Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av alex87 »

Jag lånar lite text från GS intranät :D

"I måndags rullade vagn 458 ut i trafik igen efter att ha varit på rostrevision och upprustning i Tjeckien. Vagnen kom tillbaka i maj, därefter har vi gjort egna kontroller, provkört vagnen samt fått nya tillstånd på plats. Under sommaren har ytterligare tre vagnar i serien M32 kommit tillbaka efter revision och om en vecka är det dags för vagn 405 att komma tillbaka i trafik.

Revisionsprogrammet av M32:orna som äger rum i Ostrava, Tjeckien, startade under hösten 2016. I programmet ingår rostrevision av underrede samt uppgraderat rostskydd av ramverk, yttre omlackering, uppfräschning av interiör och förstärkning av olika plåtar. I de 40 vagnar som levererades i första omgången byts även golvet inuti vagnen och i förarhytten ökar utrymmet, då de byggs om till ett burspråk liknande det som vagn 441 - 465 har.

Arbetet i Tjeckien tar cirka tre månader per vagn och före hemresan testkörs vagnarna i Ostrava. Hemresan sker enligt ett rullande schema, där en vagn kommer tillbaka till Göteborg var tredje vecka och en ny skickas iväg i retur med samma lastbilstransport.

Samtliga M32:or ska vara klara 2020 och då har även de första vagnarna 401 - 404, som levererades utan ramp, utrustats med automatiska handikappramper."

Här kan man även se en film från avlastningen.https://vimeo.com/230760072
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av HSS F2 »

Eftersom det är AnsaldoBreda vi talar om här kommer den omedelbara följdfrågan: Pålitligheten?

Track record för närvarande för deras fordon är ju att man kan bygga in ombyggnadspack efter ombyggnadspack och ändå stå kvar på ruta 1 (d.v.s vagntillgängligheten är fortfarande inte förbättrad).

Det är bara att hoppas att dessa revisioner gör att M32orna kommer upp på normal funktionell standard, d.v.s att det går att köra med normal utsättning utan att vagnar står stilla med olika tekniska fel eller att de måste plockas på delar för att hålla övriga flottan rullande.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av leifd »

Har man nu sett vilka fina jobb som Ekova i Ostrava gör, så vet man att detta blir bra.
Sen förutsätter jag ju att det i detta paket görs de åtgärder som behövs, för att få ordning på de detaljer som inte fungerat så bra.
Detta projekt görs ju, så som sägs i den länkade filmen, helt utan inblandning av AnsaldoBreda, vilket nog är en förutsättning för att få fungerande spårvagnar utan rost.
Vad jag förstår, har ju GS bra erfarenheter från M31 som ju varit i Ostrava de med. Sen finns ju en stor mängd spårvagnar och trådbusssar i östra delarna av Europa som renoverats, byggts eller byggts om av Ekova.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av HSS F2 »

leifd skrev:Har man nu sett vilka fina jobb som Ekova i Ostrava gör, så vet man att detta blir bra.
Sen förutsätter jag ju att det i detta paket görs de åtgärder som behövs, för att få ordning på de detaljer som inte fungerat så bra.
Detta projekt görs ju, så som sägs i den länkade filmen, helt utan inblandning av AnsaldoBreda, vilket nog är en förutsättning för att få fungerande spårvagnar utan rost.
Vad jag förstår, har ju GS bra erfarenheter från M31 som ju varit i Ostrava de med. Sen finns ju en stor mängd spårvagnar och trådbusssar i östra delarna av Europa som renoverats, byggts eller byggts om av Ekova.
Min lilla misstanke handlar ju inte om något misstroende mot Ekova utan snarare mot utgångsmaterialet. Det har ju visat sig att man kan utföra ytterst omfattande modifieringar av krånglande AB-fordon men ändå drabbas av "överraskningar" (IC4orna har ju t.ex fått flera olika packar inbyggda men tenderar att ge långfingret direkt efter utsättning i trafik).

Förhoppningsvis är M32 tillräckligt bra i grunden att det inte sker en IC4-liknande historia, d.v.s att komponenter som "tidigare fungerat bra" plötsligt börjar krångla när man fixat andra problem (det är lite det som tenderar att ske med AB-fordon ibland, d.v.s problemen har multipel redundans).

Jag kan enbart hoppas att vagnarna kommer upp i normal tillgänglighet efter ombyggnaden och revisionen så de kan börja rulla som det är tänkt. Dock är jag lite avvaktande just baserat på att utgångspunkten inte riktigt är den bästa.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av leifd »

HSS F2 skrev:
leifd skrev:Har man nu sett vilka fina jobb som Ekova i Ostrava gör, så vet man att detta blir bra.
Sen förutsätter jag ju att det i detta paket görs de åtgärder som behövs, för att få ordning på de detaljer som inte fungerat så bra.
Detta projekt görs ju, så som sägs i den länkade filmen, helt utan inblandning av AnsaldoBreda, vilket nog är en förutsättning för att få fungerande spårvagnar utan rost.
Vad jag förstår, har ju GS bra erfarenheter från M31 som ju varit i Ostrava de med. Sen finns ju en stor mängd spårvagnar och trådbusssar i östra delarna av Europa som renoverats, byggts eller byggts om av Ekova.
Min lilla misstanke handlar ju inte om något misstroende mot Ekova utan snarare mot utgångsmaterialet. Det har ju visat sig att man kan utföra ytterst omfattande modifieringar av krånglande AB-fordon men ändå drabbas av "överraskningar" (IC4orna har ju t.ex fått flera olika packar inbyggda men tenderar att ge långfingret direkt efter utsättning i trafik).

Förhoppningsvis är M32 tillräckligt bra i grunden att det inte sker en IC4-liknande historia, d.v.s att komponenter som "tidigare fungerat bra" plötsligt börjar krångla när man fixat andra problem (det är lite det som tenderar att ske med AB-fordon ibland, d.v.s problemen har multipel redundans).

Jag kan enbart hoppas att vagnarna kommer upp i normal tillgänglighet efter ombyggnaden och revisionen så de kan börja rulla som det är tänkt. Dock är jag lite avvaktande just baserat på att utgångspunkten inte riktigt är den bästa.
Jo, jag kan faktiskt förstå din oro där och visst, den är nog trotts allt befogad. Dock finns ju en stor skillnad, mot DSB:s IC4. GS har ju sagt upp kontakterna med med AB, tagit vagnarna för vad de är och gått till annan verkstad. För detta begär man ju sedan ersättning den rättsliga vägen. Vad jag förstått, så har ju DSB istället valt att lämna tillbaka tågen (men jag såg själv minst tre tågsätt som uppenbarligen gick i resandetåg, för någon vecka sedan i Köpenhamn).
Ska man nu få effekt av en sådan upprustning/revison som GS köper av Ekova, så får vi ju hoppas att de 17 utpekade seriefelen är åtgärdade och helst förbättrade. Ett jobb som ju GS som användare och ägare måste vara väldigt delaktiga i, för att det ska bli bra.
Sen har nog Ekova bidragit med mycke av sina erfarenheter med upprustning av massvis av (värdens bästa spårvagnar) Tatror, som i många fall varit både rostiga och hårt slitna.

Men som jag förstått det, så ska de första upprustade vagnarna nu gått ut i trafik. Alltså är det väl upp till bevis nu att se hur detta blir. Vi kan ju allafall hoppas att M32 klarar av att gå i trafik fram till att de kan ersättas av M33 eller M34 eller något mer okänt...
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av C12C3C3C12 »

leifd skrev:
HSS F2 skrev:
leifd skrev:Har man nu sett vilka fina jobb som Ekova i Ostrava gör, så vet man att detta blir bra.
Sen förutsätter jag ju att det i detta paket görs de åtgärder som behövs, för att få ordning på de detaljer som inte fungerat så bra.
Detta projekt görs ju, så som sägs i den länkade filmen, helt utan inblandning av AnsaldoBreda, vilket nog är en förutsättning för att få fungerande spårvagnar utan rost.
Vad jag förstår, har ju GS bra erfarenheter från M31 som ju varit i Ostrava de med. Sen finns ju en stor mängd spårvagnar och trådbusssar i östra delarna av Europa som renoverats, byggts eller byggts om av Ekova.
Min lilla misstanke handlar ju inte om något misstroende mot Ekova utan snarare mot utgångsmaterialet. Det har ju visat sig att man kan utföra ytterst omfattande modifieringar av krånglande AB-fordon men ändå drabbas av "överraskningar" (IC4orna har ju t.ex fått flera olika packar inbyggda men tenderar att ge långfingret direkt efter utsättning i trafik).

Förhoppningsvis är M32 tillräckligt bra i grunden att det inte sker en IC4-liknande historia, d.v.s att komponenter som "tidigare fungerat bra" plötsligt börjar krångla när man fixat andra problem (det är lite det som tenderar att ske med AB-fordon ibland, d.v.s problemen har multipel redundans).

Jag kan enbart hoppas att vagnarna kommer upp i normal tillgänglighet efter ombyggnaden och revisionen så de kan börja rulla som det är tänkt. Dock är jag lite avvaktande just baserat på att utgångspunkten inte riktigt är den bästa.
Jo, jag kan faktiskt förstå din oro där och visst, den är nog trotts allt befogad. Dock finns ju en stor skillnad, mot DSB:s IC4. GS har ju sagt upp kontakterna med med AB, tagit vagnarna för vad de är och gått till annan verkstad. För detta begär man ju sedan ersättning den rättsliga vägen. Vad jag förstått, så har ju DSB istället valt att lämna tillbaka tågen (men jag såg själv minst tre tågsätt som uppenbarligen gick i resandetåg, för någon vecka sedan i Köpenhamn).
Ska man nu få effekt av en sådan upprustning/revison som GS köper av Ekova, så får vi ju hoppas att de 17 utpekade seriefelen är åtgärdade och helst förbättrade. Ett jobb som ju GS som användare och ägare måste vara väldigt delaktiga i, för att det ska bli bra.
Sen har nog Ekova bidragit med mycke av sina erfarenheter med upprustning av massvis av (värdens bästa spårvagnar) Tatror, som i många fall varit både rostiga och hårt slitna.

Men som jag förstått det, så ska de första upprustade vagnarna nu gått ut i trafik. Alltså är det väl upp till bevis nu att se hur detta blir. Vi kan ju allafall hoppas att M32 klarar av att gå i trafik fram till att de kan ersättas av M33 eller M34 eller något mer okänt...
Jag hoppas att det inte är felen som skall förbättras...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första M32 i trafik efter revision i Tjeckien

Inlägg av leifd »

C12C3C3C12 skrev:Jag hoppas att det inte är felen som skall förbättras...
Nu är ju inte detta en svenskalexion i småskolan, utan ett entusiastforum...

Såhär skrev jag "17 utpekade seriefelen är åtgärdade och helst förbättrade" och jag tror nog att de flesta förstår vad jag avser.
Möjligen kunde ordvalet varit något annorlunda, men som sagt, det framgår vad som avses.
Skriv svar