa att U8 och U9 refererar till två specifika EPROM:ar på kontrollkortet, märkta U8/U9, antagligen socklade för enkelt installation av kundens egna kod. Ytterligare skulle jag gissa att skylten styrs av antingen en MCS-48-mikrokontroller, som var populära en bra bit in på 90-talet med stöd för att köra kod från externa ROM:ar, alternativt ett litet 8-bitars mikrodatorsystem, baserat på Z80, 6502 eller vad som nu var populärt i inbyggda system på den tiden.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Odd skrev:
darthjpp skrev:
Det kan det vara, men ibland använder man datumet som kompileringsdatum, builddate eller datum för när versionen anses vara stabil för skarp drift. Det senare kan mycket väl användas när releasecyklerna är glesa, eller i varje fall inte oftare än varje dag.

Just i detta fall kan man ju inte veta, men jag ser det som troligt att det är ett datum. Om det är builddate eller releasedate kan man ju spekulera i oändlighet om så länge som ingen som med säkerhet vet säger nåt.
Tveksamt att det är ett datum, i så fall är koden kompilerad den femte november 1991, vilket är 26 år sedan. På den tiden fanns inte så högupplösta led-skyltar, och de som fanns använde vanligtvis röda lysdioder (fanns även skyltar med gröna lysdioder)
Men naturligtvis kan de sista siffrorna vara ett datum, allt beror på programföretagets standard för programversionsnummer. :-)
slaeshjag skrev: Bild 2: "X1 3026 på väg mot Nynäshamn i Älvsjö den 27 december 1992." http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Alvsjo.htm
Nja, att skyltarna har ett liknande format kan jag hålla med om, men tittar man noga ser man att skylten på bilden dels har tre tydliga rader, dels verkar vara utförd med gröna lysdioder.
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Trådskaparens bild har även den tre tydliga rader. Lysdioder har en begränsad livslängd, såvida ingen har information i frågan skulle jag anta att dessa är till viss grad utbytbara. Upplösningen är inte särskillt banbrytande sett till bildpunkter per area. Jämför nedan bättre bilder på en "grön" skylt och en "orange" skylt. Jag har inte orkat räkna lysdioderna, men i höjdled är raderna 12 höga. Gemenamt för båda är att åter igen syns tre distinkta rader.

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170728a.jpg

http://photos1.blogger.com/blogger/614/ ... 016%29.jpg
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

darthjpp skrev:Nja, att skyltarna har ett liknande format kan jag hålla med om, men tittar man noga ser man att skylten på bilden dels har tre tydliga rader, dels verkar vara utförd med gröna lysdioder.
Programvaran behöver inte vara utbytt bara för att man byter ut ledmatriserna. Tunnelbanan hade ju röda skyltar från början men bytte till gula, och tydligare, efterhand.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Eftersom programvaran är inbränd i ett kort, och programvaruuppdatering därför sker genom att man bränner ett nytt kort, så är det inte alls otroligt att skyltarna kör med 26 år gammal kod. Varför byta ut något som fungerar?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

We Are Really Worried About You
Skriv svar