Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Efter att ha kollat hur SL lyckas utforma "bytespunkterna" vid Telefonplan och Sickla station är det dags att ta en titt på Alvik, framför allt de förändringar som genomfördes i samband med att Tvärbanans trafik återupptogs.
Först en orienterande karta: Kartan - hämtad från SL:s nätplats - är ju inte så instruktiv om det är annat än busshållplatser man söker, men den är den enda som jag lyckas hitta...
(Vare sej spårväg eller tunnelbana har begåvats med linjenummer, men de kanske är ointressanta?)
Så, låt oss stiga av vagnen: Om jag snabbt ville fortsätta mot Solna hade jag tidigare följt pilen till spår 6. Eftersom tablån är tom kan man ana att detta inte längre är rätt väg till detta spår - eller så är skylten bara trasig... mannen till vänster tror på det senare alternativet och går tvekande i pilens riktning. Men se den vägen är numera spärrad!
Istället åker jag med rulltrappan upp till biljetthallen.
Som synes kan jag här ta tunnelbanan både till Skarpnäck som till Hässelby. Vad som är mindre tydligt är att jag även kan ta spårvagnen till Nockeby - jo det finns en mindre skylt borta vid trapporna upp till plattformen. Men att visa avgångstider för spårvagnen har SL inte ansett vara nödvändigt...
Men nu var det ju i första hand Tvärbanan vi skulle titta på!
Kanske inte helt enligt "skyltprogrammet" - men hellre en improviserad skylt än ingen skyltning alls.
(Även om jag är lite tveksam till om den anvisade vägen till Solna verkligen är den bästa...)
Men eftersom jag snart skall återvända till Årsta följer jag pilen mot Sickla. Fortsättning följer...
(eftersom det enbart går att ha 5 bifogade filer per inlägg)
Först en orienterande karta: Kartan - hämtad från SL:s nätplats - är ju inte så instruktiv om det är annat än busshållplatser man söker, men den är den enda som jag lyckas hitta...
(Vare sej spårväg eller tunnelbana har begåvats med linjenummer, men de kanske är ointressanta?)
Så, låt oss stiga av vagnen: Om jag snabbt ville fortsätta mot Solna hade jag tidigare följt pilen till spår 6. Eftersom tablån är tom kan man ana att detta inte längre är rätt väg till detta spår - eller så är skylten bara trasig... mannen till vänster tror på det senare alternativet och går tvekande i pilens riktning. Men se den vägen är numera spärrad!
Istället åker jag med rulltrappan upp till biljetthallen.
Som synes kan jag här ta tunnelbanan både till Skarpnäck som till Hässelby. Vad som är mindre tydligt är att jag även kan ta spårvagnen till Nockeby - jo det finns en mindre skylt borta vid trapporna upp till plattformen. Men att visa avgångstider för spårvagnen har SL inte ansett vara nödvändigt...
Men nu var det ju i första hand Tvärbanan vi skulle titta på!
Kanske inte helt enligt "skyltprogrammet" - men hellre en improviserad skylt än ingen skyltning alls.
(Även om jag är lite tveksam till om den anvisade vägen till Solna verkligen är den bästa...)
Men eftersom jag snart skall återvända till Årsta följer jag pilen mot Sickla. Fortsättning följer...
(eftersom det enbart går att ha 5 bifogade filer per inlägg)
Senast redigerad av TKO den torsdag 19 oktober 2017 10:53, redigerad totalt 2 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 2)
Detta är uppenbarligen huvudförbindelsen för byten mellan tunnelbana och tvärbanan från Solna (och senare även Kista) och mot Sickla. Räcker verkligen kapaciteten?
(Eller finns redan nu planer på ytterligare en ombyggnad?)
Här kan man inte längre korsa spåren och smidigt komma till tunnelbana och bussar.
Jag förmodar att olycksrisken ansågs vara för stor - men borde inte de som planerat stationen insett detta långt tidigare? Vid ritbordet t ex...
En blick bort mot den trappa som utgör huvudförbindelsen till tunnelbanan. Det känns inte som den mest naturliga utformningen...
Kapaciteten ser inte direkt överväldigande ut, även om den räckte till denna tisdagsförmiddag.
Dags för ett slutomdöme:
Stationskollen ger faktiskt betyget UNDERKÄNT för Tvärbanans station vid Alvik!
vid protokollet
Thomas K Ohlsson
e.o. Stationsinspektör
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 2)
Idag är det kanske inte så många som måste gå uppför trappan, men förmodligen kommer resandet på Solnagrenen att öka. Och sedan kommer ju Kistagrenen... Dessutom påverkar gångriktningen kapaciteten i ringa grad - det kan faktiskt vara så att kapaciteten för uppåtgående är högre än för nedåtgående trafikantströmmar.Inge skrev:Det är ju inte så många som har anledning att gå uppför den där trappan. De flesta skall nedåt.
Hållplatsen har varit i drift i drift länge. Men det är först nu trafiken blivit genomgående. Tidigare har det alltså inte varit någon fara med plankorsningen.
Det är möjligt att gångförbindelsen över spåren enbart var tänkt som en temporär lösning innan genomgående trafik var möjlig - men det känns inte sannolikt. När stationen planerades insåg knappast någon att SL:s signalhaveri skulle medföra "delad" trafik i flera år.
Att korsa spåren i samma plan anses ju acceptabelt både i Årstaberg och Liljeholmen, bägge med större resandeströmmar än Alvik. I Alvik ligger dessutom korsningen efter bägge hållplatslägena - vilket borde minska olycksrisken. Fast här är det ju några pelare som stör synfältet...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Jag är för en gångs skull enig med signaturen "Inge" i en fråga:
- Mötande gångtrafikströmmar sänker definitivt kapaciteten i en trappa.
Hur resandet utvecklar sej på Tvärbanan norr om Alvik kan vi bara gissa idag. Om resandet inte ökar på Solnagrenen så framstår nog den investeringen som onödig. Min tro är dock att resandet kommer att öka. Och naturligtvis innebär Kistagrenen en ökad belastning även vid Alvik - tågen lär inte gå tomma...
Men det jag inte förstår är om signaturen "Inge" anser att den nuvarande trappförbindelsen är fullt tillräcklig för både dagens och framtidens behov?
Den kanske till och med är KOMPETENT utformad?
frågar sej
Thomas K Ohlsson
- Mötande gångtrafikströmmar sänker definitivt kapaciteten i en trappa.
Hur resandet utvecklar sej på Tvärbanan norr om Alvik kan vi bara gissa idag. Om resandet inte ökar på Solnagrenen så framstår nog den investeringen som onödig. Min tro är dock att resandet kommer att öka. Och naturligtvis innebär Kistagrenen en ökad belastning även vid Alvik - tågen lär inte gå tomma...
Men det jag inte förstår är om signaturen "Inge" anser att den nuvarande trappförbindelsen är fullt tillräcklig för både dagens och framtidens behov?
Den kanske till och med är KOMPETENT utformad?
frågar sej
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Kam man inte korsa spåren åt andra hållet och gå över Gustavslundsvägen? Eller blir det mycket längre?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Det kan man, och många gör det. Det blir nog lite längre gångväg, fast plant och sedan rulltrappa.bark skrev:Kam man inte korsa spåren åt andra hållet och gå över Gustavslundsvägen? Eller blir det mycket längre?
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Visst är det möjligt - men det är ingen väg som SL skyltar.Roy M skrev:Det kan man, och många gör det. Det blir nog lite längre gångväg, fast plant och sedan rulltrappa.bark skrev:Kam man inte korsa spåren åt andra hållet och gå över Gustavslundsvägen? Eller blir det mycket längre?
Och under mitt - i och för sej korta - besök i Alvik såg jag ingen som gjorde så. Det kan vara annorlunda under rusningstid - då kan jag tänka mej att många/några vill undvika den allt för smala trappan.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Jag har inte heller varit vid Alvik så många gånger efter att man fått genomgående trafik och stängt av gångpassagen över spåren. Men jag reagerade ungefär som TKO och funderade på hur man tänkt där. Trappan är smal och brant.
Skyltningen har jag inte reagerat på, men inser ju, när det påpekas, att den också är undermålig. SL borde ha en diger manual som beskriver hur skyltning skall vara utformad. Oavsett trafikoperatör. I exemplet med kartan över hållplatslägena borde naturligtvis perrongerna för T-banan och de båda spårvägarna markers med samma tydlighet som bussarnas hållplatser, och ingå i samma tabell som busslinjerna. Visserligen heter skylten "Alvik Bussterminal Bus terminal". Men det måste gå att sätta en annan rubrik och låta den gälla hela stationen inklusive busshållplatserna. Att den som skall åka med tunnelbanan orienterar sig mot den välkända T-skylten gör kanske att de relativt lätt hittar stationen och dess T-baneperronger. Men var spårvägshållplatserna är placerade är mindre självklart för förstagångsbesökaren. De kan ju i princip ligga vid en trottoar i närheten.
Omvägen över spåren via Gustavslundsvägen påminner lite om situationen när man kommer med fjärrtåg söder ifrån till spår 17 eller 18 på Stockholms central. Tågen kör oftast till norra delen av plattformen. Alla som vill ner till tunneln under spåren går söder ut. De flesta konkar ner bagaget för trapporna. En del går en bit till och tar hissen. (Vilket ger längre väntetider för de med barnvagnar eller med rullstolar.) Men "vi som vet" går ytterligare en bit mot söder och tar rulltrappan ner. Lång gångväg, men mycket bekvämare. Detta var en avvikelse, det medges.
Skyltningen har jag inte reagerat på, men inser ju, när det påpekas, att den också är undermålig. SL borde ha en diger manual som beskriver hur skyltning skall vara utformad. Oavsett trafikoperatör. I exemplet med kartan över hållplatslägena borde naturligtvis perrongerna för T-banan och de båda spårvägarna markers med samma tydlighet som bussarnas hållplatser, och ingå i samma tabell som busslinjerna. Visserligen heter skylten "Alvik Bussterminal Bus terminal". Men det måste gå att sätta en annan rubrik och låta den gälla hela stationen inklusive busshållplatserna. Att den som skall åka med tunnelbanan orienterar sig mot den välkända T-skylten gör kanske att de relativt lätt hittar stationen och dess T-baneperronger. Men var spårvägshållplatserna är placerade är mindre självklart för förstagångsbesökaren. De kan ju i princip ligga vid en trottoar i närheten.
Omvägen över spåren via Gustavslundsvägen påminner lite om situationen när man kommer med fjärrtåg söder ifrån till spår 17 eller 18 på Stockholms central. Tågen kör oftast till norra delen av plattformen. Alla som vill ner till tunneln under spåren går söder ut. De flesta konkar ner bagaget för trapporna. En del går en bit till och tar hissen. (Vilket ger längre väntetider för de med barnvagnar eller med rullstolar.) Men "vi som vet" går ytterligare en bit mot söder och tar rulltrappan ner. Lång gångväg, men mycket bekvämare. Detta var en avvikelse, det medges.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Det är marginellt längre att gå via övergången i Gustavslundsvägen och tidsmässigt går det på ett ut, allrahelst i rusningstid om man sitter i vagnen längst söderut.TKO skrev:Visst är det möjligt - men det är ingen väg som SL skyltar.Roy M skrev:Det kan man, och många gör det. Det blir nog lite längre gångväg, fast plant och sedan rulltrappa.bark skrev:Kam man inte korsa spåren åt andra hållet och gå över Gustavslundsvägen? Eller blir det mycket längre?
Och under mitt - i och för sej korta - besök i Alvik såg jag ingen som gjorde så. Det kan vara annorlunda under rusningstid - då kan jag tänka mej att många/några vill undvika den allt för smala trappan.
/TKO
Lite planering krävs när det gäller vagnsval, som på så många andra ställen, det enda som kan kullkasta detta är om bommarna blir liggande nere
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Solnagrenen har faktiskt ökat ganska markant efter att tågbytet upphörde (i alla fall som jag upplevt det - har givetvis inga siffror att redovisa). Däremot är det förhållandevis många som fortsätter och inte gör ett byte vid Alvik. Vilket ju också varit meningen.
Men hela Tvärbanan är ju underdimensionerad nästan. Det tänkte man ju mer på vid utbyggnaden av Solnagrenen där slutstationen faktiskt är ganska klokt utformad (sedan finns ju fortfarande brister med skyltning och sådant där också och längs sträckningen). Men en orsak är väl också att man fått bygga vid existerande stationer. Det är helt enkelt inte så lätt att göra några bra lösningar där till rimliga kostnader.
Sedan har det väl nu blivit så många år som det varit byte vid Alvik, att resenärerna inte är vana vid detta. Det kan nog vara en orsak till att man stängt genomgången. Alltför många skulle gå över i tron att det inte skulle gå några passerande tåg där...
Men att skyltningen inte heller stämmer vid Alvik är ju som sagt ingen överraskning. Allvarligt talat vet jag inte något ställe där all information är korrekt. Brukar alltid vara några felaktigheter. Det skulle nästan kunna vara en heltidssysselsättning att anmäla felaktigheter till Trafikförvaltningen och är det troligen för en och annan.
Men hela Tvärbanan är ju underdimensionerad nästan. Det tänkte man ju mer på vid utbyggnaden av Solnagrenen där slutstationen faktiskt är ganska klokt utformad (sedan finns ju fortfarande brister med skyltning och sådant där också och längs sträckningen). Men en orsak är väl också att man fått bygga vid existerande stationer. Det är helt enkelt inte så lätt att göra några bra lösningar där till rimliga kostnader.
Sedan har det väl nu blivit så många år som det varit byte vid Alvik, att resenärerna inte är vana vid detta. Det kan nog vara en orsak till att man stängt genomgången. Alltför många skulle gå över i tron att det inte skulle gå några passerande tåg där...
Men att skyltningen inte heller stämmer vid Alvik är ju som sagt ingen överraskning. Allvarligt talat vet jag inte något ställe där all information är korrekt. Brukar alltid vara några felaktigheter. Det skulle nästan kunna vara en heltidssysselsättning att anmäla felaktigheter till Trafikförvaltningen och är det troligen för en och annan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
En annan - förmodligen helt absurd tanke - är att Trafikförvaltningen - hade en person som åtminstone på trekvartstid ägnade sej åt att kontrollera hur verksamheten utförs i praktiken, t ex om skyltning är korrekt...Lars_L skrev:---klipp---
Men att skyltningen inte heller stämmer vid Alvik är ju som sagt ingen överraskning. Allvarligt talat vet jag inte något ställe där all information är korrekt. Brukar alltid vara några felaktigheter. Det skulle nästan kunna vara en heltidssysselsättning att anmäla felaktigheter till Trafikförvaltningen och är det troligen för en och annan.
drömmer
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Nej, och detta hänger väl ihop med att kommunikationsavdelningen arbetar på en strategisk nivå, medan den praktiska hanteringen får ske av fotfolket och ingen finns däremellan, ja skulle då vara kunder som anmäler felaktigheter då och någon enstaka stationsvärd, informatör eller förare av det mer kundorienterade slaget.TKO skrev:En annan - förmodligen helt absurd tanke - är att Trafikförvaltningen - hade en person som åtminstone på trekvartstid ägnade sej åt att kontrollera hur verksamheten utförs i praktiken, t ex om skyltning är korrekt...Lars_L skrev:---klipp---
Men att skyltningen inte heller stämmer vid Alvik är ju som sagt ingen överraskning. Allvarligt talat vet jag inte något ställe där all information är korrekt. Brukar alltid vara några felaktigheter. Det skulle nästan kunna vara en heltidssysselsättning att anmäla felaktigheter till Trafikförvaltningen och är det troligen för en och annan.
drömmer
Thomas K Ohlsson
Överlag har jag nog känt att det under ganska lång tid borde vara någon som hade en position som koordinator - som helt enkelt ser till att både delar och helhet fungerar. Givetvis en tjänst med ganska stort mandat - så att det verkligen händer något också
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Stationskollen slår till igen: Denna gång Alvik! (del 1)
Vem ansvarar för skyltningen på "sammansatta" knutpunkter som Alvik?Lars_L skrev:Nej, och detta hänger väl ihop med att kommunikationsavdelningen arbetar på en strategisk nivå, medan den praktiska hanteringen får ske av fotfolket och ingen finns däremellan, ja skulle då vara kunder som anmäler felaktigheter då och någon enstaka stationsvärd, informatör eller förare av det mer kundorienterade slaget.TKO skrev:En annan - förmodligen helt absurd tanke - är att Trafikförvaltningen - hade en person som åtminstone på trekvartstid ägnade sej åt att kontrollera hur verksamheten utförs i praktiken, t ex om skyltning är korrekt...
drömmer
Thomas K Ohlsson
Överlag har jag nog känt att det under ganska lång tid borde vara någon som hade en position som koordinator - som helt enkelt ser till att både delar och helhet fungerar. Givetvis en tjänst med ganska stort mandat - så att det verkligen händer något också
Jag tror vi tog upp frågan i tråden om Telefonplan - utan att bli klokare.
Jag har skrivit till TF och ställt frågan - den är vidarebefordrad till "den som har hand om det" men sedan har jag inte hört något...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!